گزارشی مختصر از وضعیت وبلاگ های فارسی خارج از کشور

رسانه وبلاگ10یادداشت: درست عید نوروز امسال پرشین بلاگرز دو ساله می‌شود. کارکرد اولیه پرشین بلاگرز که ارائه لیست بلاگرولینگی از وبلاگهای فارسی ایرانیان خارج از کشور بود به ارائه آخرین مطالب طبقه بندی شده وبلاگها تبدیل شده است. بخشی از این طبقه بندی گسترده منابع و مطالب، طبقه بندی بر اساس کشورهای محل سکونت وبلاگ نویس است.

این وظیفه اکنون با کمک 14 خبرخوان و 14 لیست در حال انجام است. منابع لیست ها و خبرخوان ها از وبلاگ های فعال و به روز فارسی تامین شده است که نویسنده آن ساکن خارج از کشور است.

کم و بیش در این دو سال سر و کار زیادی با این گونه وبلاگ ها داشته ام. در این دو سال عوامل بسیاری بر روند وبلاگ نویسی فارسی تاثیرات نامطلوب گذاشته است که این وبلاگ ها از آن بی تاثیر نبوده اند. فقط در 6 ماه اخیر گستره وبلاگشهر فارسی از 9 کشور برچیده شده است. اکنون وبلاگشهر فارسی در 18 کشور از 42 کشور مانده فقط یک نماینده دارد. کمی فکر کنیم و چاره ای بیندیشیم. هر وبلاگنویس خارج از کشور یک پیک فرهنگی است. یک پل ارتباطی است بین ایران و جهان.

نمی دانم چگونه امکان دارد برای از دست رفتن وبلاگ خوب «نیکاراگوئه سرزمین ناشناخته» یا تنها نماینده فارسی زبانمان در ارمنستان متاسف نبود. اکنون پرشین بلاگرز 519 وبلاگ به روز را میشناسد. بسیاری از آنان، حتی با سوابق طولانی، در معرض تعطیلی هستند. حوزه نفوذ وبلاگشهر در بسیاری از کشورها رو به نابودی است. دلایلش تا حد زیادی مشخص است و بسیاری از آنها از کنترل ما خارج است. اما برای آن قسمت تحت کنترلش بالاخره باید کاری کرد. مطلب فعلی تصویری از وضعیت وبلاگهای فارسی خارج از کشور است. شاید کمکی کند و کسی راه حلی بیابد.

پراکندگی: در 5 قاره و 42 کشور
1- اروپا: شامل 190 وبلاگ فارسی در 20 کشور. 4 کشور در اروپای غربی جریان اصلی را تشکیل میدهند. آلمان (52)، انگلستان (32)، فرانسه (27) و هلند (23) به ترتیب بیشترین وبلاگها رادارند. در کشورهای اسکاندیناوی حرف اول را سوئد (12) میزند. در همین کشورها در دانمارک شاهد جریان منفی بوده ام. از 4 وبلاگی که در دانمارک شناسائی شده بود اکنون فقط یک وبلاگ باقی است. در اروپای شرقی جریان منفی وجود دارد و روسیه و اکراین که در یکی دو سال پیش تعدادی وبلاگنویس داشتند اکنون فقط یک وبلاگ دارند. در حوزه مدیترانه، ایتالیا (9) و اسپانیا (5) رشد خوبی داشته اند و چنانچه تعدادی وبلاگ دیگر شناسائی شود احتمال تشکیل «خبرخوان مدیترانه» وجود دارد.

2- قاره آمریکا: شامل 155 وبلاگ در 3 کشور. جریان اصلی در کانادا (89) و ایالات متحده آمریکا (64) است. به غیر از این دو کشور، در آمریکای مرکزی و جنوبی، تنها یک وبلاگ (در مکزیک) وجود دارد. کانادا بیشترین تعداد وبلاگ فارسی خارج از کشور را دارد. گرچه تعداد 64 وبلاگ برای آمریکا به لحاظ عددی رقم بالائی است اما به نسبت جمعیت ایرانی ساکن در آمریکا فوق العاده ناچیز است.

3- قاره آسیا ( به غیر از خاورمیانه): شامل 105 وبلاگ در 9 کشور. جریان اصلی در مالزی (72) است که به تنهائی اگر خاورمیانه را هم شامل آسیا بدانیم بیش از 50 درصد فارسی نویسان آسیا را شامل میشود. حیرت انگیز اینکه به نسبت جمعیت ایرانی در کشورهای خارجی، با فاصله زیادی اولین کشور خارجی فارسی نویس جهان است. خبرخوان مالزی اولین محصول همکاری جمعی در پرشین بلاگرز است. دوست عزیزم هادی سجادی راد، از وبلاگ صبح به خبر کوالالامپور، مدیر خبرخوان مالزی است.

4- اقیانوسیه: شامل 39 وبلاگ در 2 کشور: استرالیا با 36 وبلاگ جریان اصلی در این قاره است که به لحاظ تعدادی هم جایگاه خوبی (5) در میان 42 کشور دارد.

5- خاورمیانه و آفریقا: شامل 30 وبلاگ در 7 کشور. امارات متحده عربی جریان اصلی است با 20 وبلاگ. به نظر میرسد که این دسته از وبلاگها، حتی وبلاگهای فارسی امارات، در حال تضعیف هستند. در تمام آفریقا، دو وبلاگ در دو کشور مصر و مراکش وجود دارد.

پنج کشور اول به لحاظ تعداد: کانادا (89)، مالزی (72)، آمریکا (64)، آلمان (52) و استرالیا (36)

سرویس وبلاگ مورد استفاده: بلاگفا (173)، بلاگر (157)، دومین شخصی (90)، پرشین بلاگ (67)، وردپرس دات کام (20)، بلاگ اسکای (4)، میهن بلاگ (3) و متفرقه (2). به نسبت 2 سال گذشته پرشین بلاگ افت وحشتناکی کرده است. هک پرشین بلاگ نه تنها باعث شد که بسیاری از این سرویس خارج و به سرویسهای دیگر روی آورند یک ضربه اساسی به وبلاگهای خارج از کشور هم بود. بسیاری در اثر این اتفاق وبلاگنویسی را رها کرذند. بلاگ اسکای هم به لحاظ تعدادی افت قابل توجهی داشته است.

چند توصیه
البته جسارت است و بنده کوچک همه هم هستم ولی اینها مواردی است که به نظرم میرسد. کار دهن پر کردن و مرد افکنی هم بلد نیستم که توصیه کنم.

1- وبلاگنویسی فارسی ابزار مناسب میخواهد. در این تورنتو که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود «لیبل فارسی کیبرد» وجود خارجی ندارد. به وبلاگنویسان خارج از کشور پیشنهاد میکنم که بار بعد هر کس گفت که چه میخواهی از ایران برایت بفرستم لیبل کیبرد را هم ضمیمه کنید. در ایران ارزان است، هر برگش شاید 100 تومان، و خیلی از فروشگاههای لوازم کامپیوتری دارند. به دوستان ایرانی خود در خارج از کشور لیبل فارسی هدیه کنید. دوستانی که از ایران این مطلب را میخوانند در کنار 40-50 هزار تومان پسته و … یکی دو هزار توامان هم لیبل فارسی ارسال کنند. والله اگر من رایزن فرهنگی سفارت ایران در کانادا بودم تمام فروشگاههای ایرانی در کانادا را پر از لیبل فارسی کیبورد مجانی میکردم. خوشبین باشید. وقتی توزیع کان-دوم از گسترش ایدز جلوگیری میکند حتما لیبل کیبرد در گسترش فارسی نویسی کمک میکند.

2- چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در کنار صدها لینک جور واجورتان تعدادی را هم به شهر و کشور محل اقامت خود اختصاص دهید و از سایتها و وبلاگهای فارسی محلی پشتیبانی کنید. بازدید کننده چرخه گردش مرتبط به هم میخواهد. این موضوع یکی از رمزهای توسعه وبلاگنویسی در مالزی است.

3- خبرخوان منطقه یا کشور مربوط به خود و لیست وبلاگهای آنرا زیر نظر داشته باشید و وبلاگهای جدید کشور محل سکونت خود را به پرشین بلاگرز معرفی کنید. شاید چند بازدید کننده بیشتر از کانال پرشین بلاگرز دلگرمی بیشتری برای آن وبلاگنویس فراهم کند. مرگ بیشتر وبلاگهای فارسی خارج از کشور را متوقف کنیم.

4- از وبلاگهای کشور محل سکونت خود پشتیبانی روانی کنید. چندین بار دیده ام که یک وبلاگنویس مورد حمله روانی حساب شده قرار میگیرد که در نتیجه وبلاگنویسی را ترک کرده است و در مواردی متاسفانه کل آرشیو را هم به هنگام ترک وبلاگشهر پاک کرده است. وبلاگنویسی فارسی، در ذات، مشکل دار است. با حمایت روانی شما شاید رشته های پیوند و ادامه کار قویتر شود.

5- از پرشین بلاگرز پشتیبانی کنید. پرشین بلاگرز یک سکوی اطلاع رسانی است. تقویت پرشین بلاگرز مستقیمن تقویت خود شما و تقویت وبلاگشهر است.

برنامه آتی
با اتمام خبرخوان های کشورها فکر میکنم تا حد 30 درصد از منابع موجود پرشین بلاگرز عرضه شده است. 10 خبرخوان مهم دیگر که هر کدام سرفصل یا در ارتباط با یک موضوع مهم هستند در پی خواهند آمد.
انتهای پیام/.

کوروش اسلام زاده
دنیای وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول