اعترافات سبز:چه بر سر زمین می آورید؟

اعترافات سبزحرکت های وبلاگی- “… برنامه ای دیدم که البته به یاد ندارم در کدام شبکه بود اما گویا کمپینی برای بزرگداشت طبیعت بود که در ان افراد به گناهان خود در مورد محیط زیست اعتراف می کردند. این برنامه مرا به فکر یک بازی وبلاگی انداخت. از بازی های وبلاگی خاطرات خوشی دارم. پیدا کردن دوستان جدیدی که چه باشند و چه نباشند در این زنجیره های بازی همیشه برایم دلنشین بوده اند. علاوه بر این معمولا در این بازیها می توان ایده های جدیدی برای بهتر زیستن یافت. این بازیها شاید چیزی شبیه به بارش افکار یا brain storming باشند. به هر حال تصور یک بازی وبلاگی با موضوع زیست محیطی فکرم را مشغول کرد. بالاخره تصمیم گرفتم چیزی شبیه به کاری که در آن کمپین انجام شده بود طراحی کنم….”

این ها جملات آغازین پست ساده ای است که یک وبلاگ نویس در گوشه ای از این جهان مجازی می نویسد تا شاید بخشی از جامعه مجازی را درگیر مشغولیت های ذهنی خودش کند. این مشغولیت ذهنی چیزی نیست جز محیط زیست و ضررهایی که این اشرف مخلوقات به آن می زند.

کتایون، نویسنده وبلاگ شهر سالم، وبلاگ نویس خوش ذوقی است که ایده این کار به ذهنش رسیده است و از دیگران می خواهد تا اعتراف هایشان در دو قسمت تنظیم کنند. “بازی به این شکل است که هر کسی حداقل ۵ اعتراف سبز می کند. اعتراف سبز به کارهایی گفته می شود که در آنها ما به نوعی به سلامت زمین، شهر و طبیعت صدمه وارد کرده ایم . پس از آن حداقل ۵ کار مفیدی که در راستای سلامت زمین کرده ایم را ذکر خواهیم کرد و سپس برای ادامه بازی حداقل ۵ نفر را دعوت می کنیم.”

به این ترتیب چرخ گردنده این بازی وبلاگی به راه می افتد و اعترافات یک به یک شروع می شوند. بیشترین اعتراف ها حول مصرف دور می زنند، نکته مهمی که امسال رهبر انقلاب نیز در پیام نوروزی خود به آن اشاره کردند و برای اصلاح آن، امسال را سال اصلاح الگوی مصرف نامیدند. مصرف کاغذ، مهترین مصرفی است که وبلاگ نویسان به آن اعتراف می کنند که البته با توجه به سطح بالای دانش و نقش کاغذ در انتقال دانش، امری طبیعی به نظر می رسد اما در عین حال این انتظار می رود که وبلاگ نویسان با توجه به زندگی در دنیای مجازی، بیش از پیش به رایانه و نشر الکترونیک متکی شوند تا جنگل ها، این ریه های زمین، دوام بیشتری داشته باشند.

وبلاگ نویسان به چه اعتراف کرده اند؟
مصرف انرژی نیز از دیگر اعترافات عمومی بین وبلاگ نویسان است. غالب وبلاگ نویسان در مصرف انرژی الکتریکی به زعم خودشان مرتکب اسراف می شوند و رایانه یا دستگاه های الکتریکی زیادی را روشن می کنند البته بعضی از ایشان نیز در صرفه جویی انرژی الکتریکی پیش قدم هستند.

آلودگی محیط زیست با زباله های غیرقابل تجزیه مانند زباله های پلاستیکی از دیگر نقاط مشترک این اعترافات سبز است. بالاجبار باید کالاها را حمل کرد و استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی یکی از راه های متداول است که وبلاگ نویسان نیز به آن معترف هستند.
آب نیز جزو مواردی است که وبلاگنویسان شرکت کننده در این بازی به مصرف بیش از حد آن اعتراف می کنند و حفظ محیط زیست را در حفظ منابع آن می دانند. بسیاری پیش بینی کرده اند که جنگ های آینده به جای زمین، بر سر منابع آب خواهند بود و اسراف در این منابع محدود، جنایتی جبران ناپذیر در حق زمین است.

وبلاگ نویسان اما تنها به حال توجه نکرده اند و آینده را نیز در نظر گرفته اند. به نظر پاره ای از ایشان تنها حفظ محیط زیست برای نسل های فعلی کافی نیست بلکه باید این منابع سبز را برای نسل های آینده نیز نگاه داشت، نسل هایی که هنوز نیامده اند.

جالب اینجاست که به خلاف برخی از بازی های وبلاگی، به شکلی ناخواسته، اعترافات سبز پای به حوزه سیاست نگذاشته است و این نشان دهنده نزدیک شدن جامعه مجازی به بلوغ فکری دارد که می تواند موضوعی را در این آشفته بازار سیاست، فارغ از بازی های سیاسی بررسی کند و نظرات خوبی را ارائه کند. از این رو برخی از جهت دارترین رسانه های فارسی زبان مانند رادیو زمانه که با بودجه پارلمان هلند و به عنوان نشانه ای از دوران استعمار فعالیت می کند نیز نتوانسته اند این بازی خودجوش وبلاگی را به اغراض سیاسی خود پیوند بزنند.

می توان گفت بازی وبلاگ اعترافات سبز از آن جهت مورد استقبال واقع شده است که در زمانی مناسب، به یکی از دغدغه های جدی شهروندان جامعه مجازی پرداخته است. آغاز بهار، هنگام زنده شدن زمین است و انسان بیش از هر زمان دیگری به طبیعت توجه می کند. در این زمان که عروس طبیعت خود را می آراید و تمامی زیبایی های خود را آشکار می سازد واوج سر زندگی خویش را به نمایش می گذارد، به چالش کشیدن وجدان شهروندان جامعه مجازی برای حفظ هر چه بیشتر طبیعت امری تاثیر گذار است و این بازی وبلاگی آگاهانه با استفاده از این مساله استفاده کرده است.
اما این اعترافات سبز چه اثری دارند؟

شاید مهمترین اثر اعترافات کردن وبلاگ نویسان، اندکی فکر به زمین، این کشتی مشترک انسان هاست، به قولی همه سوار این سفینه فضایی هستیم که در فضای لایتناهی با سرعتی باورنکردنی حرکت می کند و هر اتفاقی که در گوشه ای ازآن می افتد، اثر خودش را می گذارد. لختی اندیشیدن به سرنوشت مشترک بشریت، باعث می شود تا بیشتر در مصرف مهمترین منابع اطرافمان یعنی منابطی که از طبیعت به دست می آیند و لااقل در میان مدت و کوتاه مدت جایگزین نمی شوند، دقت کنیم.

وبلاگنویسان هر یک اگر چه از زاویه دید خود به حفظ محیط زیست و جنایت هایی که در حق آن مرتکب می شوند، نگاه کرده اند، اما نوعی سرزنش مشترک برای درست مصرف نکردن و افراط در مصرف میان آنها وجود دارد. بی شک این حس مشترک باعث کنترل مصرف و احترام به طبیعت خواهد شد، چرا که وبلاگ نویسان جزو اقشار تأثیرگذار جامعه به حساب می آیند و قطعا دیگرانی به عنوان مخاطب پست های نوشته شده حاوی اعترافات سبز را می خوانند و حتی اگر درصدی نیز دغدغه صاحبان نوشته ها را درک کنند، باز هم اتفاقات مثبتی در حفظ طبیعت خواهد افتاد.

بهره برداری صیانتی، الگوی مصرف در جامعه منتظر
شاید بد نباشد بگوییم که ایده پرونده ویژه این شماره نشریه ساعت صفر که با عنوان “زمین پاک با اصلاح الگوی مصرف” منتشر شده است نیز از ترکیب همین بازی وبلاگی و فرمایشات رهبر معظم انقلاب گرفته شده است، چرا که به زعم ما گردانندگان نشریه ساعت صفر، توجه به اصلاح الگوی مصرف منابع طبیعی، به ویژه انرژی، از نکات کلیدی ای است که در جامعه منتظر باید رعایت شود. همان طور که در یکی از مطالب پرونده ویژه این شماره آمده است، زمین و منابع طبیعی آن در واقع به صورت امانت به بشر سپرده شده است تا با بهره برداری ای صیانتی، در موقع مناسب امانت را به صاحبان اصلی آن یعنی حجت خدا تحویل دهد، کسی که زمین گنج های خود را برای او آشکار خواهد کرد.

چه کسانی در این بازی اعتراف کرده اند؟
تاکنون فهرست کاملی از شرکت کنندگان در این بازی وبلاگی ارائه نشده است و علت مشخصی هم دارد! هنوز این بازی ادامه دارد و وبلاگ نویسان دعوت شده و نشده به آن می یپوندند و اعترافات سبزشان را می نویسند. برای دیدن فهرست کاملی از شرکت کنندگان در این بازی وبلاگی باید به وبلاگ شهر سالم مراجعه کرد، جایی که این بازی از آن شروع شده و با جدیت پی گیری می شود!
انتهای پیام/.

سیدعلی پورطباطبایی
نشریه الکترونیکی ساعت صفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول