فضای سایبری، عرصه بعدی رویارویی ایران و آمریکا

دو هفته پیش نام قاسم سلیمانی چندان در آمریکا شناخته شده نبود. امروز بسیاری از مردم در سراسر جهان وی را به عنوان ژنرالی ایرانی می شناسند که توسط حمله پهپادی ایالات متحده در تاریخ ۳ ژانویه کشته شده است. شاید این بدان علت باشد که ایران در تاریخ ۸ ژانویه در پاسخ به آمریکا،‌ موشک هایی را علیه پایگاه های نظامی آمریکا در عراق شلیک نمود. این وضعیت حتی برای مدتی جنگ میان ایران و آمریکا را بسیار قریب‌الوقوع و محتمل کرد. خوشبختانه هر دو طرف با دقت تنش ها را کاهش داده و از مرزها عقب ایستادند.

اما این لزوما بدان معنا نیست که خصومت ها کاهش یافته است. تقریبا این اتفاق نظر وجود دارد که عملیات سایبری پنهانی ایران در دستور کار این کشور قرار دارد؛ خواه مستقیما توسط نیروها و توانمندی های سایبری ایران و خواه از طریق حامیان و دوستداران ایران. البته یک سوال حائزاهیمت این است که این اقدامات سایبری به چه نحوی باید باشند؟ با توجه به اینکه درباره این مساله ما تنها می توانیم حدس بزنیم، چند موضوع را می توان از حملات سایبری پیشین ایران برداشت کرد.

نویسنده این مطلب مدعی شد: نخست اینکه، ایرانی‌ها پیش از این نشان داده‌اند که توانایی هک کردن شرکت‌های مالی و انرژی را دارند. به عنوان مثال، بین دسامبر ۲۰۱۱ و سپتامبر ۲۰۱۲ گروهی از شرکت های امنیتی خصوصی به نمایندگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران فعالیت می کردند. این شرکت ها با حمله هکری به ۵۰ شرکت فعال در صنعت مالی ایالات متحده آنها را از کار انداخته و خسارتی دهها میلیون دلاری را ایجاد کردند.

با توجه به تأکید مداوم رئیس جمهور ترامپ بر اقتصاد قدرتمند در آمریکا و اتکای احتمالی وی بر این گزینه به عنوان اهرمی برای انتخاب مجددش در انتخابات ریاست جمهوری، ممکن اهداف مالی گزینه جذابی بوده و این فرصت را برای ایرانی ها ایجاد کند که هم به طور کلی به ایالات متحده صدمه وارد کنند و هم به طور خاص، ترامپ را هدف قرار دهند. به همین ترتیب، شرکت های انرژی، نفت و گاز نیز اهدافی مطلوب در این نبردها به شمار می ایند. به عنوان مثال، در اوت ۲۰۱۲، شرکت انرژی آرامکوی سعودی با بدافزارهایی با نام مستعار “شامون” مورد حمله قرار گرفت که در آن، ده ها هزار رایانه آرامکو مورد حمله واقع شده و بر روی آنها تصویری از پرچم در حال سوختن ایالات متحده همراه با متنی درج گردید.

دوم، اینکه، ایران هنگامی که متعهد به انجام حمله ای می شود غالبا تمایل دارد نتایج و پیامدهای اقدامش در قیاس با ضرری که متحمل شده، متناسب باشد. به عنوان مثال، در ترور دانشمندان هسته ای ایران طی سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ -که احتمالا کار آمریکا یا اسرائیل بوده- تهران تلاش هایی ناموفق برای ترور مقامات اسرائیلی با همان روش، در اماکنی غیرقابل انتظار مانند کشورهای گرجستان، تایلند و هند انجام داد. بنابراین اگر بخواهیم به «چشم در برابر چشم» معتقد باشیم باید منتظر باشیم که ایران یک رهبر بلندپایه آمریکایی و یا یک مقام ارشد نظامی کشور را هدف قرار دهد. در واقع ایرانی ها می توانند با هک کردن سیستم ها و افشای مختصات جغرافیایی،‌ الگوهای زندگی و سایر اطلاعات حساس، مقامات عالی رتبه نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۲ تاکنون را هدف قرار دهند.

سوم، ایرانی ها نشان داده اند که از توانایی لازم برای نفوذ در زیرساخت های مهم ما برخوردار هستند.  براساس کیفرخواست ۲۰۱۶، هکری که به نمایندگی از ایران اقدام کرده بود موفق شد از راه دور به سیستم کنترل، نظارت و جمع آوری داده های (SCADA) سد باومن، در نیویورک دسترسی پیدا کند. خشوبختانه آسیبی به کسی وارد نشد اما این تلاش اساسا بدان علت بود که کنترل این سیستم امکان رهاسازی آبی را که محبوس شده بود، فراهم می نماید.

در انتهای این مطلب تاکید شد: واقعیت این است که ایرانی ها باید با ریسس جمهوری غیرقابل پیش بینی و دمدمی مزاج(در آمریکا) سرو کار داشته باشند. نهاتیا اینکه، همانطور که اندیشکده کارنگی در سال ۲۰۱۸ در خصوص تهدید سایبری ایران هشدار داده، سیستم های دولتی سخت در آمریکا و اسرائیل می تواند متحدان آمریکا با سیستم هایی سهل‌تر مانند عربستان سعودی و امارات متحده عربی را بره عنوان گزینه هدف برای ایران مطرح کند. ایران با حمله موشکی ۸ ژانویه نشان داد که اسرائیل و دبی نیز می توانند به عنوان اهدافی برای پاسخ دادن به آمریکا انتخاب شوند.

تنها چیزی که در انتها می توانیم با اطمینان بگوییم این است که احتمالاً تنش سایبری در حال افزایش است؛ بیشتر از هر زمان دیگری از توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ با ایران به بعد. و در حالی که ما دیدگاه بهتری نسبت به قابلیت های سایبری ایران نسبت به گذشته داریم، اما هنوز میزان کامل نفوذ آنها به سیستم‌های خود را نمی‌دانیم. در واقع، این مساله عنصری ناشناخته است که به شدت به نفع ایران است. به گفته استراتژیست و نویسنده کتاب «هنر جنگ»، «هنر عالی جنگ تسخیر دشمن بدون جنگ است».

 

/شفقنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول