فضای مجازی بلای جان سهامداران در بورس

رضا آریاراد، کارشناس اقتصادی :

  •  رونق در بورس هر کشوری می‌تواند زمینه ثبات و شکوفایی اقتصادی در تولید و کارهای مولد آن کشور تاثیرگذار باشد؛ سرمایه افراد از طریق بورس در مسیر تولید و اشتغال قرار گرفته و به پشتوانه یک اقتصاد مولد و پویا در افزایش تولیدات ناخالص داخلی، از سود معقول و متناسب بهره‌مند خواهند شد.
  • سرمایه‌ها در بورس در مسیری به دور از واسطه‌گری و تحلیل‌های غیر منطقی قرار می‌گیرند که بدین ترتیب نه تنها منجر به  کسب سود سرمایه‌گذار می شود بلکه زمینه حفظ اشتغال پایدار، تولید کالاها و خدمات را فراهم خواهد کرد.
  • در سال جاری به دلیل کاهش ارزش سرمایه گذاری در در بازارهای موازی به بورس شاهد ورود سرمایه به بازار سهام هستیم که این امر باعث رونق بورس و کسب سودهای چشمگیر توسط سرمایه گذاران شده است.
  • با ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس گاهی شاهد تصمیمات لحظه‌ای و خرید و فروش‌هایی بر پایه تصمیمات هیجانی و لحظه‌ای بوده‌ایم که این موضوع منجر به فراز و فرودهای ناگهانی و به دور از تحلیل در قیمت شده است.
  • اکثر کارشناسان بازار سرمایه نوسان را ذات بازار سرمایه می‌دانند. هرگونه تغییر در ارزش سهام در نتیجه دلایل تحلیلی و بر پایه اخبار و نحوه دیدگاه سهامداران بر عرضه یا تقاضا صورت می‌گیرد.
  •  برخی از سرمایه‌گذاران به خصوص افراد تازه وارد به بورس با اتکا و اعتماد به تحلیل‌های انجام شده در فضای مجازی و گاهی با پرداخت وجه به تحلیل‌گران ناآشنا و بدون مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار در شبکه های اجتماعی، اقدام به خرید سهام کرده و انتظار بازدهی و سود از سهام خریداری شده را دارند.
  • در چند سال اخیر با رونق بورس امکان ارائه تحلیل‌های غیرعلمی در بازار فراهم شده است، افزود: این موضوع به دلیل ایجاد موج‌های غیرمنطقی و به دور از تحلیل صحیح باعث سونامی ویرانگر در بازار شده‌اند که می‌تواند مشکلات و ضرر و زیان‌هایی را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد.
  •  با این اتفاق یک موج افزایشی کاذب در آن سهم شکل گرفته و گاهی شاهد افزایش قیمت سه تا چهار برابر ارزش اولیه خود، به دور از تحلیل منطقی و ارزش ذاتی سهم خواهیم بود.
  • در نتیجه با ترکیدن حباب سهم، ضرور زیان‌هایی برای سهامداران در سطوح مختلف ایجاد می‌شود که باعث از بین رفتن پس اندازها و سرمایه‌های خانگی در این بخش خواهد شد.
  • براساس اخبار منتشر شده در برخی از خبرگزاری‌ها، در این خصوص به تازگی تفاهم نامه‌ای بین سازمان بورس و پلیس فتا منعقد شده است تا همکاری‌های فنی لازم با بورس در این زمینه انجام شود و امکان برخورد قضایی با متخلفان”سیگنال فروشان در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی” فراهم خواهد شد.
  • سرمایه‌گذاران بهتر است تا از طریق مطالعه بیشتر و مشورت گرفتن از کارشناسان معرفی شده از طرف سازمان بورس اوراق بهادار اقدام کرده و سرمایه خود را با تحلیل های ارائه شده از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های فضای مجازی به خطر نیندازند.

/ایرنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول