توییتر و پدیده‌ای به نام ترامپ

پوریا آسترکی، کارشناس و تحلیلگر فضای مجازی در گفت‌وگو با ایرناپلاس:

  • «بسم الله الرحمن الرحیم»؛ عبارتی بود که پس از ترور شهید قاسم سلیمانی بر صفحه رسمی توییتر رهبر معظم انقلاب نقش بست. این عبارت هرچند می‌تواند تفاسیر مختلفی نسبت به آن ایفاد گردد، اما در کنار آن پرده از نقش مؤثر فضای مجازی در اعلان رویکردها و مواضع دارد. در حقیقت پس از استفاده رئیس جمهور و بسیاری از وزرا و چهره‌های مشهور از شبکه‌های اجتماعی و به طور خاص توییتر، به کارگیری این پلتفرم از سوی دفتر رهبر انقلاب، نشان از جایگاه تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی دارد.
  • هرچند توییتر همچنان در ایران، فیلتر است؛ اما اینکه چرا به یک پلتفرم رسمی در اعلان مواضع سیاستمداران و یکی از مهم‌ترین بسترهای اطلاع‌رسانی شده‌ است، موضوعی است بس مفصل و پیچیده که بررسی تمام وجوه آن می‌تواند موضوع و سوژه پایان‌نامه‌های علمی و پژهشی باشد.
  • ترامپ در تمام این سال‌ها و بعد از ریاست جمهوری، سبک و تم خاصی برای حضور در رسانه‌ها داشت. تم ترامپ حضور مستقیم بی‌پرده و گاهی هنجارشکن و تهاجمی در رسانه است. ترامپ به‌خوبی از تلویزیون استفاده کرده ‌است. او از کتاب هم به‌خوبی استفاده کرده ‌است. او کتاب‌های خوبی دارد که سبک نوشتاری کتاب از نظر ادبیات انگلیسی به نسبت ساده و صریح است و دقیقاً مثل حرف زدن خود او است.
  • او از اوایل زمانی که تصمیم به حضورش در انتخابات جدی شد و شاید حتی قبل از تصمیم به شرکت در انتخابات در توییتر فعال بود و همیشه همین‌طور جنجالی و مستقیم حرف زده و مسائل خود را در مورد شرکای تجاری و سیاست واضح و سریع منتقل کرده ‌است. ترامپ با این حضور رسانه‌ای توانسته ‌است طرفداران زیادی جذب کند. طرفداران او عاشق صراحت، بی‌پردگی و جنجالی شدن‌اند که او همیشه با خود دارد. جنجال‌سازی همیشه عده زیادی را کنجکاو توییت بعدی و سخنرانی و مقاله بعدی می‌کند. ترامپ در توییتر همان شخصیت شورشی یا آزاد خود را دارد و ترجیح می‌دهد مسائل خود را این‌طور حل کند.
  • مهم‌ترین رسانه او در بردن انتخابات توییتر بود. او آنقدر به توییتر اعتقاد دارد که بارها و بارها رسانه‌های جریان اصلی را مورد انتقاد قرار داده است و یک دوقطبی بین توییتر و رسانه‌های جریان اصلی ایجاد کرده است. در سیاست خارجی مرتباً همین راهکار را آزمایش می‌کند و به کار می‌گیرد. او از حمله به همتای فرانسوی خود و سایر رؤسای جمهور و مقامات سایر کشورها ابایی ندارد. ابایی ندارد که خبر اخراج و استخدام کسی را در توییتر اعلام کند. همین مسئله ترامپ را در مرکز توجه قرار داده ‌است. سرمایه اجتماعی او مبتنی بر همین تکنیک‌هاست و طبیعتاً این روش را در مورد دشمنی مثل ایران هم به‌کار می‌گیرد.
  • این خط کلی حرکت ترامپ است. او چند روش دارد. وقتی می‌خواهد تبریک سال نو بگوید، با این اطمینان که عده زیادی در توییتر منتظر پیام تبریک او هستند، به موضوع سفارت می‌پردازد که از نظر سیاست خارجی آمریکا موضوعی حاد بود و بعد ایران را تهدید می‌کند و بعد می‌گوید سال نو مبارک. اینجا شخصیت او مثل جوکر در فیلم جوکر است. یعنی کسی که ساختار را می‌شکند و خارج از قواعد و عرف رفتار می‌کند و هم‌زمان خونسردی خود را با گفتن تبریک نشان می‌دهد و خونسردی خود از هنجارشکنی را به مخاطبان خود عرضه می‌کند؛ این تکنیک ترامپ است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول