تولید کنندگان محتوا در فضای مجازی دغدغه «تربیت و رشد» ندارند
دکتر سعید مدرسی، از اساتید حوزه سواد رسانهای در کارگاه آموزش ملی سبک زندگی جهادی با محوریت تربیت دینی کودک:
- با توسعه اینترنت در جهان، سن استفاده از فضای مجازی نیز بسیار پایین آمده است به طوری که طبق آمارهای منتشر شده، از هر سه کاربر اینترنت در جهان، یک نفر کودک است؛ کودکانی که زمان زیادی را صرف بازی و حضور در شبکههای اجتماعی میکنند و بدون نظارت والدین، از نرم افزارهای مختلف تلفن همراه استفاده میکنند.
- علاوه بر فضای مجازی، تماشای فیلمهایی که در فضای مجازی امکان دانلود را برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده است هم مورد توجه باشد، والدین باید در انتخاب فیلمهایی که کودکان آنها به تماشای آن مینشینند دقت کنند، زیرا عصاره فیلمهای سینمایی جهان بر اساس ۶ غریزه شهوت، غضب و خشم، ترس، وحشت، شادی و غم، وهم و کنجکاوی ساخته میشوند تا نظر مخاطب را برای تماشای آن جلب کنند.
- در اولین گام سواد رسانه ای، رژیم مصرف رسانهای مطرح است. همان گونه که جسم ما نیاز به رژیم صحیح غذایی دارد، لازمه سواد رسانهای هم استفاده صحیح از آن است، همانطور که جسم مصرف منظم و رژیم مناسبی دارد برای روح هم باید مصرف رسانهای منظمی داشته باشیم.
- به فرموده رهبر معظم انقلاب، فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است. اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد و هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد.
- برای ورود به فضای مجازی به این سه نکته توجه شود” یک دقیقه صبر کنید، فکر کنید، بعد وارد شوید”. باید در گذاشتن عکس، فیلم و هر مطلبی در فضای مجازی دقت کنیم، زیرا به فرموده حضرت علی (ع) در نهج البلاغه قبل از آنکه سخن بگویی فکر کن، چون اگر آن را بگویی دیگر مالک سخنت نیستی.
کارگاه آموزش ملی سبک زندگی جهادی با محوریت تربیت دینی کودک روز سه شنبه سوم دی ماه با حضور جمعی از دانشجویان و دکتر سعید مدرسی از اساتید برجسته حوزه سواد رسانهای در تالارخلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.