کندی روند رشد آنلاین‌ها

عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی:

  • حتی فروش کسب‌وکار آنلاین بنده نزدیک به ۹۷ درصد کاهش داشت چون ورودی اصلی ما گوگل و سوشال‌مدیا بود و عملاً فروش ما صفر شد؛ اما بعد از قطعی اینترنت فروش‌ها تا حدودی برگشت. البته نه به این معنا که فروش‌ها به دوره قبل از قطعی اینترنت برگشته باشد. در حال حاضر که با هم صحبت می‌کنیم، میزان فروش‌ها هنوز به قبل از دوره قطع اینترنت نرسیده است و حدود ۸۰ درصد فروش قبل از قطعی اینترنت است؛ یعنی کاهش را داریم.
  • البته ناگفته نماند که بعضی از بیزینس‌ها اعلام کردند که میزان فروش ما تا حد قابل قبولی و به حدود ۹۰ درصد قبل از قطعی اینترنت برگشته؛ اما نکته مهم این بود که بسیاری از بیزینس‌ها هستند که کمتر از ۷۰ درصد فروش قبل خود را دارند. البته این آمار مربوط به همه کسب‌وکارهای آنلاین نیست چون یک‌سری از بیزینس‌ها را داریم که مردم مجبورند خرید کنند. به‌طور مثال مردم برای خورد و خوراک مجبورند خرید قبل را انجام دهند.
  • فروش چنین کسب‌وکارهای آنلاینی برمی‌گردد؛ اما کسب‌وکار ما که کتاب است برنمی‌گردد چون مردم دیگر حوصله و حس و حال کتاب خواندن را ندارند و دیگر خرید نمی‌کنند زیرا جو ناامیدی بر سیستم حاکم است. پس بیزینس‌های مختلفی با حوزه‌های مختلفی در حال حاضر لطمه دیده‌اند و کاهش فروش را تجربه می‌کنند. هرچند آمار دقیقی از این کاهش فروش‌ها در دست نیست؛ ولی به جرات می‌توانم بگویم بخش قابل‌توجهی از فروش‌ها کاهش یافته است.
  • این در حالی است که ما در این ماه از سال باید افزایش فروش را شاهد می‌بودیم. روند رشد کسب‌وکارهای آنلاین در حال حاضر محدود و کند شده و عملاً این مساله که رشد نداریم به کنار، کاهش را نیز تجربه می‌کنیم. این اتفاق بیشتر به‌دلیل جو ناامیدی و بی‌اعتمادی به فرداست که ما، مخاطبان و مصرف‌کنندگان نمی‌دانیم فردا چه اتفاقی می‌افتد. این فروش برای برخی از کسب‌وکارها برگشته و برای برخی برنگشته و برخی از کسب‌وکارها حتی افزایش هم داشته است، مانند دارالترجمه‌ها و کسب‌وکارهایی که کار مهاجرت می‌کنند و کسب‌وکارهای آنلاینی که خدمات مشاوره مهاجرت می‌دهند.
  • میزان فروش چنین کسب‌وکارهای آنلاینی سه برابر شده است. حتی برخی از این کسب‌وکارها طی این ماه اعلام کرده‌اند که نسبت به ماه‌های آبان و آذر، حجم پرونده‌هایشان حتی سه برابر شده است. پس فروش برخی از بیزینس‌ها بیشتر هم شده مثل کسب‌وکارهای آنلاینی که کار مهاجرت می‌کنند، دارالترجمه‌ها و… حتی این کسب‌وکارها با رشد عجیب و غریبی مواجه شده‌اند. آموزشگاه‌های زبان رشد بسیار خوبی را شاهد هستند زیرا مردم در پی آنند که زبان یاد بگیرند و بعد از ایران مهاجرت کنند.

/کسب و کار نیوز/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول