ضیایی پرور:با وضع قانون،فقط بلاگ ها را محدود می کنیم

رسانه وبلاگرسانه وبلاگ- مدرس دانشكده صدا و سيما و دبير گروه دانش و سلامت روزنامه همشهري معتقد است كه وبلاگ امروزه از طريق نشر اخبار و اطلاعات تبديل به يك رسانه جديد شده است.

حميد ضيايي‌پرور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا»، اظهار داشت: وبلاگ رسانه‌اي است كه اخبار، گزارش‌ها و رخدادهايي را كه رسانه‌هاي جريان‌ساز اصلي قادر نبوده يا تمايلي به اطلاع‌رساني در خصوص آنها ندارند، منعكس و به نوعي مخاطبان جديدي را در سطح جامعه براي خود تعريف مي‌كند.

وي با بيان اينكه وبلاگ‌نويسي از مزيت‌هاي اصلي در فضاي سايبر و مجازي به شمار مي‌رود، گفت: وبلاگ، قوي‌ترين تكنولوژي در بين تكنولو‍‌ژي‌هاي اينترنتي است كه كاربران ايراني از آن استفاده مي‌كنند به طوري كه تاكنون حدود 5/4 ميليون وبلاگ در بلاگ‌ سرويس‌هاي ايراني به ثبت رسيده است كه حداقل 10درصد آنها فعال هستند.

ضيايي‌پرور در ادامه بيان داشت: وبلاگ نويس‌ها بدون اينكه بودجه و امكاناتي را از دولت دريافت كنند، اطلاعات، تجربيات و مهارت‌هاي خود را در فضاي سايبر در اختيار ديگران قرار مي‌دهند.
دبير گروه دانش و سلامت روزنامه همشهري افزود: جامعه وبلاگ‌خوان‌هاي ايراني گسترده‌اند و كاربران ايراني بخش عمده‌اي از اطلاعات خود را از وبلاگ‌ها استخراج و يافته‌هاي خود را از اين طريق منتقل مي‌كنند.

وي با اشاره به احياي زبان فارسي به وسيله وبلاگ‌ها گفت: در 5 سال اخير عاملي كه زبان فارسي را در فضاي اينترنت مطرح كرد، محتواي فارسي وبلاگ‌ها بوده است به گونه‌اي كه ايران توانست در سال‌هاي 83 و 84 رتبه چهارم را در بين زبان‌هاي رايج در فضاي وبلاگ‌ها كسب كند و هم‌ اكنون نيز كشورمان رتبه دهم جهان را داراست.

دبير گروه دانش و سلامت روزنامه همشهري گفت: كاربران ايراني، كاربران وبلاگ‌ خوان و وبلاگ نويس هستند و به اين جهت مي‌توان اين افراد را جزو طيف‌هاي برجسته و قابل اعتناي جهان تلقي كرد.

وي بيان داشت: نكته مهم در اين خصوص اين است كه هرگاه دانشگاه‌هاي بزرگ دنيا و رسانه‌هاي بين‌المللي بخواهند موضوع اينترنت را در ايران بررسي كنند، نگاهي به بلاگرهاي فارسي خواهند داشت.

ضيايي‌پرور افزود: براي يك وبلاگ نمي‌توان استاندارد خاصي را مشخص كرد زيرا وبلاگ يك صفحه شخصي اينترنتي است كه هر فرد در آن متناسب با علاقه و يافته‌هاي خود،‌ مطالبي را درج مي‌كند.

وي تصريح كرد: در وبلاگ‌نويسي امكان مقايسه نيز وجود ندارد و هر كس خاطرات، مشاهدات و توانايي‌هاي خود را به وبلاگش منتقل مي‌كند.

اين دانشجوي دوره دكتري رشته علوم ارتباطات اضافه كرد: هنگامي كه يك وبلاگ در دوره‌هاي زماني معيني به روز شده و مخاطبان خاص خود و خط مشي‌هاي مشخصي دارد،‌ مي‌توان گفت كه يك وبلاگ‌نويس حرفه‌اي داشته است.

وي تصريح كرد: وبلاگ‌نويس فردي است كه قدرت انتقال انديشه‌ها، مشاهدات و تجربيات خود را از طريق فضاي مجازي و صفحه‌اي به نام وبلاگ دارد و با واكنش در مقابل حوادث مختلف، احساسات خود را بيان مي‌كند.

ضيايي‌پرور همچنين در خصوص طبقه‌بندي وبلاگ‌ها نيز گفت: وبلاگ‌ها را مي‌توان از نظر فني طبقه‌بندي كرد. به عنوان مثال، وبلاگ‌هايي كه در بلاگ‌سرويس‌هاي عمومي، داخلي و خارجي به روز مي‌شوند، را مي‌توان از نظر فرمت و اينكه فردي يا گروهي هستند، طبقه‌بندي كرد ولي نمي‌توان وبلاگ‌ها را به وبلاگ‌هاي با محتوا و بي‌محتوا تقسيم كرد.

استاد دانشكده صدا و سيما بيان داشت: از آفت‌هاي فضاي وبلاگ‌هاي‌ فارسي اين است كه به روز رساني نمي‌شوند و به اصطلاح مرده‌اند. اين وبلاگ‌ها رها شده و حتي وبلاگ‌نويسان آنها رمز عبورشان را نيز فراموش كرده‌اند.

وي گفت: با توجه به رقابت‌هايي كه بلاگ‌سرويس‌ها از نظر تعداد وبلاگ و بازديد كننده با يكديگر دارند، آنها براي حذف وبلاگ‌هاي مرده تمايلي ندارند در حالي كه اگر وبلاگ‌هايي كه به روز رساني نمي‌شوند، حذف شوند، محيط وبلاگ‌هاي فارسي بهتر، شاداب‌تر و دقيق‌تر خواهد شد.

ضيايي پرور در خصوص ارتباط وبلاگ‌ها با مسائل حاكم بر جامعه نيز اظهار داشت: وبلاگ‌ها آينه تمام نماي اجتماع هستند، چرا كه وبلاگ‌نويس‌ها احساسات خود را در رابطه با رخدادها و مسائل جامعه مي‌نويسند. چنان كه در مورد جنايت‌هاي اسرائيل در غزه، صدها وبلاگ از جمله وبلاگ‌هاي پزشكي و تخصصي، احساسات و اعتراضات خود را راجع به كشتار مردم بي‌گناه غزه اعلام كردند بنابراين مي‌توان گفت كه جريان وبلاگ‌نويسي در ايران هميشه به نفع منافع ملي عمل كرده است.

وي تنها تفاوت ميان وبلاگ و نشريات الكترونيكي را در شخصي بودن وبلاگ‌ها عنوان كرد و گفت: عمدتاً وبلاگ‌ها متكي بر انديشه‌ها و احساسات يك فرد است در حالي كه افراد در نشريات الكترونيكي در قالب يك گروه و به صورت حرفه‌اي فعاليت مي‌كنند و خط مشي‌هاي مشخصي دارند.

دبير گروه دانش و سلامت روزنامه همشهري در خصوص نياز به تصويب قوانين در خصوص وبلاگ در كشور نيز‌ اظهار داشت: فضاي مجازي ايران تاكنون فاقد قانون بوده و تنها قانوني كه در مجلس شوراي اسلامي مطرح شده،‌ لايحه مبارزه با جرايم رايانه‌اي و اينترنتي است كه در صورت تصويب نهايي و ابلاغ آن، نه ‌تنها وبلاگ بلكه تمام تكنولوژي‌هاي اينترنتي را شامل مي‌شود.

وي گفت: در كشورهاي ديگر، قوانين مختص به وبلاگ و وبلاگ‌نويس وجود ندارد اما قوانين جزايي و مدني هر كشوري به موضوع وبلاگ اشاره مي‌كند؛ به عنوان مثال اگر در وبلاگ فردي توهين و اتهامي به شخصي وارد شود،‌ طبق قوانين آن كشور به اين جرم رسيدگي مي‌شود.

ضيايي پرور افزود: اگر چه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با طرح ساماندهي وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها سعي كرد اين دو فضاي اينترنتي را تحت پوشش قرار دهد اما معتقدم كه هنوز به آن مرتبه در كشور نرسيده‌ايم كه بخواهيم براي وبلاگ و وب‌سايت قوانيني وضع كنيم و اگر اين دو فضا را در قانون بياوريم، تنها آ‌نها را محدود خواهيم كرد.

وي درخصوص آينده وبلاگ و وبلاگ‌نويسي در كشور اظهار داشت: جريان وبلاگ‌نويسي به نفع وبلاگ‌هاي تخصصي و حرفه‌اي خواهد بود و وبلاگ‌هايي كه محتواي كافي ندارند و يا به صورت حرفه‌اي كار نمي‌كنند، ناخودآگاه حذف مي‌شوند البته حداقل تا 5 سال آينده، وبلاگ‌ها همچنان مزيت نسبي خود را در فضاي سايبر كشور خواهند داشت.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول