پیشتازی فضای مجازی بر تبلیغات محیطی نامزدهای انتخاباتی

بر اساس اعلام ستاد انتخابات استان مرکزی در رقابت‌های دور یازدهم بهارستان در مجموع ۳۸۷ نامزد در ۶ حوزه انتخابیه این استان ثبت نام کردند که با عبور از مراحل تعیین صلاحیت و با احتساب انصراف دهندگان ، اکنون ۲۰۱ نامزد در گردونه انتخابات حضور دارند وبرنامه‌های  خود را برای تصاحب کرسی‌های کانون قانگذاری کشور عرضه می‌کنند.

اگرچه از ماه‌ها حامیان برخی از نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های مجازی و فضای اینستگرام، واتساپ و تلگرام به صورت جسته و گریخته فعالیت‌هایی را آغاز کرده‌ بودند اما با به‌صدا درآمدن زنگ تبلیغات رسمی انتخابات از ساعت ۱۲ شب گذشته، فضای مجازی استان مرکزی با حجم قابل ملاحظه‌ای از مطالب و اقلام تبلیغی نامزدها مواجه شده است درحالیکه فضای محیطی خیابان‌ها و محافل چهره به چهره هنوز شور تبلیغی و رنگ و بوی انتخاباتی چندانی به خود نگرفته است.

تغییر تاکتیک تبلیغی نمایندگان با حضور گسترده در فضای مجازی در شرایطی در استان مرکزی رخ داده که آرایش گروه‌های سیاسی نیز در کنار تبلیغات انفرادی داوطلبان به شکل برجسته در فضای مجازی مشهود است.

ستاد انتخابات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان استان مرکزی علاوه بر استفاده از نمایه گروه‌های تلگرامی، اینستاگرام و واتساپ به صورت جداگانه قدام به تشکیل گروه تلگرامی کرده که تاکنون بالغ بر پنج هزار عضو دارد و در آن پوستری را منتشر کرده که در آن نام ۲ نامزد مورد حمایتش، در کنار تصاویری از امیرکبیر و مصدق قرار گرفته و در زیر آن از عبارت «بشتاب و تلافی کن تاراج زمستان را» استفاده شده است.

در این گروه تحلیل‌هایی از فعالان سیاسی اصلاح طلب در لزوم شرکت در انتخابات و ترغیب عموم به رای دادن ارایه شده است و زندگینامه و برنامه‌های ۲ نامزد لیست اصلاح طلبی استان شرح داده شده است.

اردوگاه اصولگرایان استان مرکزی گروه واحد و منسجمی را تاکنون به عنوان نمایه تبلیغات رسمی خود تشکیل نداده و تنها با استفاده از فضای گروه‌ها و کانال‌های همسو در تلگرام و واتساپ کوشیده تا در فرصت کوتاه سپری شده از مهلت تبلیغات عرض اندام داشته باشد و پوسترهایی با برچسب مجمع اندیشه و وحدت اسلامی استان مرکزی در فضای مجازی منتشر شده که نام ۲ نامزد مورد حمایت در آن درج شده و علاوه بر استفاده از تصاویر امام راحل و رهبر فرزانه انقلاب از عبارت «ایران سربلند» به عنوان شعار برجسته این طیف سیاسی استفاده کرده است.

ائتلاف اصولگرایان نیز لیست چهارنفره‌ای از نامزدهای انتخاباتی را منتشر کرده و از همفکران سیاسی خود دعوت به عمل آورده تا با تعقل در پای صندوق‌های رای حاضر شوند.

جامعه اسلامی فرهنگیان استان مرکزی نیز که در گروه‌های مختلف فضای مجازی اقدام به ارایه لیست نامزدهای مورد حمایت خود کرده و کلیپی را در این خصوص تهیه کرده که در آن حرم حضرت عباس را نشان می‌دهد و به هواداران و حامیان فکری خود اعلام کرده که ایران برای عبور از مشکلات کنونی نیازمند خادمانی متدین و متخصص و با تجربه است.

بسیاری از نامزدهای این دوره از انتخابات خانه ملت از شامگاه گذشته تا کنون گروه‌هایی را به صورت مستقل در عرضه مجازی ایجاد کرده و تریبون‌های نقد و نظر را با طرح موضوعات محلی، ملی و منطقه‌ای راه انداخته‌اند که این پدیده نوین است و برخی از این داوطلبان از امکانات صوت برای مباحث دو یا چند نفره در شبکه‌های مجازی بهره می‌برند.

در گروه‌های عمومی استان مرکزی که با حضور شهروندان در عرصه‌های تلگرام و واتساپ فعال است مباحث انتخاباتی هنوز به صورت بحث فردی روی نامزد خاصی شروع نشده و برخی از صاحب قلمان و اعضای این گروه‌ها با انتشار مطالبی می‌کوشند رویکرد مطالبه‌گری مبتنی بر اخلاق مدنی و تمرین فرهنگ شهروندی را از منظر انتخابات ترویج کنند و گروه‌های «اراک شهروند»، «اراکگرام» ، «آخرین خبر مرکزی» و «شهروند خبر استان مرکزی» از جمله آن هستند.

در این میان از چند هفته پیش گروه‌هایی نیز در فضای مجازی استان مرکزی با نمایه تخریبی شکل گرفته و مطالبی را اشاعه می‌دهد.

بهروز اکرمی رییس ستاد انتخابات استان مرکزی:

  •   هرفردی در کشور  اراده کند می‌تواند وارد فضای مجازی شود و ابزار خاصی برای کنترل آن وجود ندارد ولی افکار عمومی بهترین کنترل کننده فضای مجازی است.
  • اقدام کنترلی در فضای مجازی محدود است و نیاز است که خودکنترلی  صورت گیرد تا این فضا مسموم نشود و حریم  اخلاق و وجدان خدشه‌دار نشود.
  • اگرچه به گفته شهردار اراک؛ ۱۶ نقطه برای تبلیغات محیطی و نصب  اقلام نامزدهای انتخاباتی در این شهر تعبیه شده، اما هنوز چهره این تابلوها با پوسترهای نامزدها انتخاباتی پوشانده نشده است ؛ هر چند به صورت محدود در برخی از مناطق شهر اراک آثاری از تبلیغات محیطی ۶۷ نامزد حاضر در گردونه انتخابات دیده می‌شود.

فعالیت ستادهای تبلیغی نامزدها نیز در نواحی مختلف شهری و روستایی هنوز نمود جدی و مشهود ندارد و انتظار است که در ساعات و روزهای پیش رو، حال و هوای انتخاباتی را بر این ستادها حاکم کنند.

سهم استان مرکزی از ۲۹۰ کرسی بهارستان هفت کرسی است که منتخبان تصاحب این جایگاه‌ها با رای مستقیم مردم از حوزه‌های انتخابیه «اراک، کمیجان، خنداب»، «تفرش، آشتیان و فراهان»، «خمین»، «ساوه و زرندیه»، «شازند» و «محلات و دلیجان » به خانه ملت راه می‌یابند و چهار سال در فرآیند قانونگذاری و تصمیم‌سازی کلان کشور نقش آفرینی خواهند داشت.

بر اساس ماده ۵۶ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی (مرحله اول و دوم) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت.

 

/جماران/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول