“اکرنه”، سند تلاش یک مرد

لوگوی وبلاگ مهدی بوترابیدر وبلاگ ها- همین که 10 روز از آغاز نخستین حرکت های انقلاب گذشته بود و حسابی در تهران حکومت نظامی برپا بود، مهدی بوترابی به دنیا آمد. 25 خرداد 1342، یعنی تنها 10 روز بعد از 15 خرداد آن سال، تاریخی است که این مرد وبلاگ فارسی در نخستین جمله معرفی اش در وبلاگش ثبت کرده است. آشنایی بیش تر با وبلاگ مدیر قبلی پرشین بلاگ و مرد شماره یک وبلاگ فارسی، خالی از لطف نخواهد بود!

خودش با قاطعیت به کاربرانش می گوید:«به من نگویید دکتر»! وقتی گذشته تحصیلی آقای مهندس را مطالعه می کنیم به دلیل این جمله او پی می بریم:« دانش آموخته ی مهندسی اموات (تاریخ) مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد (1370-1362) دانشگاه شهید بهشتی (ملی سابق) مقطع دکتری (1376-1371) دانشگاه تربیت مدرس از پایان نامه دفاع نکردم.»

جست و جو برای پیدا کردن نخستین به روز رسانی مهندس بوترابی کار خیلی سختی نیست. ساعت 9:06 دقیقه صبح روز شنبه 25 مهرماه 1383 نخستین تاریخی است که برای ارسال پست در وبلاگ “اکرنه” ثبت شده است. نام اولین پست هم این است:”قدم صفر”

با جمله ” اصلا کی گفته که وبلاگ آدم باید منظم باشه؟” در “قدم صفر” متوجه می شویم که مدیر پرشین بلاگ از همان اولش هم خیلی اعتقادی به منظم نویسی نداشت و هم اکنون هم ندارد. اما تعداد به روز رسانی های بالای آقای رییس (3هزار و 812پست)، نشان می دهد که او به وبلاگ نویسی خیلی علاقه دارد. نرخ به روز رسانی هفتگی او به طور میانگین 40.6 است که رقم قابل توجهی است.

بازدیدهای این وبلاگ هم دست کمی از تعداد ارسال هایش ندارد. 112هزار و 908 بازدید که به طور میانگین روزانه 110 بازدید خواهد شد، نشان می دهد که وبلاگ مهدی بوترابی مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

او در لیست وبلاگ هایش، 9 وبلاگ را مدیریت می کند. وبلاگ هایی که کم و بیش به روز می شود. اما بعضی از وبلاگ های این لیست، مدت هاست که خاک خورده است و این هم نشانی است از “یک سره بودن و هزار سودا داشتن” آقای رییس!

“اکرنه” تنها وبلاگ بوترابی است که منظم به روز می شود. او در توضیح عبارت “اکرنه” می گوید:«اکرنه به معانی بی کرانه [است] و زمان بی کرانه [یعنی] ابدیت.»

در وبلاگ “اکرنه” می توانید صفحات جانبی جالبی پیدا کنید. از جمله این صفحات جالب می توان به “واژگان وبلاگستان، عکس های تهران قدیم، شعارهای کشورها و عکس های امام راحل” اشاره کرد.

در میان موضوعات وبلاگ، می بینیم که “اندیشه، وبلاگستان و خاتمی” سه موضوع محبوب مهدی بوترابی هستند. البته “بخش خصوصی، مهاجرت و قانون اساسی” هم موضوعاتی بوده اند که مهندس تنها یک بار به آن ها اشاره کرده است.

هنگام ورود به “اکرنه” با صوت های پس زمینه مختلفی مواجه خواهید شد. اما در هنگام تنظیم گزارش، پخش سرود زیبای “کجایید ای شهیدان خدایی” نشان می دهد که مرد شماره یک وبلاگ فارسی دلش برای “شهیدان خدایی” بدجور تنگ شده است.

این روزها ظاهرا مهندس مهدی بوترابی کمی بی حوصله شده است. چون مدتی است که سامانه نظرخواهی وبلاگش را غیرفعال می کند تا از شر نظرهای “بیا به وبلاگ من هم سر بزن”، “خیلی آپ قشنگی داشتی”، “با تبادل لینک یا لوگو موافقی” و این دست نظرها خلاص شود.

“زمان بی کرانه، ایران جاودانه، اکرنه” تلاش یک مرد است. یک مرد که برای وبلاگستان فارسی سختی های زیادی را تحمل کرد و فراز و نشیب های بسیاری را هموار کرد. اگر امروز می بینیم خیلی ها فقط به دلیل محبوبیت بیش تر، تلاش های “مهندس مهدی بوترابی” را زیرپا می گذارند تا خودشان مطرح شوند، یادشان رفته است که روزی فقط و فقط پرشین بلاگ بود و بس.

“زمان بی کرانه، ایران جاودانه، اکرنه” تلاش یک مرد است. سند مجاهدت یک ایرانی است برای بزرگداشت زبان فارسی. مردی که اکنون 45 بهار از زندگی اش می گذرد و دیگر پیشکسوت به حساب می آید. کاش رسم بزرگداشت پیشکسوتان را یاد بگیریم.

“زمان بی کرانه، ایران جاودانه، اکرنه” تلاش یک مرد است. مرد شماره یک وبلاگ فارسی. در نخستین روزهای خداحافظی رسمی اش از فضای وبلاگ، او را بزرگ می داریم و از تمام زحماتی که برای وبلاگستان فارسی کشیده است تشکر می کنیم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول