شبکه‌های اجتماعی سلامت انتخابات را تهدید می‌کنند

گزارش تازه‌ای که از سوی بنیاد “کوفی عنان” درباره “انتخابات و دموکراسی در عصر دیجیتال” منتشر شده، تلاش دارد به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان از سلامت انتخابات در برابر عوامل خارجی و منافع داخلی در مواجهه با تکنولوژی‌های تازه، شبکه‌های اجتماعی و اطلاعات غلطی که می‌توان از آن‌ها برای دست بردن در آرای توده رای‌دهندگان استفاده کرد، محافظت کرد.

به گزارش دویچه‌وله، این گزارش در کنفرانس امنیتی مونیخ ارائه شد و حسی از ضرورت رسیدگی به این مساله را در میان هیئت‌های شرکت‌کننده در این رویداد برانگیخت.

کمیسیون کارشناسانی که مسئول گردآوری این گزارش بودند، به طور عمده بر کشورهای جنوب جهانی (کشورهای در حال توسعه) تمرکز کرده‌اند زیرا این کشورها به طور خاص در برابر نزاع‌هایی بر سر قانونی بودن نتایج انتخابات که می‌تواند به خشونت و ناآرامی بینجامد، آسیب‌پذیر هستند.

این گزارش اشاره می‌کند که دست بردن در انتخابات در چنین کشورهایی معمولا شناسایی نمی‌شود زیرا بسیاری از این کشورها از روش‌های مناسبی برای نظارت بر انتخابات و نهادهای مستقلی که بتوانند در هنگام بروز چنین مسائلی وارد عمل شوند، برخوردار نیستند.

گزارش مذکور پیش‌بینی‌می‌کند که “در آینده قابل پیش‌بینی، انتخابات در دموکراسی‌های جنوب جهانی نقطه تمرکز نفرت‌پراکنی‌، انتشار اطلاعات غلط، مداخله خارجی و دست بردن داخلی در انتخابات به طور شبکه‌ای خواهد بود”.

یکی از ارائه‌کندگان این گزارش، توماس هندریک ایلوس، رییس جمهور سابق استونی بود. کشور او تجربه اقدام عوامل خارجی برای استفاده از تکنولوژی دیجیتال به منظور مداخله و دست بردن در انتخابات را دارد. این کشور در سال ۲۰۰۷ هدف عملیات هک گسترده‌ای قرار گرفت که تقریبا آن را فلج کرد و نهادهای دولتی از جمله پارلمان، ریاست جمهوری و تعدادی از وزارتخانه‌ها، بانک‌ها و رسانه‌های آن را تحت تاثیر قرار داد. در سال ۲۰۰۹ یکی از اعضای سازمانی موسوم به “ناشی” که روابط نزدیکی با دولت روسیه دارد، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

ایلوس در گفتگو با دویچه‌وله به فعالیت‌های شرکت تحلیل داده “کمبریج آنالیتیکا” اشاره کرد. به گفته ایلوس، این شرکت نه تنها در همه‌پرسی بریگزیت و انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا نقشی کلیدی داشته، بلکه در دست بردن در شماری از انتخابات جنوب جهانی نیز مشارکت داشته است.

این گزارش به دو نمونه از این دستکاری‌ها اشاره می‌کند که انتخابات ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ در کنیا هستند. ایلوس می‌گوید: وقتی آن‌ها دیدند که نقشه‌شان گرفته است، از روش‌های مشابهی در زمینه ترنس آتلانتیک استفاده کردند.

این گزارش برای حفاظت از انتخابات به عنوان ستون دموکراسی، ۱۳ پیشنهاد ارائه می‌کند. یکی از آن‌ها درخواست از نامزدها و احزاب سیاسی برای خودداری از روش‌های تقلب مانند اطلاعات دزدی شده یا عکس‌های دستکاری شده در کمپین‌هایشان است. این گزارش می‌افزاید، قانونگذاران نیز باید به روشنی مشخص کنند که تیلغات انتخاباتی قابل قبول چه ویژگی‌هایی دارند.

این گزارش همچنین از قانونگذاران می‌خواهد که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی را به ارائه اطلاعات جامعی درباره اینکه چه کسی برای تبلیغات سیاسی هزینه کرده است، وادار کنند. گزارش بنیاد کوفی عنان روشن می‌کند که شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی باید شفافیت را با ارائه اطلاعات به نهادهای دانشگاهی و سازمان‌های جامعه مدنی افزایش دهند. شبکه‌های اجتماعی بیش از هر چیز باید به کاربرانشان این امکان را بدهند که بتوانند دریافت هرگونه تبلیغات سیاسی را رد کنند.

الکس استاموس، رییس سابق دفتر امنیتی فیس‌بوک که حالا استاد دانشگاه استنفورد است، یکی از نویسندگان این گزارش بود. او در مونیخ به ارائه مثال‌هایی از همکاری نهادهای دولتی و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی در زمینه امنیت انتخابات پرداخت و اشاره کرد که فیس‌بوک همکاری نزدیکی با دفتر امنیت اطلاعات فدرال آلمان طی انتخابات پارلمانی این کشور در سال ۲۰۱۷ داشته است و هزاران حساب کاربری جعلی را که اطلاعات غلط منتشر می‌کردند، حذف کرده است.

 

/ایسنا/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول