۳+۱ سئوال درباره واگذاری پیام‌رسان «سروش»

شاید اگر «کرونای جدید» گریبانگیرمان نشده بود، یکی از موضوعات داغ این روزها در محافل تخصصی و عمومی رسانه‌های اجتماعی، موضوع واگذاری پیام‌رسان «سروش» بود. پیام‌رسانی که بعد از پروژه «ایرانی‌سازی» پیام‌رسان‌ها، قرار بود یکی از مهم‌ترین جایگزین ایرانی‌ها در رساندن پیام باشد.

واگذاری مالکیت سروش از طرف صداوسیما، سئوالات زیادی را مطرح کرده است که برخی افراد و رسانه‌ها در روزهای گذشته به آن پرداخته‌اند. با این همه، چند سئوال هم برای «مجازیست» مطرح است که شاید پاسخ به آن‌ها بتواند ابعاد بیش‌تری از این موضوع را روشن کند:

۱٫ چه اتفاقی افتاد که یکباره سازمان صداوسیما به این نتیجه رسید که دیگر نمی‌تواند مالکیت یک پیام‌رسان را تحمل کند؟ آیا محدودیت‌های بودجه‌ای و مالی بود یا انگیزه رسانه ملی برای اداره یک پلتفرم کاهش پیدا کرده است؟ شاید برای پاسخ به این سئوال باید ابتدا به این سئوال جواب بدهیم که «چرا صداوسیما به عنوان یک سازمان صوت و تصویر در تصدی‌گری یک پیام‌رسان ورود کرده بود؟»

۲٫ سروش در اختیار یک نهاد حاکمیتی است. از این‌رو اطلاعات بیش از ۱۸ میلیون کاربر این پیام‌رسان نیز جزو اموال آن حساب می‌شود که جمعی از کاربران آن به اعتبار و پشتوانه صداوسیما در آن عضو شده‌اند و چه بسا اگر این سازمان حاکمیتی و تبلیغاتش نبود، این بستر شکل نمی‌گرفت. تکلیف اطلاعات کاربران در این واگذاری چه می‌شود؟ آیا به یک شرکت خصوصی واگذار می‌شود؟ آیا از لحاظ حقوقی کاربر سروش می‌تواند از انتقال اطلاعاتش -که در بخش دولتی ثبت شده است- به بخش خصوصی راضی نباشد؟ آیا این جابجایی باعث سلب اعتماد عمومی برای ثبت اطلاعات در سرویس‌های دولتی و به خصوص دولت الکترونیک نخواهد شد؟ چرا که ممکن است یک نهاد دیگر، روزی دیگر قصد کند خدماتش را به بخش خصوصی واگذار کند!

۳٫ آینده این پیام‌رسان چه خواهد شد؟ آیا واگذاری آن باعث رشد سروش خواهد شد یا باید این نقطه را آغازی بر پایان سروش بدانیم؟ پایانی که خیلی از کاربران ایرانی را به محصولات ایرانی شده پلتفرم‌های خارجی بدبین می‌کند.

۴٫ سرمایه یک پیام‌رسان اعتماد کاربر به آن است. آیا می‌توان پس از ۳ بار تغییر مدیرعامل، دو بار تغییر پیمانکار و یک بار تغییر مالک، از این پس به سروش به عنوان یک پیام‌رسان قابل اعتماد تکیه کرد؟

گرچه خواسته زیادی است که در بحبوحه انتقال مسئولان پیام‌رسان سروش پاسخگو باشند، اما اگر پاسخی را به ۴ سئوال بالا مناسب دانستند، حتماً به باز شدن این کلاف سردرگم کمک خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول