استعلام مجوز از صداوسیما قانونی است

  • محمد فراهانی سردبیر خبرگزاری میزان در رشته‌توییتی نوشت:

صبح امروز نامه‌ای منتسب به آقای واعظی در رسانه‌ها منتشر شد که در آن به نقل از رئیس جمهور آمده “اینگونه امور مرتبط به شورای عالی فضای مجازی است” درباره این موضوع چند نکته قابل ذکر است..

بخشنامه صادره در حوزه تقنین و تصمیم نیست، اصلا موضوع جدیدی هم نیست، پیشتر درمورد آن تصمیم‌گیری شده و رئیس قوه قضاییه براساس حدود وظایف و اختیارات خود به مراجع قضایی دستور داده براساس تفسیر شورای نگهبان، استعلامات درخصوص صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را از صداسیما انجام دهند.

نکته بعد در این بخشنامه آمده است… باعنایت به نظریه تفسیری شورای نگهبان ذیل اصول ۴۴ و ۱۷۵ قانون اساسی و ابلاغیه مقام معظم رهبری مدظله العالی خطاب به رئیس جمهور محترم”…

در نظریه تفسیری شورای نگهبان آمده … “مطابق نصّ صریح اصل چهل و چهارم قانون اساسی در نظام ج. ا. ا. رادیو و تلویزیون دولتی است و تأسیس و راه اندازی شبکه‌های خصوصی رادیوئی و تلویزیونی به هر نحو، مغایر این اصل می‌باشد. بدین جهت انتشار و پخش برنامه‌های صوتی و تصویری از طریق سیستم‌های فنی قابل انتشار فراگیر (همانند ماهواره، فرستنده، فیبرنوری و غیره) برای مردم در قالب امواج رادیوئی و کابلی غیر از سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران خلاف اصل مذکور است”.

اما نکته مهم‌تر ابلاغیه رهبر معظم انقلاب درباره این موضوع است که در بخشنامه به آن اشاره شده.

چند روز پیش مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت فکری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرگزاری دولت گفت که براساس ابلاغیه رهبر انقلاب، ایشان بر راهبرد «انحصار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی» تاکید کرده‌اند.

اینکه چرا شورای عالی فضای مجازی و نهاد‌های مربوطه تاکنون اقدام موثری در خصوص وظایف خود انجام نداده‌اند نمونه‌ای دیگر از وظایف عمل‌نکرده این سازمان‌هاست که اگر شده بود تاکنون مسائل مهمی مثل شبکه ملی اطلاعات روی زمین نمانده نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول