نمايشگاهي كه از حد اتفاق بالاتر نرفته است

جشنواره ها و مسابقات- دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال عرصه ای مناسب برای حضور مجامع و سرویس دهنده های وبلاگی بود. حتی حضور وبلاگ نویسان هم می توانست به نوعی در این نمایشگاه تعریف و تنظيم شود.
حال که این نمایشگاه به پایان رسیده، فرصت های بیش تری را در اختیار داریم تا به نقد و بررسی آن بپردازیم. در گفت و گویی کوتاه با سیدعلی پورطباطبایی، فعال حوزه وبلاگ و سردبیر خبرگزاری «آینده روشن» نقاط قوت و ضعف این نمایشگاه را از دید رسانه وبلاگ مورد بررسی قرار داده ایم.

وبلاگ نيوز:در يك نگاه و به طور کلی دومین نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال چطور بود؟
پورطباطبایی:نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال یک اتفاق خوب بود که متاسفانه با مدیریت دوستان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حد اتفاق بالاتر نرفته است. امسال انتظار داشتيم تا با برنامه ریزی منسجم تر اين نمايشگاه از حد اتفاق بالاتر برود و نشان دهنده رشد در این عرصه از یک سو و از سوی دیگر باز کننده افق های جدید باشد. اما دست اندر کار بودن یک ارگان دولتی و دلايل ديگر باعث شد نمایشگاه در حد یک نمایشگاه دولتی باقی بماند. البته نمایشگاه های دیگری هم هست که دولت متولی برگزاری آن باشد و خوب هم برگزار شود.
به هر حال امسال انتظار می رفت نمایشگاه بهتر باشد، که نشد!

وبلاگ نيوز:عمده ترین ضعف های این نمایشگاه چه بود؟
پورطباطبایی:عمده ترین ضعف به وجود نیاوردن شور و احساس فراگیر در بین رسانه های دیجیتال و تولید کنندگان محتوا در اين عرصه بود. دست اندركاران موفق نشدند يك شور فراگير و فضاي شاداب و جذابي را در اين نمايشگاه فراهم كنند كه هم بلاگرها و سرويس دهنده ها و مجامع وبلاگي با علاقه بيش‌تري شركت كنند و هم كساني كه در اين حوزه هستند، با مخاطبان خوبي در اين نمايشگاه رو به رو شوند.

وبلاگ نيوز:دليل عدم موفقيت در به وجود فضاي شاداب به نظر شما چيست؟
پورطباطبايي:فكر مي كنم به علت اين كه اين نمايشگاه در يك سردرگمي ذاتي به سر مي برد نمي تواند اين شور را ايجاد كند. حتي معتقدم در سال‌هاي آينده نمي تواند وبلاگ‌ها و سرويس دهنده‌ها را جذب كند و حضور آنان منوط به وعده‌هاي مالي وزارت ارشاد است كه اين وزارت هم به هيچ وجه به وعده‌هايش عمل نمي كند.

وبلاگ نيوز:و دليل اين سردرگمي؟
پورطباطبايي:سردرگمي هم به اين علت است كه اكثر توليد كنندگان در اين عرصه اشخاص حقيقي هستند، اما در نمايشگاه شركت‌ها و اشخاص حقوقي حضور پيدا مي كنند. براي مثال صداوسيما با نزديك به ۳۰۰ متر غرفه، در بهترين جاي نمايشگاه، كم‌ترين بازديد كننده را داشت. به اين دليل كه كار صداوسيما تخصصي است. اما بخش سايت هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها در فضاي تقريبا نصف غرفه‌هاي صداوسيما جاگرفته بود.

وبلاگ نيوز:با اين تفاسير، اصلا اين نمايشگاه نقطه قوت هم داشت؟!
پورطباطبايي:مسلما بله! در واقع ارشاد با يك حركت هوشمندانه جلوي شكل گيري نمايشگاه‌ها و جشنواره‌هاي كوچك يا خصوصي را با برگزاري سالانه اين نمايشگاه گرفت. اگرقبلا قرارهاي وبلاگي يا جشن‌ها محل جمع‌هاي بلاگرها بودند، ارشاد تلاش كرد تا وبلاگ نويس‌ها در اين نمايشگاه جمع شوند. البته متاسفانه اين حركت با موفقيت رو به رو نشد و انتظار مي رود ارشاد در سال‌هاي آينده با برنامه ريزي دقيق‌تري جلو برود.
نقطه مثبت ديگر هم نداشتن انديشه سوداگري -حداقل در بخش سايت‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌ها- بود كه وبلاگ‌ها و مجامع زيادي كه نمي توانستند هزينه بپردازند، مي توانستند صاحب غرفه شوند.
هم‌چنين برخورد خوب و روحيه باز مسئولين و به خصوص مسئولين بخش وبلاگ‌ها باعث جلب بسياري ازفعالان اين حوزه شد. همين برخورد باز باعث جذب كاربران اجتماعي مانند فرندفيد شد و دوستاني در اين نمايشگاه شركت كردند كه در نمايشگاه‌هاي ديگر به علت برخوردهاي سليقه اي معمولا حضور پيدا نمي كنند.
در اين جا بايد از برنامه ريزي خوب و دقيق برگزاركنندگان در انتخاب يكي از فعالان وبلاگ به عنوان مسئول اين بخش تشكر كرد.

وبلاگ نيوز:پيشنهادتان براي نمايشگاه سال آينده چيست؟
پورطباطبايي: ببينيد! ارشاد سعي كرد وبلاگ نويسان را جدي بگيرد. اما متاسفانه براي اين موضوع برنامه ريزي خوبي انجام نشده بود و در عمل شركت‌هاي حقوقي جدي گرفته شدند، چون آن‌ها پول دارند اما وبلاگ نويسان نه.
فكر مي كنم در سال‌هاي آينده بايد با برنامه ريزي دقيق تر در اين زمينه جلو رفت.

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول