عدم زیرساخت و ابهام قانون دو مشکل پیام‌رسان‌های ایرانی

مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس در گفت‌وگو با قانون:
  • در سند مصوبه شورای عالی فضای مجازی از نهاد‌های مختلف مانند صدا و سیما و وزارت ارشاد وظایفی تعریف شده، که متاسفانه همکاری مناسبی از سوی این نهاد‌ها دیده نمی‌شود و تنها با ارفاق می‌توان به همکاری حداقلی وزارت ارتباطات اشاره کرد.
  • دو مشکل عمده در در این حوزه، ابهام در قانون گذاری و نبود زیرساخت ملی، سخت افزاری مانند رایانش ابری برای اختصاص به پیام رسان داخلی است.
  • هنوز تفکیکی بین سازندگان پلتفرم و تولیدکننده محتوا نداریم و در صورت تخلف از سوی تولیدکننده محتوا شاهد اخطار‌های متعدد به سازندگان پلتفرم هستیم.
  • به دلیل افزایش قیمت ارز، زیرساخت و سخت افزار برای توسعه پیام رسان‌های داخلی با افزایش محسوسی مواجه شده است، در حالی که می‌توان با تهیه فضای ابری و اجاره آن به شرکت‌های داخلی شرایط را برای توسعه آن‌ها فراهم کرد.
  • پیام رسان سروش پلاس پس از چندین سال تلاش در حوزه نرم افزار به استاندار‌های جهانی رسیده است، اما با این وجود با مشکلات سخت افزاری از قبیل تامین تجهیزات برای سرویس دهی مواجه است.
  • اگر سرویس ایرانی با در نظر گرفتن خدمات دهی مناسب نرم افزاری و سخت افزاری و خنثی کردن تبلیغ‌های منفی نسبت به آن می‌تواند مخاطبان میلیونی جذب کند.
  • پیام رسان سروش نیز با رویکرد بین المللی شکل گرفته است، اما توسعه آن در سایر کشور‌ها نیازمند ذائقه سنجی مخاطب و سرمایه گذاری برای پایداری سرویس است با همین رویکرد ۴۰۰ هزار مشترک در سرویس سروش پلاس ثبت نام کردند، اما با توجه به اینکه سرور‌های این پیام رسان در داخل از کشور هستند، در صورت قطعی اینترنت خدمات رسانی نیز متوقف می‌شود و برای جلوگیری از قطعی خدمات باید نسبت به تامین سرور در خارج از کشور اقدام کرد.
  • بیش از ۱۸ میلیون نفر اقدام به نصب پیام رسان سروش در تلفن همراه خود کردند که از این تعداد حدود ۶ میلیون نفر کاربر فعال به صورت ماهانه از سرویس‌های این پیام رسان استفاده می‌کنند و در زمان قطعی اینترنت میزان استفاده از آن ۵ برابر سایر پیام رسان‌های داخلی است.
  • برای حضور در بازار آی تی و رقابت در پیام رسان‌های خارجی که چندین میلیارد دلار سرمایه گذاری داشته نیازمند سرمایه گذاری به همین میزان برای ایجاد رقابت سالم است، با فیلترینگ‌های موقت نمی‌توان نسبت به ایجاد سرویس پایداری داخلی امیدوار بود.
  • سرمایه گذاری در پیام رسان‌های داخلی و توسعه نرم افزاری می‌تواند مشوق مناسبی برای کاربران ایرانی و افزایش استفاده از آن در مقابسه با رقبای خارجی باشد.
  • ارائه امکانات برای خرید اینترنتی، تماشای فیلم و خرید فروش بخشی از درآمد‌های پیام رسان‌های داخلی است.
  • شرکت زیر ساخت خدمات میزبانی به پیام رسانی‌های داخلی به صورت رایگان فراهم کرده است، اما درآمد‌های مربوط تجارت گیگ هنوز فراهم نشده است.
  • به دلیل عدم مشخص بودن قوانین بسیاری از فعالان اقتصادی علاقه‌ای به سرمایه گذاری در این حوزه ندارند، باید با سرمایه گذاری در فضای مجازی و استفاده از رویکرد شفافیت قوانین و تامین سخت افزار ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را کاهش داد./خبرگزاری میزان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول