مدیریت زمان فضای مجازی فراموش نشود

امیرعبدالرضا سپنجی پژوهشگر ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، :

  • در شرایط بحرانی، تعداد منابع خبررسان افزایش می یابد و بسیاری از افراد و حتی رسانه ها، برای آنکه جذابیت بیشتری را در اخبار ایجاد کنند، اخبار متعدد و گاهی فیک و جعلی را منتشر می کنند.
  • مخاطبان قطعا باید اخبار را از دو منبع مستقل چک کنند و سپس تصیم بگیرند، یعنی در صورت صحت خبر، آن را منتشر کنند و یا به اشتراک بگذارند.
  • ماهیت اخبار جعلی این است که دو ارزش شگفتی و شهرت را به شدت زیاد می کند، به همین دلیل بررسی این اخبار با منابع مستقل و مطمئن شدن از صحت آن بسیار مهم است و حتما باید از سوی مخاطبان صورت بگیرد.
  • مخاطبان باید اخباری را که دریافت می کنند با دو منبع معتبر و مستقل چک کنند، یعنی حتما به رسانه های رسمی، خبرگزاری ها و صداوسیما مراجعه کرده تا از صحت و سقم خبر مطلع شوند.
  • مخاطب شناسی نکته بسیار مهمی است که باید مدنظر قرار بگیرد یعنی ما باید ویژگی های روحی، روانی، جسمی، جنسی و حتی لایه های فراتر از آن را ببینیم. زمانی که قرار است پیام پیشگیری از ابتلا به کرونا و عوارض آن را منتشر کنیم، باید به نوع مخاطبان توجه بیشتری شود.
  • متأسفانه ما دچار یک آسیب ویژه مخاطب پنداری در شناخت مخاطب هستیم یعنی پنداره ما از مخاطب فرضی باعث می شود تا محتوایی را تولید کنیم که چندان برایش جذاب نیست  و حتی ممکن است به سراغ رسانه دیگری برود.
  • ماهیت اخبار جعلی این است که دو ارزش شگفتی و شهرت را به شدت زیاد می کند، به همین دلیل بررسی این اخبار با منابع مستقل و مطمئن شدن از صحت آن بسیار مهم است و حتما باید از سوی مخاطبان صورت بگیرد.
  • ما باید برای تولید محتوا در چنین روزهای بحرانی باید نگاه مخاطب شناسانه داشته باشیم، نه مخاطب پندارانه.
  • سیاست گذاری و اجرای برنامه دو نکته بسیار مهمی است که باید به آن دقت داشته باشیم. یعنی ما در کنار اتاق بحران که تولید محتوا می کنیم، باید اتقاق بازخورد از مخاطبان مان داشته باشیم تا بتوانیم هر لحظه به تصحیح خودمان بپردازیم.
  • در شرایط بحران بهداشتی همچون کرونا ما نیاز داریم در مخاطب شناسی و تولید محتوا به روز شده تا دچار کرختی نشویم. فرمت های خاص رسانه ای و جذاب باید به گونه تولید و یا بازتولید شود که مخاطب حساسیتش را از دست ندهد درعین اینکه پیام را دریافت می کند، بهداشت فردی، اجتماعی و خانواده و جمعی را مراعات کند.
  • در شرایط بحران بهداشتی کرونا مدیریت زمان برای همه اقشار امری بسیار مهم وحیاتی است و استفاده از رسانه‌هایی همچون تلویزیون و سایبر را بیش از سه تا چهارساعت را توصیه نمی کنم.
  • مسئولان در شرایط بحرانی همچون بحران بهداشتی کرونا باید فعالیت های شان را مستندسازی کنند تا مردم در جریان این امور فعالیت ها قرار بگیرند.
  • کته مهم دیگری که مردم در این روزها باید رعایت کنند، مدیریت زمان است؛ چراکه این روزها به دلیل آنکه در منزل هستند، اوقات فراغت بیشتری دارند و بیش از اندازه از رسانه هایی همچون تلویزیون و فضای سایبر استفاده می کنند.
  • استفاده بیشتر از تلویزیون و فضای سایبر سبب می شود تا از نظر بینایی، روحی، روانی و فیزیولوژیکی دچار آسیب شوند و حتی ممکن است در این شرایط آسیب های مغزی را شاهد باشیم. مدیریت زمان برای همه اقشار امری بسیار مهم وحیاتی است و بیش از سه تا چهارساعت را توصیه نمی کنم.
  • نکته مهم در عرصه پیام رسانی این است که در عین اینکه در میان مخاطبان حساسیت ایجاد کنیم، نباید اضطراب شان را افزایش دهیم. خوب است که در ارائه پیام ها طنز را چاشنی نکنیم اما اندازه این چاشنی نباید بیش از اندازه باشد که مخاطب احساس کند اتفاق خاصی نیفتاده است.

/فارس/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول