قانون مطبوعات اصلاح شد؛ وبلاگ ها کنترل می شوند؟

مجلس شورای اسلامیرسانه وبلاگ- لایحه اصلاح قانون مطبوعات که مجوز کنترل سایت ها و وبلاگ ها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را صادر می کند در صحن علنی مجلس به تصویب رسید.

به گزارش «وبلاگ نیوز» صبا آذرپیک در گزارش مفصلی در روزنامه اعتماد، جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی پیرامون لایحه اصلاح قانون مطبوعات را شرح داده است.

آذرپیک در بخشی از گزارش خود نوشته است:«بر این اساس مجلس اجازه کنترل سایت ها و وبلاگ ها را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داد تا اگر از این وزارتخانه مجوز نگیرند، بتوان با آنها برخورد قانونی کرد.حتی دادگاه سایت هایی که در وزارت ارشاد ثبت نام نکنند، دادگاه عمومی بوده و از هیات منصفه بی بهره هستند. مشکل از جایی آغاز شد که مخالفان این لایحه به لاریجانی هشدار دادند دولت نمی خواهد تعریف نشریات الکترونیکی را در این لایحه مشخص کند اما لاریجانی با تعجب پرسید مگر تعریف نشریات الکترونیکی مشخص نیست؛ بی اطلاعی که به نحو مناسبی از آن استفاده شد.به این ترتیب لایحه هزینه سنگینی برای فضای آزاد اطلاع رسانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری دارد.»

تصویب این قانون و اجازه کنترل وبلاگ ها به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی است که علی مطهری در تاریخ 24 فروردین ماه در گفت و گو با روزنامه سرمایه به وبلاگ نویسان اطمینان داده بود که این قانون شامل این قشر نخواهد شد. مطهری در بخشی از قول هایش گفته بود:«در لایحه هیچ موضوعی درباره ثبت وبلاگ ها و سایت های شخصی نیامد و البته آیین نامه اجرایی این لایحه را نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین خواهد کرد.»

البته مطهری در بخش دیگری از سخنانش این قانون را به نفع مدیران وب سایت های خبری دانسته و گفته است:« به نظر من ثبت پایگاه اطلاع رسانی زمینه های حمایتی برای افراد دربردارد. پیش از این رسیدگی به جرائم مسوولان سایت ها و پایگاه های اطلاع رسانی در دادگاه های عمومی برگزار می شد اما از این پس رده حقوقی رسیدگی به جرائم این افراد که غالباً از فرهیختگان کشور هستند در دادگاه های ویژه رسیدگی به جرائم مطبوعاتی برگزار می شود. این نوعی حمایت معنوی از رسانه به شمار می آید. البته براساس آنچه در لایحه آمده است سایت ها الزامی برای ثبت ندارند و در صورت اختیار و علاقه می توانند برای ثبت رسانه خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کنند.»

با این حال باید منتظر ماند و دید که لایحه تصویب شده در مجلس شورای اسلامی آیا از دید فقهای شورای نگهبان مورد تایید شرع و قانون اساسی است یا به مجلس بازگشت خواهد خورد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول