وبلاگ نويسان بايد به وبلاگ خود به عنوان يك رسانه نگاه كنند

رسانه وبلاگ9رسانه وبلاگ- به اعتقاد يك مدرس روزنامه‌نگاري، كسي كه وبلاگي را راه‌اندازي مي‌كند، علاوه بر شخصيت حقيقي داراي شخصيت حقوقي نيز هست و در قبال آنچه مي‌نويسد مسوول است. بنابراين بايد داراي تعهد لازم باشد و وجدان حرفه‌اي و حرمت قلم را رعايت كند.

به گزارش «وبلاگ نيوز» مينو بديعي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: برداشت ما غالبا از مفهوم وبلاگ نادرست است؛ چراكه وبلاگ‌ را يك عرصه‌ي شخصي براي طرح مسائل مي‌دانيم، در حالي كه اين عرصه همواره در دسترس ديگران و نوعي تراوش انديشه‌ها به هر شكلي است. بنابراين وبلاگ‌نويسان مسووليت و وظيفه‌ي يك رسانه را برعهده دارند و نمي‌توانند خارج از نزاكت و قراردادهاي مشخص و عرف اجتماعي و فرهنگي عمل كنند.

اين وبلاگ‌نويس تاكيد كرد: وبلاگ‌نويسان حتي با وجود بازديدكنندگان كم بايد به وبلاگ‌هاي خود به عنوان يك رسانه نگاه كنند.

بديعي افزود: وبلاگ‌ ابعاد گسترده‌اي را شامل مي‌شود و وبلاگ نويسي كه وارد اين عرصه مي‌شود، بايد انتقاد را در معناي واقعي خودش و نه در قالب تخريب و تخطئه پياده كند.

وي در عين حال گفت: تعهد به وجدان فردي انسان‌ها بر مي‌گردد، اما تقويت اين تعهد نيازمند يك اقدام اجتماعي و فرهنگي است و علاوه بر توجه به ابعاد فني، بايد از لحاظ فرهنگي نيز به وبلاگ‌نويسان آموزش داده و به شكل تخصصي در مورد وظايف آن‌ها سخن گفته شود.

بديعي تصريح كرد: متاسفانه نوعي فرهنگ لمپنيسم در بين رسانه‌ها و برخي وبلاگ‌ها رسوخ پيدا كرده است و به دليل آنكه ما معناي انتقاد را نمي‌دانيم و به اخلاق و وجدان حرفه‌اي اعتقادي نداريم، از كلمات و واژه‌ها و عبارات توهين‌آميز استفاده مي‌كنيم.

وي يادآور شد: با باز شدن فضاي سياسي جامعه، نتوانسته‌ايم مفهوم انتقاد را به معناي واقعي در جامعه و رسانه‌ها نهادنيه كنيم و متاسفانه به سمت و سويي رفته‌ايم كه هتاكي و تهمت و تخلف انتخاباتي در وبلاگ‌ها و رسانه‌ها نمود پيدا كرده است.

به گفته‌ي وي، براي انتقاد در هر عرصه‌اي نياز به دلايل مستند و تحقيق و كاوش داريم؛ و گرنه دشنام دادن به افراد كار بسيار ساده‌اي است.

بديعي افزود: زماني كه اطلاعات مستند و دقيقي نسبت به عملكرد افراد نداشته باشيم، به راحتي مطالب را به صورت توهين آميز ارائه مي‌دهيم و متاسفانه اين مساله در وبلاگ نويسي به شدت جاري است، به دليل آنكه افراد تصور مي‌كنند وبلاگ‌ها صفحات شخصي خودشان هستند. در حالي كه وبلاگ نيز يك رسانه عمومي است، نه يك دفترچه خاطرات شخصي.

وي همچنين گفت: منابع مدون و دقيقي براي تعريف كامل از انتقاد، بي‌حرمتي و تخلف وجود ندارد.

بديعي در ادامه تاكيد كرد: نبايد براي مقابله با توهين‌ها در وبلاگ‌، اين عرصه را محدود كرد، بلكه بايد وجدان حرفه‌اي مطبوعاتي و حرمت قلم را به اشكال مختلف حفظ كرد.

وي همچنين خاطرنشان كرد: در وبلاگ‌ها و رسانه‌ها، گروهي كه از مرز انتقاد خارج مي‌شوند، نه معناي انتقاد را درك كرده‌اند و نه معناي تخلف را.
انتهاي پيام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول