نبود قوانین سختگیرانه و بازدارنده در فضای مجازی
مهرداد جمیلی، کارشناس تبلیغات و بازاریابی در کسبوکارنیوز نوشت:
تب و تاب رقابت انتخاباتی بالا گرفته ونامزدها از تمام روش ها برای معرفی خود استفاده می کنند که در این میان نقش فضای مجازی به دلیل سهولت دسترسی و سرعت انتشار انکارنشدنی است. در حال حاضر شاهد فعالیت کانال های تلگرامی در قالب کمپین هایی هستیم که برای انتخابات مجلس شروع به کار کرده اند. در این کمپین ها که این روزها اقدام به عضویت کاربران می کنند و بدون آگاهی عضوگیری کرده اند مبالغ هنگفتی به اعضا آن بابت عضوگیری های ادامه دار اختصاص می یابد. جدیدترین مدل جذب مخاطب در کانال های تلگرامی انتخابات مجلس یازدهم همین موجی است که در قالب عضوگیری و ممبر فروشی به راه افتاده است.
تبلیغاتی که بدون اینکه نام کاندیدای مور نظر آورده شود اقدام به خرید آرا می کنند. البته در حال حاضر به دلیل اینکه نامی از نامزد پشت پرده آن ندارد، شاید تبلیغات آشکار برای جمعکردن رای نباشد، اما نوعی تبلیغات پنهان، هدفمند و عضوگیری برای دسترسی داشتن به اطلاعات یک جامعه مشخص، در زمان شروع رسمی تبلیغات به شمار میآید.
از طرفی دیگر اما نبود قوانین سختگیرانه و بازدارنده در رابطه با فعالیت در فضای مجازی موجب ایجاد فضای آزادانه و غیرقانونی تبلیغات مجلس شده است. تمام عوامل اجرایی و نظارتی متولی امر انتخابات باید به این موضوع ورود کنند و جلوی فعالیت این کانال های تلگرامی که ادمین های آن مرتبط با نامزد مورد نظر خودشان است بگیرند.
متاسفانه سهولت راه اندازی کانال، سایت، وبلاگ و صفحات تبلیغاتی در شبکههای اجتماعی به نسبت سایر رسانهها و مطبوعات یکی از دلایل استفاده این جریانات و اشخاص از فضای مجازی است و از آنجایی که قانون روشن و جامعی برای کنترل این شبکهها به طور کامل در کشور وجود ندارد و نهادهای ناظر هنوز موفق به پیدا کردن راهی برای کنترل این فضا نشدهاند؛ کاندیدا ها سعی دارند به این فضا وارد شوند تا در صورت تخلف نیز راههای فرار از قانون زیادی برای آنها وجود داشته باشد.
/کسب و کار نیوز/