مسئولین نسل اولی ترس از فضای مجازی دارند

محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی» :

  • خیلی از جوان‌های ما امروز می‌توانند به خوبی به زبان انگلیسی صحبت کرده و می‌توانند با دیگر کشورها ارتباط بگیرند. امروزه اینکه ما بتوانیم با دیگر کشورهای منطقه ارتباط بگیریم و بدانیم که آن‌ها چه پروپاگاندایی علیه کشورمان دارند، ظرفیت‌ بسیار مهمی است.
  • اینکه ما صداو سیما را دست تنها بگذاریم و صرفا به کانال هایی که دارد نظیر العالم و پرس تی وی اتکا کنیم، اتفاق خوبی نیست، اما در کنار آن هم فضای مجازی امروز گسترش بسیار زیادی کرده است.
  • ما در فضای مجازی قانون روشن نداریم، چراکه فضای مجازی را به رسمیت نمی‌شناسیم. اصل صحبت رسانه اجتماعی هم همین است که کدام یک از این رسانه‌ها را به رسمیت می‌شناسیم؟ ما در کشورمان به لحاظ رسانه‌ای چون تک بعدی عمل می‌کنیم، البته ضمن احترام به صدا و سیما، فقط به رسانه ملی بسنده می‌کنیم و رسانه‌های اجتماعی و رسانه‌های نوین را به رسمیت نمیشناسیم و به همین خاطر است که آن را قانون‌مند نکردیم. در زمانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی حضور دارند، نُدهای موثر در جامعه داریم، آن ندها خبر می‌دهند که تا چه اندازه اتفاق درست است یا غلط.
  • ابتدا من به همه پزشکان و پرستاران خدا قوت می‌گویم. این افراد در خط مقدم جبهه ایستاده‌اند، اگر وزارت بهداشت امروز در حوزه کنترل اپیدمی و جنگ سخت خوب عمل می‌کند، اگر امروز فضای شبکه‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناختند و روی آن برنامه‌ریزی می‌کردند، الان برای تکذیب خبر یا پخش خبر مشکلی نداشتند.
  • اساسا اگر وزارت بهداشت می‌خواست که شایعاتشان پخش نشود، بهتر بود از همان اول وب سایتی را طراحی می‌کردند و میزان آلودگی و مناطق آلوده و همه اخبار و دستورعمل‌ها را را بر روی سایت قرار می‌دادند. مردم با مراجعه و عضو شدن در آن از اخبار مطلع می‌شدند. وقتی ما فضای مجازی را به رسمیت نمیشناسیم و پاسخگوی نیاز مردم نیستیم در صورتی که بخشی از اخبار خود را از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنند، باعث می‌شود فیک نیوزها رشد کنند.
  • واقعیت این است که هرتغییری در کشورها با یکسری از واکنش‌ها نیز مواجه می‌شود، اما ما تلاش داریم که تکنولوژی را با برخی از رفتارها سنتی خود تغییر دهیم و این درصورتی است که فناوری یعنی تغییر روش و اگر ما این با این تغییر پیش نرویم به حتم مسئله زمان را از دست خواهیم داد. چون ما در این پتانسیل تغییر می توانیم موثر باشیم، اما خودمان این ظرفیت را از خودمان محروم می‌کنیم و در اکوسیستم تکنولوژی جهان عقب می‌افتیم و ما جایگاهمان حذف می‌شود.
  • دولت الکترونیک زیرساختی دارد که ما در زیرساخت ها خوب پیشرفت کردیم سال 92، سیصد هزار ایرانی موبایل هایشان اینترنت داشت و امروز نزدیک 70 میلیون ایرانی اینترنت پهنای باند دارند و در همه شهر و روستاهای ما به اینترنت متصل است. همچنین بالغ بر بیست هزار میلیارد تومان دولت در این اتصالات هزینه کرده است. در بحث خدمات دولت الکترونیک ما توانستیم مکانیسم و سیستم های اداره جات را به روز کنیم. اما یک موضوع این است که ما می‌توانیم مردم بین اداره جات بدوانیم اما اصل آن است که ما می‌توانیم کار را هم بین اداره جات تقسیم کنیم تا مردم کارشان در کمترین زمان انجام دهند.
  • مهمترین دغدغه من اقتصاد جوانان کشور در فضای استارآپی است که جوانان ما با چالش و رشدی مواجه هستند. الحمدالله نظارت و امکانات کافی و کیفی است، اما با تهدید و ناامیدی زیادی مواجه هستند که بخشی از مقصران خود ما هستیم. من مسئول ارتباطات کشور هستم و بایستی در این اکوسیستم تصمیم‌گیری حضور داشته باشم. درواقع من در کنار وزیر بودن محمد جواد آذری جهرمی هستم و همیشه وزیر نخواهم بود و از طرفی در هر طرحی نظر و ایده خود را بیان می‌کنم و بقیه راه را قانون کشور پیش می‌برد و این فرآیندی است که باید طی شود.
  • فضای امروز دنیا، فضای جوانانه است، اصل مطلب این است که دنیا به سمت فناوری میل کرده است و این فضا دنیایی جوانانه است. ما در کشورمان بسیاری از مدیران تصمیم گیرندمان از مجلس گرفته تا دولت، قوه قضاییه و دیگر نهاد‌ها درکی از فضای مجازی ندارند و فضای مجازی برای شخص خوشان روشن نیست. درباره اش می‌شنوند، ولی عمل نکرده‌اند؛ و آنچه به آن‌ها می‌رسد ترس و فوبیای فضای مجازی است.

/باشگاه خبرنگاران جوان/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول