افزایش هزینه‌ها و کاهش ارزش سهام فیس‌بوک

فیسبوک در جدیدترین گزارش مالی خود، پیشرفت‌های قابل‌توجهی را ذکر کرد. البته در بخشی از گزارش، به افزایش هزینه‌های غول شبکه‌ی اجتماعی اشاره شده بود که کاهش ارزش سهام رابه‌دنبال داشت. خلاصه‌ی گزارش مالی جدید فیسبوک بدین شرح است:

  • درآمد به‌ازای هر سهم: ۲/۵۶ دلار درمقایسه با ۲/۵۳ دلار که توسط Refinitiv پیش‌بینی شده بود.
  • درآمد کل: ۲۱/۰۸ میلیارد دلار درمقایسه با ۲۰/۸۹ دلار که توسط Refinitiv پیش‌بینی شده بود.
  • کاربران فعال روزانه: ۱/۶۶ میلیارد نفر درمقایسه با ۱/۶۵ میلیارد نفر که توسط FactSet پیش‌بینی شده بود.
  • کاربران فعال ماهانه: ۲/۵ میلیارد نفر درمقایسه با ۲/۵ میلیارد نفر که توسط FactSet پیش‌بینی شده بود.
  • درآمد میانگین از هر کاربر: ۸/۵۲ دلار درمقایسه با ۸/۳۸ دلار که توسط FactSet پیش‌بینی شده بود.

کل هزینه‌های فیسبوک در سال ۲۰۱۹ برابر با ۴۶/۷۱ میلیارد دلار بیان شد که افزایش ۵۱ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد. درنتیجه‌ی افزایش هزینه‌ها، حاشیه‌ی سود شرکت نیز از ۴۵ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۳۴ درصد در سال ۲۰۱۹ رسید. فیسبوک در گزارش خود، خبر از رشد ۲۴/۷ درصدی درآمد نسبت به فصل چهارم سال ۲۰۱۸ داد. باتوجه به آمار منتشرشده، فصل گذشته چهارمین فصل پیاپی بود که رشد کمتر از ۳۰ درصد را برای فیسبوک به‌همراه داشت. شریل سندبرگ، مدیر عملیات فیسبوک، آمار تبلیغ‌دهنده‌های پلتفرم را هشت میلیون شرکت اعلام کرد که نسبت به آمار هفت میلیونی سال قبل، رشد مناسبی را نشان می‌دهد.

فیسبوک علاوه بر انتشار گزارش مالی، خبر از برنامه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری برای بازخرید سهام داد. دراین‌میان مارک زاکربرگ هم در بیانیه‌ای، چشم‌انداز مثبتی را برای شرکت تحت مدیریتش ترسیم کرد:

  • فصل خوبی داشتیم و سال را با عملکردی مثبت به پایان رساندیم. جامعه و کسب‌وکار ما هنوز در مسیر رشد قرار دارد. ما تمرکز خود را روی ساختن سرویس‌هایی معطوف می‌کنیم که به مردم در برقراری ارتباط با دوستان کمک کند.

فیسبوک در بخش آمار کاربران فعال ماهانه، مجموع کاربران همه‌ی سرویس‌های خود شامل اپلیکیشن‌ اصلی، اینستاگرام، واتساپ و مسنجر را ۲/۸۹ میلیارد نفر بیان کرد که نسبت به آمار ۲/۸ میلیارد نفری فصل قبل، پیشرفت مناسبی محسوب می‌شود. تعداد کاربران در آمریکا و کانادا از فصل سوم تا چهارم سال گذشته، از ۱۸۹ میلیون به ۱۹۰ میلیون و در اروپا از ۲۸۸ میلیون به ۲۹۴ میلیون نفر افزایش یافت.

زاکربرگ در جلسه‌ای که با سرمایه‌گذاران داشت، سال ۲۰۲۰ را به‌خاطر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سال سختی برای شرکتش پیش‌بینی کرد و بهبود سیاست‌های شرکت را از برنامه‌های اصلی دانست. او گفت که برای دهه‌ی آینده، درک شدن از سوی کاربران را باارزش‌تر از محبوب‌شدن می‌داند.

فیسبوک سال گذشته با چالش‌های متعدد تنظیم‌گری قانون روبه‌رو بود. آن‌ها در ماه ژوئن ارز دیجیتال لیبرا را رونمایی کردند که واکنش‌های منفی متعددی را ازسوی قانون‌گذاران و تنظیم‌گران دریافت کرد. درنهایت تعداد زیادی از شرکای اصلی پروژه نیز از فعالیت منصرف شدند. در ماه ژوئیه، جریمه‌ی پنج میلیارد دلاری به‌خاطر رسوایی کمبریج آنالیتیکا به غول شبکه‌های اجتماعی تحمیل شد. آن‌ها درحال‌حاضر درگیر چهار بازرسی ضد انحصار دیگر در آمریکا هستند که در طول سال گذشته شروع شد.

/زومیت/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول