اینستاگرام پلتفرمی عامه پسند است

برنامه گفتگوی اجتماعی با موضوع بررسی سبک زندگی اینستاگرامی، با حضور کامل دلپسند (پژوهشگر جامعه شناسی و مدرس دانشگاه) و محمدجواد بادین فکر (پژوهشگر هسته مطالعات افکار عمومی و تغییرات فرهنگی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

 کامل دلپسند:

  •  اینستاگرام به عنوان یک رسانه اجتماعی امروزه عاملی برای تمایز اجتماعی و تشخّص اجتماعی در دنیا به شمار می رود.
  • زندگی اجتماعی ما بازنمایی از خود ما است، هر شخص می خواهد که برداشت های دیگران از زندگی خودش را در زندگی اجتماعی خویش نمایان کند.
  • اینستاگرام ظرفیت تمایزکنندگی بسیاری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد، در حال حاضر اینستاگرام ابزاری برای نمایش اجتماعی مردم شده است و بسیاری از افراد با چهره ای متفاوت و روتوش شده در این فضا خودشان را نمایش می دهند.
  • رسانه های اجتماعی در جامعه جدید تعاملات اجتماعی جدیدی را ایجاد کرده اند، افراد حاضر در اینستاگرام تاییده سبک زندگی خودشان را به نوعی از کاربران و مخاطبان خود اخذ می کنند.
  • تمامی رسانه های اجتماعی نوین سبک های زندگی جدیدی را ایجاد کرده اند، رسانه های اجتماعی جدید تمامی رفتارها و کنش های جوامع مختلف را در نظر گرفته و کار خود را پیش می برند.
  • اینستاگرام با ایجاد امکان روتوش های سریع در نرم افزار خود امکان پنهان سازی نمایش های اجتماعی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.
  • ابزارهای رسانه های اجتماعی ما را از واقعیت های اجتماعی دور می کنند.

 محمدجواد بادین فکر:

  • در حال حاضر «فیس بوک» اولین و پرکاربردترین رسانه یا شبکه اجتماعی کشور آمریکا به شمار می آید، در حالی که «یوتیوب» در کشور عراق طرفداران بیشتری دارد.
    به جامعه شبکه ای ایجاد می کند، این رسانه اجتماعی در بین مردم ایران از استقبال خوبی برخوردار است.
  • رسانه های ما امروزه خُرد شده اند، رسانه های مختلف از قالب های سازمانی و تشکیلاتی امروزه به پلتفرم ها مبدل شده اند.
  • اینستاگرام پلتفرمی عامه پسند است، عموم مردم پلتفرم اینستاگرام را می پسندند و این رسانه را دوست دارند، در حالی که توییتر رسانه ای جریان ساز و شاید نخبگانی است.
  • بیشتر سلبریتی ها از فضاسازی و حضور در توییتر پرهیز می کنند.
  • اینستاگرام نمی تواند هویت های واقعی فضای مجازی را منتقل کند، چرا که این شبکه هویت های خودش را به طور مستمر بازتولید می کند.
  • آزادی انتخاب هویت از جمله مهمترین ویژگی های فضای مجازی به شمار می رود، در فضای مجازی بیشتر رفتارها یا شخصیت هایی بروز و ظهور پیدا می کنند، که در فضای واقعی امکان بروز آن ها وجود نداشته است.
  • بسیاری از افراد در هنگام شکل دهی هویت مجازی خودشان، فقط بخش هایی از هویتشان را به مردم نمایش می دهند که خودشان آن ها را دوست دارند.
  • کربران فضای مجازی هویتشان را خودشان مدیریت می کنند، افزود: هر فرد حاضر در فضای مجازی به صورت مستمر هویت خود را بنابه نظر و تعداد لایک مخاطبان خودش تغییر می دهد و سعی می کند هویتی را بسازد که باب میل مخاطب باشد.

/رادیو گفت و گو/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول