آغاز فعالیت ۳۰ هزار پایگاه تابستانی دانشآموزان بر بستر «شاد»
مجازیست- با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بهطور همزمان ۳۰ هزار پایگاه فعالیت تابستانی دانشآموزان کشور بر بستر شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) آغاز به کار کرد.
فعالیتهای پایگاههای تابستانی دانشآموزی با رویکرد مجازی – مهارتی و با شعار هر دانشآموز یک مهارت آغاز میشود و در پنج محور مهارتهای ارتباطی-معرفتی-بصیرتی، فرهنگی-هنری-علمی، اقتصادی-اشتغال زایی و ورزش- سلامت در مراکز تابستانی و مدارس منتخب، مراکز دارالقرآن، کانونهای فرهنگی تربیتی، مجتمعها و سالنهای ورزشی، پژوهش سراها، هستههای مشاوره، اردوگاههای دانشآموزی و کانونهای پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت خواهد داشت.
وزیر آموزش و پرورش:
- یکی از مهمترین فعالیتهای انسان در دوره زندگی یادگیری است و هیچ کار دیگری را نمی توانیم معادل یادگیری بدانیم این فرایند از بدو تولد آغاز میشود و تا آخرین لحظات زندگی انسان ادامه دارد.
- کیفیت زندگی انسانها به عمق یادگیری آنها وابسته است و هرچقدر یادگیری عمیقتر و کیفیتر باشد زندگی انسانها مناسبتر و با کیفیتتر خواهد بود.
- جایی که فرهنگها، تمدنها، جوامع و… از هم جدا می شوند محصول فرایند کمیت و کیفیت یادگیری آن جوامع و تمدنها است.
- بهترین دوره یادگیری از بدو تولد تا نوجوانی است، در این دوره سرعت و عمق یادگیری با دیگر روزهای عمر انسان قابل مقایسه نیست بنابراین باید توجه جدی به این دوره از عمر بشر کرد و یادگیری موثر و عمیق را برای آن تدارک دید.
- یادگیری در مدرسه منظم، مستمر و قابل اندازه گیری است اما یادگیریهای خارج از مدرسه مبتنی بر شوق، ذوق و رغبت است و مدرسه خوب باید مانند خانه باشد و مناسبات آن با احساس راحتی همراه باشد.
- یادگیری در بیرون از مدرسه فرصتی طلایی است چرا که مدرسه بزرگتری است و جنس یادگیری در ایام اوقات فراغت نیز از این جنس است.
- وی با بیان اینکه باید به اوقات فراغت به عنوان فرصت طلایی زندگی نگاه کرد، گفت: اگر اوقات فراغت را بدون بهرهگیری موثر داشته باشیم به دانشآموزان آسیب خواهیم زد، غنی کردن اوقات فراغت کودکان کمک به مدرسه است.
- پایگاههای تابستانی عرصهای برای احیا، استمرار، نشاط، شادابی و بهرهمندی دانشآموزان از مهارتهای مختلف است؛ کرونا محدودیتهایی برای جوامع و از جمله مدارس و محیطهای یادگیری ایجاد کرده است،کرونا باعث شده تا نتوانیم به طور مطلوب دور هم جمع شویم اما کرونا امکانات دیگری را برای ما فراهم کرده است و اکنون افراد متبحر و برجسته میتوانند آموزشهای خود را به طور کشوری و از طریق فضای مجازی برگزار کنند و عمق، تنوع و کیفیت یادگیریها افزایش مییابد.
- این موضوع باعث میشود تعداد افرادی که از این کلاسها استفاده میکنند، افزایش یابد و باید این فرصت را مغتنم شمرده در عرصههای مختلف علمی، فرهنگی، هنری و… برای دانش آموزان فضایی بهتر برای بهرهمندی از امکانات فضای مجازی فراهم کنیم.
- همه تشکلهای دانش آموزی باید وارد فعالیتهای اوقات فراغت دانشآموزی شوند و فرصتهای گستردهتری را در اختیار دانش آموزان قرار دهند.
- تعداد پایگاه های اوقات فراغت دانشآموزی مهم نیست بلکه نتیجه فعالیتها مهم است و زمانی میتوانیم بگوییم فعالیتها اثر بخش بوده است که دانشآموزانی توانمند و آماده برای سال تحصیلی جدید داشته باشیم و این موضوع به معنای بهرهمندی دانشآموزان از پایگاههای اوقات فراغت است.
- بخشی از کار آموزش و پرورش در تابستان سازماندهی اوقات فراغت دانشآموزان است و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور توجه زیادی به این موضوع داشته باشند.
/تسنیم/
Pingback: آمادهباش آموزش و پرورش برای تولید محتوا در فضای مجازی – مجازیست