…و اینک بلاگ اسکای ۶ ساله

بلاگ اسکایسرویس دهنده ها- بلاگ‌اسکای (Blogsky) وبگاهی برای ساخت و مدیریت وبلاگ به زبان فارسی است. این وبگاه(سایت) در بيستم فروردین ماه سال ۱۳۸۲ توسط مرتضی توکلی و مسعود چنگیزی فعال شد. بلاگ‌اسکای دومین سرویس‌دهنده وبلاگ فارسی بود. با شروع به کار سرویس‌دهنده‌ها تعداد زیادی وبلاگ فارسی ایجاد شد. به طوری که برای مدتی وبلاگ‌های فارسی از نظر تعداد رتبه چهارم در جهان را بدست آوردند. بلاگ‌اسکای در ابتدا به دو زبان فارسی و انگلیسی فعالیت می کرد اما پس از مدتی بخش انگلیسی آن حذف شد. سرو‌رهای بلاگ‌اسکای در حال حاضر در کشور آمریکا قرار دارند.

بلاگ‌اسكاي چیست؟
بلاگ‌اسكاي ابزاری است که به كاربران خود کمک می کند تا هر زمانی که مایل بودند، بلافاصله به انتشار ایده ها، افکار و دیدگاههاﯼ خودشان بپردازند. بلاگ‌اسكاي محیطی را به عنوان وبلاگ یا بلاگ در محدوده صفحات وب در اختیار كاربران‌ خود می گذارد و كاربران با استفاده از این محیط می توانند به آسانی یک سایت اختصاصی داشته باشند.

بلاگ‌اسكاي چه کاری انجام می دهد؟
بلاگ‌اسكاي به كاربران خود کمک می کند تا با سهولت بیشتر مطالب خودشان را در صفحات وب انتشار دهند، بدون اینکه نیاز باشد که کد برنامه ای را بنویسند و یا اینکه نگران نصب هیچ نوع نرم افزاری باشند. و حتی به آنها اختیار کامل می دهد که بر روی مطالب وبلاگشان کنترل داشته باشند.
کلاً، به جای نوشتن کد برای ساخت وبلاگ و قرار دادن صفحه های جدیدشان بر روی اینترنت، كاربران بلاگ‌اسكاي یک وبلاگ را بوسیله پر کردن چند فرم ساده در سایت بلاگ‌اسكاي ایجاد می نمایند و بلافاصله وبلاگشان با طراحی خودشان در شبکه اینترنت نمایش داده می شود.

بلاگ‌اسكاي چگونه کار می کند؟
كاربران یک قالب برای صفحات خود می سازید ( قالب یا templateدر وبلاگ، ظاهر و نحوه نمایش مطالب شما در صفحه را تعیین می کند). یا می توانند یکی از قالب هایی را که در بلاگ‌اسكاي از پیش طراحی شده است، برای وبلاگشان انتخاب نمایند. هنگامیکه می خواهند مطلبی را بنویسند به سادگی آنرا در فرم وارد می نمایند، سپس روی دکمه انتشار کلیک می کنند و به صورت اتوماتیک یادداشت كاربر در وبلاگش قرار می گیرد.

آیا بلاگ‌اسكاي یک سرویس رایگان است؟
بله. تمام مراحل ایجاد وبلاگ و ثبت مطالب كاربران اين سويس دهنده در وبلاگ‌هايشان به‌صورت رایگان است.

حضور بلاگ‌اسكار در نمايشگاه الكامپ سيزدهم
بلاگ‌اسكاي با حضور در سيزدهمين دوره نمايشگاه الكامپ نخستين تجربه‌ي خود را در يك نمايشگاه سراسري به عنوان يك سرويس‌دهنده‌ي فارسي كسب كرد. البته اين نخستين حضور اين سرويس‌دهنده وبلاگ در يك نمايشگاه سراسري نيز بود. مديران بلاگ‌اسكاي هدف و برنامه اين سرويس‌دهنده را در نمايشگاه الكامپ، ارتباط مستقيم و تعامل با كاربران در جهت بهبود خدمات ارائه شده دانستند.

به عقيده‌ مديران بلاگ‌اسكاي بزرگترين منفعت اين حضور چيزي جز ملاقات با كاربرانشان نبود زيرا در ۵ سال قبل از آن تنها نوشته‌هاي آنان را مي‌خوندند ولي اكنون آنان را از نزديك مي‌ديدند.

حضور بلاگ‌اسكاي در نمايشگاه الكامپ چهاردهم
بلاگ‌اسكاي دومين حضور خود را در چهاردهمين دوره نمايشگاه الكامپ از ۲ آذر تا ۵ آذر ماه سال ۱۳۸۷ در محل دائمي نمايشگاه‌هاي تهران تجربه كرد.

آمار بلاگ اسکای در الکسا

آمار بازدید بلاگ‌اسکای در الکسا

هم اکنون رتبه این سایت در میان وب سایت های فارسی بر اساس اطلاعات الکسا٬ ۱۴ بوده و این سرویس دهنده توانسته است به خوبی خود را در میان ۲۰ وب سایت برتر ایران حفظ کند.

كلام آخر
به طور خلاصه مي‌توانيم بگوييم بلاگ اسکای دومین سرویس دهنده فارسی است که روز های اول با توجه به امکانات کم پرشین بلاگ با اقبال روبه رو شد؛ شاید خیلی بیشتر از آنچه خود مدیران فکرش را می کردند. با آن جنجال های روزهای اول به ذهن کسی خطور نمی کرد این سرویس دهنده٬ آن قدر کم هیاهو به حیات خود ادامه دهد.

مطمئنا وبلاگ نویسان قدیمی، روزهای ورود بلاگ اسکای و خدمات بالای صفحه ی مدیریت کاربر را به یاد دارند، یا آن مقایسه هایی که بین پرشین بلاگ و بلاگ اسکای نوشته می شد. البته بعد از این روی آوردن و کوچ برخی کاربران پرشین بلاگ به بلاگ اسکای؛ روزهای سخت هک شدن؛ فیلتر شدن شش ماهه و بدون پاسخ توسط دولت و تنش های دیگر نیز در تاریخ بلاگ اسکای ثبت شده است.

ارجاعات
اطلاعات سایت الکسا
مجله اینترنتی شماها
پایگاه بلاگ اسکای
ویکیپدیا
خبرگزاری وبنا

انتهای پیام/.

علیرضا اعتضادی دیلمی
وبلاگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول