تبليغ مؤثر دين با ساماندهی فضای وبلاگستان محقق می‌شود

رسانه وبلاگ16رسانه وبلاگ- مدير بخش دين و انديشه پايگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبيان نقش رسانه‌های كوچك فردی را در تبليغ دين در فضای مجازی جدی ارزيابی كرد و بر به رسميت شمردن وبلاگ‌ها و ساماندهی آنها تأكيد كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، “ابوذر رضاسلطانی” مدير بخش دين و انديشه پايگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبيان در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) تبليغ دين در فضای مجازی را وظيفه انسانی و اسلامی هر فرد دانست و سرمايه‌گذاری هدفمند برای آموزش و تبليغ دين در اين فضا را وظيفه دولت عنوان كرد.

وی اظهاركرد: اگر ما اينترنت را به عنوان يك رسانه‌ و نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای را بخش ديگری از رسانه‌‌ها را بدانيم بايد به اين نكته توجه كنيم كه در هيچ يك از اين‌ ابزار توليدكنندگان آن رسانه نبوده‌ايم و در واقع در مرحله اول مصرف كنندگان اين فن‌آوری بوديم و اين تكنولوژی با تأخير به ما رسيده و پيشرفت خودش را داشته است.

وی بيان كرد: بنابراين برای دسترسی به ظرفيت اين رسانه‌ها فاصله‌ بسياری داريم، امروزه فضای مجازی نيز برای خود استانداردها و توليد محتوای بسياری دارد، حال در ميان اين دريای اطلاعات ما می‌خواهيم به تبليغ دين بويژه اسلام بپردازيم، بنابراين از لحاظ كمی در سطح خيلی پايين‌تری از فضای موجود قرار داريم.

وی درباره كيفيت تبليغات دينی موجود در فضای مجازی اظهار كرد: مسلمانان در آموزش‌ها و تلاش‌های خودشان همواره دغدغه برای خدا كاركردن را دارند و آن چيزی كه برای خدا باشد ماندگارتر است بنابراين همين كار اندك در مقايسه با كارهای ديگر ماندگاری بيشتری دارد.

وی در ادامه گفت: ما منكر اين نيستيم كه بايد از لحاظ كيفی فعاليت بيشتری داشته باشيم و اين حركت در تمامی كشورهای اسلامی و در كشور خود ما آغاز شده است و در همين راستا آمار وبلاگ‌های شخصی و گروهی روزافزون است و توجه به كيفيت مكاتب و گام برداشتن از مسايل ساده‌تر به سمت مسائل تخصصی‌تر قابل توجه است.

رضاسلطانی آسيب‌هايی وبلاگ‌نويسی دينی را برشمرد و گفت: دستورالعمل‌های وبلاگ‌نويسی ما اندك است؛ برخی از گروه‌های وبلاگ‌نويس برای خود اساس‌نامه‌ای تعريف كرده‌اند كه براساس آن مطالب بلاگران را می‌پذيرند.

مدير بخش دين و انديشه پايگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبيان تأكيد كرد: يكی از اقدامات ارزشمند در حوزه وبلاگ‌نويسی تعيين معيارهای «مطلب ارزشمند» است.

وی ادامه داد: مطلبی كه دارای منابع و مراجع دست اول، جديد، بهينه و به‌روز است را می‌توان در زمره مطالب ارزشمند دانست و اگر چنين مطلبی در وبلاگ‌ها موجود باشد قابل استفاده برای هر كاربر ديگری در هر نقطه جهان است.

رضاسلطانی تصريح كرد: ما به عنوان توليد كننده محتوای دينی در اينترنت يكی از مسايلی كه سخت‌گيرانه با آن برخورد می‌كنيم جلوگيری از درج مطلب بدون منبع و فاقد مرجع در اينترنت است.

رضاسلطانی درباره رويكرد آموزش دهند‌گان در تبيان اظهار كرد: يكی از رويكردهای تبيان در آموزش دين رويكرد كاملاً مستقيم است؛ به اين معنا كه كاربر در يك فضای كاملاً دينی زندگی كند.، تمام تلاش تبيان اين است كه كاربران و اعضای سايت يك خانواده آرام دينی را احساس كند و سعی شود تا دين در متن زندگی افراد ارائه شود.

وی درباره كافی بودن عملكرد سازمان تبليغات اسلامی و حوزه علميه برای تبليغ دين در فضای مجازی بيان كرد: ما در طول تاريخ ايران و اسلام ياد گرفته‌ايم كه هيچ‌گاه به كم قانع نباشيم، بنابراين فعاليت‌های اين دو نهاد را كافی نمی‌دانم چراكه گستره دين را بسيار وسيع می‌دانم.

سلطانی در ادامه به سخن امام خمينی(ره) و تعريف ايشان از دين و فقه اشاره و بيان كرد: امام خمينی(ره)می‌گويند: دين و فقه تئوری زندگی انسان از تولد تا ممات است، بنابراين دين خيلی وسيع است و بايد بسيار وسعت يابد.

او اذعان كرد: دولت يك كشور اسلامی علاوه بر اينكه مسئوليت سلامت روح و جسم و تغذيه هر شهروند را به عهده دارد، مسئول سلامت سعادت دينی آنها نيز است و بايد به نقش دولت در توسعه تبليغ دين در فضای مجازی توجه ويژه‌ای داشت.

وی درباره فعاليت سازمان‌های غير دولتی و ايجاد رقابت بين آنها و سازمان دولتی در عرصه تبليغ دين در اينترنت گفت: فضای مجازی و فضای رسانه‌های ديجيتال اساساً يك فضای رقابت است و يكی از ويژگی‌هايی كه برای اينترنت ذكر می‌شود همين است.

رضاسلطانی رقابت پذيری بسيار بالا را از ويژگی‌های فضای اينترنت دانست و تصريح كرد: اگر كسی بخواهد در اين فضا زندگی و كار كند بايد خيلی قوی باشد چرا كه در هر كليك رقيبان بسيار زيادی وجود دارد و فضای اينترنت فضای محدودی نيست كه دولت اين مهم را به فراست دريافته و در اين چند سال گذشته در تمامی جشنواره‌هايی كه برگزار كرده يكی از عناوين اصلی آن را مسابقه وبلاگ‌نويسی قرار داده است.

مدير بخش دين و انديشه پايگاه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبيان در انتها يادآور شد: باتوجه به اينكه وبلاگ كاملاً يك رسانه خصوصی است، برگزاری مسابقات وبلاگ‌نويسی به معنی مشاركت‌پذيری و به رسميت شمردن بخش خصوصی در كنار بخش دولتی است.

وی نقش رسانه‌های كوچك فردی مانند وبلاگ را كاملاً جدی ارزيابی كرد و افزود: وبلاگ‌ها را بايد به رسميت شمرد و در جهت سامان‌دهی آنها قدم برداشت.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول