عملکرد وبلاگ های کتابداری در نمایشگاه کتاب نقد شد

نمایشگاه بین المللی کتاب تهرانهمایش ها و نشست ها- محسن زين‌العابديني، پژوهش‌گر و فارغ‌التحصيل رشته كتابداري و اطلاع‌رساني در نشست تخصصي «نقد و بررسي عملكرد وبلاگ‌هاي كتابداري» با بيان اين مطلب كه بيشتر وبلاگ‌هاي اين رشته خبررسان صرف اند، بر لزوم تقويت وجه علمي و تحليلي وبلاگ‌هاي گروهي كتابداري تاكيد كرد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از ستاد خبري سراي اهل قلم، عصر پنج‌شنبه 24 ارديبهشت ماه، نشست تخصصي نقد و بررسي عملكرد وبلاگ‌هاي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران در سالن كارنامه نشرسراي اهل قلم برگزار شد.

در اين نشست، اميررضا اصنافي، دبير جلسه، خاطرنشان كرد: در وبلاگ‌نويسي، زمان و مكان مطرح نيست و به صورت آزاد به اطلاعات دسترسي داريم.

وي افزود: وبلاگ‌نويسي در رشته كتابداري و اطلاع‌رساني سال 1381 آغاز شد و اكنون 30 وبلاگ‌نويس داريم. راه‌اندازي وبلاگ آسان است ولي بايد در فواصل زماني منظم به روز شود.

اصنافي گفت: بيشتر وبلاگ‌ها خبر رسانند و يكديگر را هم پوشاني مي‌كنند. بهتر است وبلاگ‌نويسان حرفه‌اي كتابداري و اطلاع‌رساني، وبلاگ رشته‌هاي ديگر را نيز بخوانند تا لحن نوشتاري آن‌ها چارچوبي خاص بگيرد.

محسن حاجي زين‌العابديني، دانشجوي دكترا و عضو انجمن كتابداري و اطلاع‌رساني كشور، گفت: وبلاگ من كه بهمن ماه 1381 راه‌اندازي شد، نخستين وبلاگ كتابداري و اطلاع‌رساني است.

وي تصريح كرد: به روز كردن وبلاگ‌ها و مطرح كردن سوژه‌هاي مناسب از مسائلي اند كه بايد مورد توجه قرار گيرند.

‌ حاجي زين‌العابديني، با بيان اين مطلب كه در بيشتر وبلاگ‌هاي كتابداري، اطلاع‌رساني، وجه خبري قوي‌تر است، گفت: براي نوشتن وبلاگ علمي با دشواري سوژه‌ رو به رو هستيم، وبلاگ بايد در عين نو بودن، اطلاعات خوبي عرضه كند.

وي بر لزوم تنظيم روال وبلاگ، تصريح كرد : بعد از گذشت زمان و كسب دانش و تجربه بيشتر وبلاگ‌نويس، وبلاگ وي بايد ارتقاء يابد.

به عقيده زين‌العابديني، نبايد در وبلاگ‌‌نويسي چارچوبي بگذاريم، وبلاگ يعني آزادي و بايد به نقد كردن و تحليل شخصي اقدام كنيم.

هم چنين مريم پاكدامن، دانشجوي رشته كتابداري و اطلاع‌‌رساني دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اين كه “با 23 معيار، محتواي 260 وبلاگ و اطلاع‌رساني را بررسي كردم”، تصريح كرد: بايد براي تنظيم وبلاگ فرهنگ داشته باشيم. بيشتر وبلاگ‌هاي كتابداري و اطلاع‌رساني در سال 86 متولد شده‌اند و بايد در توليد و مديريت آنها به هدف و عنوان مناسب توجه كنيم.

پاكدامن افزود: هر وبلاگ بايد داراي آرشيو و نمايشگر ميزان بازديد بوده و حجم كمي را به خود اختصاص دهد. نظرهاي وبلاگ‌هاي گروهي بايد باز و قابل رويت براي همه مخاطبان باشند.

در اين نشست، زهره نيكخواه، فارغ‌التحصيل رشته كتابداري و اطلاع‌رساني، گفت: در تحليل محتواي 106 وبلاگ كتابداري و اطلاع‌رساني به اين نتيجه رسيدم كه بيشتر يادداشت‌ها تحليلي اند. در وبلاگ‌هاي فردي و گروهي، موضوع‌هايي چون چاپ و نشر و فناوري اطلاعات، بيشترين حجم را به خود اختصاص مي‌دهند و كمترين حجم نيز به مديريت دانش و سواد اطلاعاتي، تعلق دارد.

عباس رجبي، نيز ديگر سخنران اين نشست بود و در بخشي از سخنان خود بر لزوم اتخاذ آيين‌نامه براي هر وبلاگ گروهي تاكيد كرد.

نشست «بررسي عملكرد وبلاگ‌هاي كتابداري و اطلاع‌رساني ايران»، از ساعت 18 تا 30 : 19 پنجشنبه 24 ارديبهشت در سالن كارنامه نشر سراي اهل قلم برگزار شد.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول