وبلاگ، تکنولوژی انتشار دانش و اطلاعات شخصی افراد است

رسانه وبلاگ5رسانه وبلاگ- به گفته يك مدرس دانشگاه، فضای وبلاگستان فارسی در زمينه مباحث دينی، فضای گفتمانی است و بحث، گفت‌و‌گو و تضارب آرا و انديشه‌ها در اين فضا فراوان است، اين ويژگی را می‌توان به عنوان يك فرصت مغتنم شمرد و از آن در راستای تبليغ صحيح اسلام بهره برد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “حميد ضيايی‌پرور”، دانشجوی دكتری ارتباطات و مدرس دانشكده صدا و سيما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، در ارزيابی خود از قابليت‌‌های فضای مجازی برای تبليغ دين گفت: فضای مجازی بازتاب و انعكاس فضای واقعی جامعه است و همان امكانات و پتانسيل‌هايی كه برای تبليغ دين در فضای واقعی وجود دارد، برای فضای مجازی نيز موجود است.

وی تصريح كرد: در بسياری از وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها مباحث دينی مطرح است، موتورهای جست‌و‌جوی قوی دينی در اين زمينه وجود دارد و پورتال‌ها و دايركتوری‌های قوی دينی وجود دارد و همچنين منابع و گنجينه‌ها و كتب دينی، بالاترين آمار محتوايی وب‌سايت‌ها را به خود اختصاص دادند.

اين روزنامه‌نگار ادامه داد: تقريباً هيچ دين و مذهبی وجود ندارد كه در فضای مجازی اقدام به تبليغ خودش نكرده باشد، اصولاً اينترنت و ابزارهای مرتبط با آن ابزارهای انتقال اطلاعات و تبلغ دينی به حساب می‌آيند و مأموريت و رسالت اصلی مذاهب و اديان نيز اطلاع‌رسانی و ترويج مذاهب خود است.

ضيايی‌پرور در ادامه به ويژگی‌های برجسته اين فضا اشاره كرد و گفت: بين‌المللی بودن اين فضا و دسترسی به مخاطبان جهانی و همچنين كم‌‌رنگ شدن مرزهای جغرافيايی، تاريخی، فرهنگی و نژادی از ويژگی‌های برجسته اين فضاست، سرعت انتقال حجم بالای داده‌ها و اطلاعات نيز از ديگر ويژگی‌های فضای مجازی قلمداد می‌شود.

ضيايی‌پرور تأكيد كرد: در گذشته و بدون استفاده از قابليت‌های اين فضا، زمان و وقت زيادی صرف تبليغات می‌شد و همچنين هزينه‌های سنگينی به مبلغان تحميل می‌شد، اما با استفاده از فضای مجازی و قابليت‌های آن، تبليغات دينی با هزينه‌های كمتر و سرعت بيشتری محقق می‌شود.

وی در زمينه رسالت تبليغ دين در اين فضا بيان كرد: تمام نهادهايی كه دست‌اندركار امور تبليغی و ترويج معارف اسلامی در جامعه هستند، در بخش فضای مجازی هم مسئوليت دارند.

اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: دستگا‌های دينی و متوليان دينی در فضای مجازی فعاليت‌های خوبی داشته‌اند، البته اين متوليان از يك خاصيت و قابليت مهم كه همان منابع آن‌ها يعنی گنجينه‌های دينی و كتب اسلامی است، بهره می‌برند و اين منابع می‌توانند به سرعت تبديل به فرمت‌های قابل تكثير در فضای مجازی شوند.

اين روزنامه‌نگار در زمينه نقش وبلاگ‌ها در تبليغ دينی تصريح كرد: وبلاگ، تكنولوژی انتشار و انتقال دانش و اطلاعات شخصی افراد است و وبلاگ را می‌توان رسانه شخصی تلقی كرد، محتواهای وبلاگ‌ها، ديدگاه‌های افراد است كه می‌تواند بحث‌برانگيز، متكثر و يا متضاد باشد.

وی اضافه كرد: فضای وبلاگستان فارسی در زمينه مباحث دينی، فضای گفتمانی است و بحث، گفت‌و‌گو و تضارب آرا و انديشه‌ها در اين فضا فراوان است، اين ويژگی را می‌توان به عنوان يك فرصت مغتنم شمرد و از آن در راستای تبليغ صحيح اسلام بهره برد.

ضيايی‌پرور بيان كرد: اين ويژگی وبلاگ‌ها سبب می‌شود، مؤسسات دينی بتوانند ديدگاه‌های موجود در سطح جامعه كه در وبلاگ‌ها منعكس شده را آسيب‌شناسی كنند و بهتر و عميق‌تر به لايه‌های اجتماعی جامعه پی ببرند، همچنين نهادهای متولی می‌توانند به ابهامات و سؤالات مطرح شده در فضای وبلاگ پاسخ دهند.

وی ادامه داد: با شناخت صحيح و كامل فضای بلاگرهای دينی، بايد زمينه رشد و بالندگی آنها را فراهم كنيم، متأسفانه هنوز متوليان امر قابليت‌‌ها و فرصت‌های جديد اين فضا را كامل نشناختند و اصلاح اين نگاه، برای تبليغ دين در ابعاد گسترده ضروری است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول