بوترابی:بلاگرها به سرنوشت جامعه شان حساس باشند

مهدی بوترابی/عکس از مجله تخصصی شماهاسرویس دهنده ها- نام:مهدی / نام خانوادگی:بوترابی / تاریخ تولد:25 خرداد 1342 / تحصیلات:تا مقطع دکترای رشته تاریخ در دانشگاه تربیت مدرس تحصیل کرده است اما پس از گذراندن واحدهای درسی دکتری و پذیرش در آزمون جامع پایان دوره آموزشی، پایان نامه اش را ارائه نداده است. / سمت:مدیر عامل گروه سایت های پرشین بلاگ / حوزه فعالیت:فناوری اطلاعات و ارتباطات / مدت فعالیت:بیش از 17 سال / لقب:مرد شماره یک وبلاگ فارسی

وبلاگ نیوز:شروع جریان سایت “پرشین بلاگ” از چه زمانی بود؟ اصلا چه شد که به فکر راه اندازی یک سرویس دهنده وبلاگی (آن هم در آن زمان که وبلاگ خیلی شناخته شده نبود) افتادید؟
بوترابی:خرداد هشتاد و يك وبلاگ سرويس پرشين بلاگ توسطه 3 دانشجوي مبتكر راه اندازي شد و من از اواخر سال 82 وارد پرشين بلاگ شدم. ابتكار آن ها موجب شد كه براي اولين بار امكان وبلاگ نويسي رايگان براي عموم فراهم شود و در واقع وبلاگستان را پايه گذاري كردند.

وبلاگ نیوز:چه شد که بعد از این مدت تصمیم به خداحافظی از مدیریت سایت پرشین بلاگ گرفتید؟
بوترابی:نزديك به پنج سال است كه مستقيما در پرشين بلاگ فعاليت ميكنم و فكر ميكنم زمان واگذاري مسئوليت مديريت به جوانان توانمند رسيده بود.

وبلاگ نیوز:دلیل انتخاب اقلیما پولادزاده برای مدیریت پرشین بلاگ چه بود؟
بوترابی:ايشان در دو سال گذشته به صورت داوطلبانه با باشگاه طرفداران پرشين بلاگ همكاري كردند و مدتي نيز مسئول روابط عمومي پرشين بلاگ بودند و توانايي لازم براي اين مسئوليت را از خودشان نشان دادند. به همين دليل از ايشان براي همكاري در سمت مديريت سايت دعوت كرديم كه پذيرفتند. البته تيم فني و بازرگاني و پشتيباني سايت نيز در مدتي كه ايشان مدير روابط عمومي سايت بودند با ايشان همكاري نزديكي داشتند و در ادامه نيز به عنوان مدير سايت با ايشان همكاري خواهند کرد.

وبلاگ نیوز:الآن که مسئولیت تان در پرشین بلاگ کم تر شده خوشحال هستید یا ناراحت؟ دلتان برای پرشین بلاگ تنگ نمی شود؟
بوترابی:خوشحالم و دلم براي مديريت پرشين بلاگ تنگ نمي شود. احساس مي كنم مسئوليت سختي كه بر عهده داشتم به افرادي واگذار شده است كه شايستگي و لياقت بيش تري دارند.

وبلاگ نیوز:یک سئوال کاملا کلیشه ای(!): شیرین ترین و تلخ ترین خاطره از پرشین بلاگ در طول مدیریت تان چه بوده است؟
بوترابی:شيرين ترين لحظه زماني بود كه نسخه جديد با قابليت هاي گسترده آن همراه با تغيير زيرساخت راه اندازي شد. و بدترين لحظه، لحظه سرقت دامنه دات كام پرشين بلاگ بود.

وبلاگ نیوز:مطالعه وبلاگستان فارسی قانع تان می کند؟ منظورم این است که سطح وبلاگستان فارسی نسبت به وبلاگ های دیگر زبان های دنیا چگونه است؟ سطح قابل قبولی است؟
بوترابی:سطح وبلاگستان نسبت به بخش هاي ديگر جامعه، به دليل فرهيختگي وبلاگ نويسان، علمي تر، فرهنگي تر، سالم تر و پوياتر است. براي مقايسه وضعيت وبلاگستان فارسي نسبت به وبلاگستان هاي ديگر آمار جديدي در اختيار ندارم ولي با توجه به رشد مستمر وبلاگستان از نظر كمي و كيفي، مي توان آن را نيز در سطح قابل قبولي دانست.

وبلاگ نیوز:چه قدر عملکرد مجامع وبلاگی را مناسب می دانید؟ چه قدر این مجامع نیاز وبلاگستان فارسی را پاسخ می دهند؟
بوترابی:اصولا مجامع وبلاگي زيادي وجود ندارد. مي توان گفت كه علي رغم شكل گيري بستر مناسب در وبلاگستان، روند شكل گيري مجامع وبلاگي مجازي به دليل گرايش شخصي نويسي در وبلاگها كه به ذات وبلاگ نويسي باز ميگردد و محدوديت هاي خاص، روندي كند است. تجمع وبلاگ ها در وبلاگ سرويس ها يا در اينترنت به معناي شكل گيري مجامع وبلاگي نيست.

وبلاگ نیوز:مدیریت در پرشین بلاگ در یک جمله چطور بود؟
بوترابی:سخت بود.

وبلاگ نیوز:چه انتظاری از وبلاگ نویسان فارسی زبان دارید؟
بوترابی:به عنوان وبلاگ نويس به سرنوشت خويش و جامعه حساس باشند و از ياد گيرفتن و ياد دادن غافل نشوند.
انتهای پیام/.

۲ comments

  • سلام
    میخواستم بدونم لقب:”مرد شماره یک وبلاگ فارسی” را چه کسی به آقای بوترابی اختصاص داده؟
    تیم وبلاگ نیوز همون گروه پرشین بلاگ هستن؟
    اخبار مربوط به فعالیتهای پرشین بلاگ را از طریق persianweblog دنبال میکردم آیا وبلاگ نیوز کار جدیدتری میکنه؟
    با تشکر
    ==============================
    پاسخ وبلاگ نیوز:
    با سلام
    لقب مرد شماره یک وبلاگ فارسی را دوستانمان در وبلاگ نیوز پیشنهاد دادند و به این جهت این لقب برای جناب بوترابی اختصاص داده شد که ایشان نخستین فردی بودند که به طور مشخص برای وبلاگستان فارسی تلاش کردند و زحمت کشیدند.
    ما هم برای خداحافظی ایشان از فضای وبلاگستان، دیدیم بی معرفتی است اگر در پاسخ به این همه لطف ایشان، از یک توجه ویژه کوتاهی کنیم. برای همین ویژه به ایشان پرداختیم. از آن جایی هم که این سایت “تخصصی” وبلاگ است، ما به هیچ مسئله دیگر کاری نداریم و به صورت تخصصی به بُعد وبلاگی بودن آقای بوترابی و اهمیت ایشان پرداختیم.
    ضمنا! پایگاه خبری وبلاگ نیوز به هیچ ارگان، نهاد و یا گروه دولتی یا غیردولتی وابستگی ندارد و کاملا شخصی است و از لحاظ مادی هم از طرف “کانون وبلاگ نویسان مذهبی” حمایت می شود.
    با تشکر
    تیم خبری وبلاگ نیوز

  • با سلام
    خدمت دوستان وبلاگ نيوز
    آقاي شما به چه حقي اين سمت را به ايشان داده ايد اگر بگويم درخشان برچسب بمن مي زنيد اقاي ابوترابي چندسالي نيست كه در پرشين بلاگ هستندبه عبارتي صاحبان اوليه پرشين بلاگ كه قدم در اين راه گذاردند اين سرويس را به جناب آقاي ابوترابي فروخته اند شمارا بخدا تاريخ وبلاگ نويسي معاصر را تحريف نكنيد اقايان وبلاگ نيوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول