نگاهی دوباره در ماهیت میزان و پیشرفت شبکه اطلاعات

نشست «نگاهی دوباره در ماهیت میزان و پیشرفت شبکه اطلاعات» در مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی:

  • یکی از مهم‌ترین نیازهای اصلی کشور راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است به طوری که بتوانیم به راحتی اطلاعات خود را بدون آنکه توسط سیستم‌های پیشرفته خارجی دزدیده شوند انتقال دهیم به این معنی که ما باید در حوزه فضای مجازی استقلال داشته باشیم.
  • امروز کشور نیازمند وجود یک موتور جستجوی ایرانی است که بتواند در شرایط خاص نیازهای جامعه را برطرف کند. اما متأسفانه در این رابطه در حال حاضر ما هیچ گونه فیبری نداریم که به راحتی بتوانیم اطلاعات داخلی کشور را انتقال دهیم.
  • در حال حاضر اشکال اساسی در مدیریت شبکه ملی اطلاعات این بود که به مقوله نقل و گفتار درباره راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات فکر کردند و فعالیت آنها دچار ضعف بود و مدیریت تصور می‌کرد که نرم‌افزارهای داخلی بدون انتخاب سیستم‌های خارجی فعالیت می‌کنند اما چنین اتفاقی انجام نشد.

عزیز نجف پور آقا بیگلو دبیر علمی شبکه ملی اطلاعات:

  • اگر کشور اینترنت داخلی خود را مناسب با پیکربندی راه‌اندازی می‌کرد می‌توانست در قطعی اینترنت در آبان‌ماه با اعلام قبلی اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دهد.
  • شبکه ملی اطلاعات یکی از موضوعات جدی است که مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته که نیاز به بررسی و مطالعات دارد که از سال ۸۴ بحث شبکه اینترنت ملی مطرح شد که قرار بود ظرف ۳ سال اتفاق بیافتد که متاسفانه اینگونه نشد.
  • شبکه ملی اطلاعات در طی این سال ها براساس تعاریف مختلف ارائه شده است که برخی شبکه مای اطلاعات را جدا شدن از اینترنت جهانی معرفی کردند اما باید به شناساندن شبکه ملی اطلاعات پرداخته شود و موانع علمی مطرح شود.
  • یکی از خدمات اصلی شبکه ملی اطلاعات برای کاربران اینترنت است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

محمدحسن انتظاری عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی:

  • اگر مدل و الگوی ارزیابی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات براساس آموزش همگانی صورت بگیرد بدون شک سرعت راه‌اندازی آن افزایش یافته و در نهایت کشور صاحب شبکه داخلی خواهد شد.
  • اینترنت 25 سال پیش متولد و ارتباطات علمی نیز از آن زمان آغاز شد که در این رابطه با تحولات وسیعی توسعه یافته و ارتباطات اجتماعی، اقتصادی وارد مرحله جدیدی از فضای مجازی شد.
  • از سال 2001 یکی از مباحث اصلی اتحادیه جهانی مخابرات موضوع شبکه ملی اطلاعات بود که جمع وسیعی از مردم را در این حوزه درگیر کرده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ارتباطات اجتماعی مردم در سطح بالایی قرار دارد به طوری که نزدیک به 50 میلیون نفر از مردم عضو شبکه‌‌های مجازی بوده و به طور مستقیم فعالیت‌های مختلف و متنوعی را در طول روز انجام می‌‌دهند.
  • در حال حاضر بسیاری از مردم با استفاده از فضای مجازی ارتباطات اقتصادی زیادی را در فضای مجازی انجام می‌دهند،در واقع می‌توان گفت شبکه ملی اطلاعات به طور مستقیم با زندگی مردم سروکار دارد به طوری که جمعیتی قابل توجهی از آنها در این فضا زندگی می‌کنند.
  • در حال حاضر استفاده از فضای مجازی نسبت به سال گذشته 17درصد رشد کرده و همچنین پیچیده‌تر شده است. در این رابطه حکومت وظیفه دارد همانگونه که در حوزه فیزیکی از مرزهای کشور محافظت می‌کند باید در فضای مجازی هم از اطلاعات داخلی کشور مراقبت کند. این در حالی است که شبکه ملی اطلاعات باید به طوری طراحی و راه‌اندازی شود که در قالب زیست بوم پایدار به مردم سرویس دهد.
  • برای ارائه سرویس مورد نیاز به مردم در قالب زیست بوم پایدار توسط شبکه ملی اطلاعات باید طرح خوبی برای راه‌اندازی این شبکه انجام شود تا بتواند نیازهای مردم را برطرف کند. این در حالی است که ارزیابی فعالیت شبکه ملی اطلاعات از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • ویبا تاکید بر اینکه شبکه ملی اطلاعات باید به نحوی طراحی و سرویس‌دهی کند که نتیجه آن با موفقیت همراه و استانداردهای راه‌اندازی این شبکه دقیق باشد، اظهار داشت: این شبکه مانند شبکه‌های معمولی مخابراتی نیست و حجم قابل توجهی از مردم را در درون خود دارد.
  • برای راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات باید نیازسنجی شامل مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی انجام شود. به طوری که نه تنها نیاز عامه کشور را برطرف کند بلکه حقوق و حفظ استقلال کشور از الزامات کلان آن باشد.
  • در حال حاضر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات با وزارت ارتباطات به اجماع کلی نرسیده‌ایم که این نیز ناشی از ضعف‌های نظارتی است. البته باید بگویم در حال حاضر ما در داخل کشور نیروهای فنی بسیار خوبی داریم که می‌توانیم با استفاده از آنها با سرعت بیشتری نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات اقدام کنیم.

عباس آسوشه معاون مرکز ملی فضای مجازی:

  • اگر اطلاعاتی که ما به آن نیاز داریم در داخل کشور است، چرا ترافیک داخلی باید به خارج از کشور برود.
  • در حال حاضر کابران ایرانی برای اطلاعات مورد مبادله خود در کشور هزینه اضافه پرداخت می‌کنند، وقتی می‌گوییم نباید اطلاعات از کشور برود منظور ما این است که اگر فرد گیرنده و فرستنده اطلاعات در داخل کشور حضور دارند چرا باید برای دسترسی به این اطلاعات هزینه اضافی پرداخت شود.
  • شبکه ملی اطلاعات موضوع جدیدی در دنیا نیست. کره جنوبی پیش از اینها شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کرده است. همچنین ترافیک و سرویس‌های داخلی کره جنوبی در کشور خودشان رشد می‌کند و بیش از ۸۰ درصد ترافیک کره جنوبی داخلی است.
  • یکی دیگر از آن کشورها انگلیس است، در چند ماه گذشته نیز مکرون با انتقاد از شبکه ملی اطلاعات فرانسه گفته بود ما دو نوع اینترنت در دنیا شناسایی کردیم. یک اینترنت آمریکا که هیچی در آن مشخص نیست و دو اینترنت چین که همه چی در آن بسته است.
  • مکرون اینترنت انگلیس را نمونه‌ای برای اجرا در اروپا عنوان کرده بود، آلمان نیز پس از اطلاع از شنود نخست‌وزیرشان توسط آمریکا به سمت شبکه ملی اطلاعات رفت.
  • شبکه ملی اطلاعات شفافیت به همراه دارد و در حال حاضر نحوه و میزان مصرف ترافیک در کشور مشخص نیست. اما با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات این موضوع ممکن می‌شود.
  • شبکه ملی اطلاعات کاربران را مسئولیت پذیر می‌کند، در اینترنت آمریکایی مسؤولیت پذیری معنایی ندارد و کاربران با هویت نامشخص فعالیت می‌کنند.
  • آورده دیگر شبکه ملی اطلاعات امنیت و سالم سازی است، در ماه‌های اخیر کاربران ایرانی مورد تهاجم کلاهبرداران و هکرها بوده‌اند که اطلاعات مالی آنها از طریق فیشینگ به سرقت رفت، با راه‌اندازی شبکه اطلاعات می‌توانیم شاهد کاهش سرقت و کلاهبرداری در فضای مجازی باشیم.

فرشاد مهدی‌پور رییس پژوهشکده فرهنگ‌ومطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ‌واندیشه اسلامی:

  • چرا تا به حال زیرساخت، بستر لازم و کافی شبکه ملی اطلاعات توسط دولت ایجاد نشده تا در زمانی که اینترنت جهانی دچار مشکل می‌شود، کاربران ایرانی همچنان به اینترنت دسترسی داشته باشند و امورات روزمره‌شان دچار مشکل نشود.
  • فرض بگیرید اگر آمریکا اینترنت ما را قطع کند چه می‌شود؟ با توجه به اینکه زیرساخت لازم برای شبکه ملی اطلاعات در کشور توسط دولت شکل نگرفته، اگر این موضوع محقق شود اتفاقات بسیار بدتر از محدود کردن اینترنت در آبان ماه امسال می‌تواند در پی داشته باشد.
  • توصیه‌های کنترل اینترنت در ساعات صفر اجرای سیاست‌های اعتراضی بنزین اجرا نشد و بعد از چند روز مجبور به قطع اینترنت شدند. این در حالی است که در هیچ‌یک از مصوبات بسته‌شدن اینترنت وجود نداشت و فقط محدودسازی بعضی از پلت فرم‌ها مطرح بود و این موضوع را وزارتخانه مربوطه اجرا نکرد. خسارت معنوی و انسانی قطع اینترنت قابل محاسبه نیست، ‌ ۸۰‌درصد ترافیک اینترنت ایران خارجی است و هزینه دلاری زیادی به کشور تحمیل می‌کند و این در صورتی است که ۸۰‌درصد ترافیک کشور کره‌جنوبی داخلی است.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول