خلاصهخوانی به جای مفصلخوانی در فضای مجازی
غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نشست زبان فارسی در فضای مجازی:
- شکستهگویی که قبلا در گفتوگوها دیده می شد امروز به فضای مجازی سرایت پیدا کرده و شاهد انواع و اقسام تجربههای خودجوش برای ابداع خطی هستیم که احساسات افراد را منتقل کند.
- باید در گروه های ادبیات و زبانشناسی دانشگاه ها و پژوهشکده های مختلف تعریف و جایگاه علمی دقیقی از شکسته نویسی ارائه دهیم. پیش از این شکسته نویسی هرگز موضوع علم واقع نشده بود اما با تبدیل شکستهگویی به شکستهنویسی باید مطالعات مدونی را آغاز کنیم که شکستهنویسی را مدون و ساماندهی کند.
- شکستهنویسی غیر از خط، در زبان فارسی نیز تغییراتی شامل تغییرات صرفی مانند ظهور مصدرهای جعلی یا تغییرات نحوی داده است که باید بررسی شود.
- :مهمترین وظیفه فرهنگستان شناخت واقعیت های فضای مجازی به ویژه از حیث ارتباط آن با خط و زبان فارسی و بعد آسیبهای متوجه آن با رویکردی واقعبینانه است.
- آسیبشناسی جامع و ارائه درمان برای آسیبها بر اساس ضوابط وظیفه دیگری است که فرهنگستان باید در کنار دیگر نهادهای مربوط انجام دهد
فضای مجازی از کلانترین مسائل بشر امروز است
- فضای مجازی پدیدهای شگرف است که نقطه عطفی در تاریخ بشر و قابل مقایسه با ابداع خط و اختراع ماشین چاپ است.
- مساله فضای مجازی اگر مهم ترین مساله بشر امروز نباشد از مهم ترین و کلانترین مسائل است.
- اقتصاد، فرهنگ، علم، امنیت و رسانه از این فضا به شدت متاثر شده اند و به طور کلی فضای مجازی از نظر ارتباطی و مطالعه، سخن گفتن و فهمیدن تاثیری ژرف ایجاد کرده اند.
خلاصهخوانی به جای مفصلخوانی در فضای مجازی
- کاربران این فضا به کوتاه خواندن عادت دارند و سیل اطلاعات در این فضا که خیلی هم مفید نیست و نیز وقت کم، این خلاصه خوانی را تشدید کرده است.
فضای مجازی بیشتر برای سوالات کوتاه مناسب است تا جوابهای طولانی و همین خصوصیات باعث شده نسلی معتاد و مشتغل بر عبارات و بندهای کوتاه ظهور کنند. - شکستهنویسی قبلا در زبان گفتار باب بود و در زبان نوشتار از خط معیار استفاده می شد اما این خصوصیت اکنون به فضای مجازی رسیده، باید این واقعیت را بشناسیم، بپذیریم و بدانیم قابل تغییر نیست.
/سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی/