سال 87 و وبلاگستان فارسی؛ پر از فراز و نشیب

رسانه وبلاگ14رسانه وبلاگ- سال 87، یک سال پر فراز و نشیب برای وبلاگستان فارسی بود. سالی که هم موج وبلاگی های زیادی داشت و هم اتفاقات تلخ و شیرین زیادی در روزهایش به وقوع پیوست. از آن جایی که افتتاح غیررسمی سایت خبری-تحلیلی وبلاگ نیوز به عنوان تنها مرجع خبری قابل مراجعه وبلاگی از مهرماه این سال بوده است، از این رو به ذکر مهم ترین وقایع 6 ماهه دوم سال 87 بسنده می کنیم و از این که نتوانستیم هیچ سایت خبری را پیدا کنیم که اخبار وبلاگستان را در به صورت 24 در 7 پوشش دهد و برای 6 ماهه اول سال قابل استناد باشد، پیشاپیش پوزش می طلبیم.

مهر87
آغاز دومین جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال (+) را شاید بتوان مهم ترین اتفاق این ماه قلمداد کرد. نمایشگاهی که به نام وبلاگ بود، اما به هیچ وجه هیچ کامیابی برای وبلاگستان و وبلاگ نداشت. جشنواره پر سر و صدای بانک ملی ایران هم یکی از خبرهایی بود که در میان وبلاگ نویسان بانکی، مورد اعتراض قرار گرفت.

آبان 87
آغاز ماه آبان با آغاز نظرسنجی انتخاب برترین وبلاگ های فارسی از دید کاربران بلاگفا همراه بود. اخبار ویژه نشست ها و اتفاقات وبلاگی در نمایشگاه ملی رسانه های دیجیتال روزهای پرکاری را در عرصه خبر وبلاگستان به همراه داشت.
افتتاح سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس و به تبع آن، بخش “وبلاگ ها” یکی دیگر از اتفاقات آبان ماه بود.
آغاز طرح رویایی 10هزار وبلاگ بسیجی و انتشار چهارمین شماره نشریه تخصصی وبلاگی شماها را می توان از دیگر اخبار مهم ماه آبان به شمار آورد.

آذر87
در این ماه و همزمان با شروع جنگ از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، جنبش های وبلاگستان به صورت پراکنده آغاز شد. به طوری که در 6آذر ماه به صورت رسمی خروش وبلاگی غزه (+) آغاز شد و در پی آن حمایت ها و پشتیبانی های مجامع مختلف وبلاگی یکی پس از دیگری اتفاق افتاد.
اعلام برگزیدگان مسابقه وبلاگی رادیو دویچه وله آلمان و انتخاب 17 وبلاگ برتر فارسی از دیدگاه این رادیو، از دیگر اتفاقات مهم این ماه بود.
در این میان خبر خداحافظی مهدی بوترابی، مدیر سابق پرشین بلاگ و گمانه ها برای انتخاب مدیر جدید این سایت هواداران پرشین بلاگ را در فضایی جدید قرار داد.
موج وبلاگی سبز، آغاز حرکت وبلاگی برای انفجار بمب گوگلی غزه و هک سایت مجمع وبلاگ نویسان مسلمان از دیگر وقایع مهم این ماه است.
انتخاب اقلیما پولادزاده به عنوان مدیر جدید پرشین بلاگ و جشن یلدای پرشین بلاگ جزو خبرهایی بود که در آخرین ساعات ماه آذر ماه ثبت شده است.

دی87
نخستین واقعه مهم وبلاگی ماه دی، ارائه نسخه 2.7 وردپرس فارسی با نام استاد جلیل شهناز بود. نسخه ای که بسیاری از نیازهای کاربران وردپرس را برآورده کرد.
آغاز خیل عظیم جشنواره ها و مسابقات وبلاگی پیرامون عاشورا و انقلاب اسلامی، باعث نشد که وبلاگ های پیرامونی این موضوع، به صورت شاخص و بارز درآیند و کارکرد جشنواره های وبلاگی هم چنان در حد معرفی یک سری وبلاگ عادی باقی ماند.
حذف 500هزار وبلاگ غیرفعال بلاگفا، انتشار شماره 5 و 6 نشریه الکترونیکی شماها و آغاز رسمی جشنواره بوی سیب از دیگر اتفاقات مهم دی ماه است.

بهمن87
اعلام برگزاری بخش وبلاگی نمایشگاه آی.تکس توسط پرشین بلاگ و پس از آن انصراف این تیم از مشارکت در این بخش به دلیل مشکلات پیش آمده، از نخستین اخبار برجسته بهمن ماه بود.
هک سایت بالاترین و اتفاقات پیرامونی آن و بازخوردهای آن در وبلاگستان فارسی، از برجسته ترین اتفاقات این ماه به شمار می رود.

اسفند87
با توجه به نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، فضای سیاسی وبلاگستان متوجه این موضوع است. تبی که با انصراف حجت الاسلام و المسلمین خاتمی فروکش می کند و هم اکنون با سرعت کم تری در حال رشد و حرکت است. فراخوان های متعدد وبلاگی و تحرک های مختلف برای تهیه و تدارک جنبش های وبلاگی دلیلی بر این مدعاست.
آغاز ثبت نام چهارمین دوره اردوی “از بلاگ تا پلاک” که ویژه وبلاگ نویسان است، یکی از اخبار مهم این ماه به حساب می آید.
هم چنین جشنواره آنلاین وب ایران که به همت وبنا برگزار شده است از دیگر اخبار مهم و برجسته اسفند است.
قطار افتتاح خبرخوان های مختلف پرشین بلاگرز در این ماه سرعت بیش تری گرفت و ورود پارسی بلاگ به فضای وب2 با ارائه بسته نوروزی و افتتاح سامانه پیام رسان اعضای این سایت، از وقایعی بود که نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

و سال 88
شاید بتوان تنها آرزو کرد و برای سال 88 برنامه ریخت تا وبلاگستان فارسی بیش از سال 87 موثر، فعال و پویا باشد. در این میان عدم دخالت دستگاه های دولتی در مقوله وبلاگ و در عین حال، حمایت از جریان ها و سرویس های وبلاگی، از اولویت های مهم به شمار می رود.

امید است بتوان با اتحاد و یکدلی بیش تر، وبلاگستان فارسی را در برابر دیگر وبلاگستان های دنیا رشد دهیم و سال آینده، خبرهای خوبی را در زمینه وبلاگستان در وبلاگ نیوز بخوانیم.

در صورت نیاز به مطالعه بیش تر اخبار، می توانید به بخش بایگانی (ستون سمت راست) مراجعه کنید.

هم چنان در سال 88 منتظر کمک های شما برای گسترش و تعمیم وبلاگ نیوز هستیم.
انتهای پیام/.

۳ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول