یک مناظره و لشگر کشی وبلاگستان: من بردم، تو باختی!

ميرحسين موسوی و محمود احمدی نژاددر وبلاگ ها- پخش مناظره تلویزیونی محمود احمدی نژاد و میرحسین موسوی بازتاب بسیار گسترده ای در وبلاگستان فارسی داشت. به طوری که کم تر وبلاگی درباره این مناظره دیدنی تلویزیونی سکوت اختیار کرد. در این گزارش سعی می کنیم به بخشی از این بازخوردها دقت کنیم و مواضع غالب وبلاگستان را در مجالی کوتاه بررسی نماییم.

ذکر این نکته لازم است که برای پوشش راحت تر و تحلیل سریع تر و صریح تر مواضع اتخاذ شده در وبلاگستان، مطالب وبلاگ های مختلف را در 2 دسته حامیان موسوی و حامیان احمدی نژاد تقسیم می کنیم.

حامیان احمدی نژاد: موسوی باخت
وبلاگ های حامی محمود احمدی نژاد با حمایت بی چون و چرا از افشاگری های رییس دولت نهم در زمینه فسادهای اقتصادی ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری، این اقدام احمدی نژاد را یک اقدام انقلابی و لازم دانستند.

وبلاگ “بچه های قلم” در یک نوشته ویژه مناظره دو کاندیدا با اشاره به مرگ تفکر هاشمییسم نوشت:«در مورد هاشمی و باندهای مافیایی قدرت و ثروت حرفی نمی‌زنم، زیرا احمدی‌نژاد، جبهه مبارزه عملی و رو در رو را آغاز کرد و انشا الله در صورت پیروزی در انتخابات، فاتحه‌ی خیلی از این جریان‌های تمامیت‌خواه و ویژه‌خوار، خوانده خواهد شد. جریان‌هایی که در این چهار سال گذشته، دست‌شان از رانت و رانت‌خواری کوتاه شده بود و منتظر فرصتی برای انتقام بودند و فکر نمی‌کردند که احمدی نژاد این‌گونه برخوردی با آن‌ها داشته باشد. صحبت‌های احمدی‌نژاد، بغض ملت شریف ایران بود که در برابر نماینده تفکر هاشمیسم، فریاد زده شد و همه دیدند و دیدیم، که آن بنده خدا، حرفی برای گفتن نداشت.»

هم چنین امید حسینی در “آهستان” متانت و سکوت موسوی را ناشی از ناتوانی او در مناظره با احمدی نژاد می داند و خطاب به حامیان موسوی می نویسد:آنوقت دوستان سبزپوش ما علي‌رغم همه اين موارد، از ادب و شرف و انسانيت و متانت و وقار دم مي‌زنند و با مظلوم‌نمايي تمام، سعي دارند ناتواني ميرحسين موسوي را در اثبات ادعاهاي گذشته‌اش، ناشي از ادب و متانت او بدانند، غافل از آنكه مردم جور ديگري فكر مي‌كنند! كدام متانت؟ شما از كدام انصاف صحبت مي‌كنيد؟ كسي كه خودش فاقد انصاف و متانت و ادب هست، آيا مي‌تواند درباره ادب و انصاف ديگران قضاوت كند؟ هرگز.»

نویسنده وبلاگ “بحر” هم بر این اعتقاد است که موسوی به «چیز»هایی که جواب نداد باخت:«هرچند پیوند دادن هاشمی و میرحسین به هم که امشب در خیابان هم مشاهده می شد، کاری بودکه احمدی نژاد آن را مدیریت کرد، اما به نظرم میرحسین نه به احمدی نژاد که به «چیز»هایی که جواب نداد باخت. میرحسین به «چیز»هایی که درقبالشان سکوت کرد باخت چراکه مردم از کسی که «شهامت» اظهار نظر و دفاع از عملکرد خود را نداشته باشد و بخواهد دوپهلو سخن بگوید، خوششان نمی آید.»

روزنامه نگار مستقل” هم در وبلاگش ضمن ابراز خشنودی فراوان، از مقامات امنیتی خواست که مواظب جان احمدی نژاد باشند:«حرف این است داستان سرمایه های باد آورده فرزندان هاشمی قصه پردردی بود که کسی جرات بیان آن را نداشت اما امروز احمدی نژاد به خاطر ملت آنها را افشا کرد حتی به قیمت جان خویش. بله تعجب نکنید به قیمت جان خویش٬ پس نیروهای امنیتی باید به هوش باشند و از جان خادم ملت مراقبت کنند از الان جان احمدی نژاد در خطر هست و ملت دیگر نمی توانند ببینند فردا اتوبان شهید احمدی نژاد به دستان مبارک رفسنجانی افتتاح شود.»

حامیان موسوی: احمدی نژاد باخت
در طرف مقابل حامیان میرحسین موسوی، بی اخلاقی محمود احمدی نژاد در مناظره با کاندیدای محبوبشان را پاشنه آشیل مطالب خود قرار داده اند و نظرات خود را بر اساس متانت و وقارت میرحسین ارائه کرده اند.

محمد الیاس، در وبلاگ “واژگون” این مناظره را نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران دانست و نوشت:«احمدی نژاد البته همه مصلحت سنجی ها را کنار گذاشت و با همان لحنی با میرحسین حرف زد که با آمریکا و اسرائیل سخن می گفت. این مناظره برق طمع را بر چشم دشمنان نظام روشن خواهد کرد و هم اکنون تنها موضع رهبری می تواند نوید بخش پایانی مسالمت آمیز باشد. زبان سرخ محمود سر سبز نظام را بر باد خواهد داد. در نظام وارونه جهان سیاست جایی برای احمدی نژاد ها وجود ندارد.»

صادق جم هم در “بلاگ نوشت” این رو در رویی را یک فیس آف بی حیا و با حیا قلمداد کرد و این طور نظراتش را بیان نمود:«احمدی نژاد همه دولتهای قبلی را فاسد خطاب کرد! موسوی به خود آمد، امابه هر حال او بنگاهی گری بلد نبود! موسوی با خاطره گویی فضا را آرام می کرد. موردی سخن گفت. اما احمدی نژاد همه را کذب می دانست! موسوی از این همه پر روگری به عجب آمده بود!»

هم چنین عیسی محمدی، روزنامه نگار ضمیمه سرنخ روزنامه همشهری با انتشار شعری در این زمینه، فقط افسوس خورد و در وبلاگ “ساده لوح“اش نوشت:«ديشب و بعد از مناظره، فوق‌العاده ناراحت بودم كه حاكم ما، هيچ فضيلتي ندارد؛ حتي فضيلت افشاگري. و حسرت خوردم بابت اين چهار سال از دست رفته. راستي اين مرد، نماينده كدام فضيلت اين مردم و اين سرزمين باستاني و اسلامي مي‌تواند باشد؟»

آرش آبادپور هم در وبلاگ “کمانگیر” گفت از این که موسوی توانست به عنوان اولین نفر احمدی نژاد را پس از 4 سال ساکت کند خوشحال است:«محمود احمدی نژاد به حرف زدن علاقه دارد. پیش از این همیشه میکروفن مال او بود و او هرقدر می خواست حرف می زد و هرچه می خواست می گفت. در مناظره با میرحسین مجبور شد میکروفن را با کسی قسمت کند و آرامشش به هم ریخت تا جایی که میرحسین دوبار دقیقا ساکتش کرد. این روز مهمی است.»

و نتیجه چیست؟ برنده کیست؟
شاید نتیجه گیری در حال حاضر که حدود یک هفته به انتخابات مانده است، زود باشد. اما بهترین نتیجه گیری را علی شاکر، نویسنده وبلاگ “مداد سیاه” در نوشته اش آورده است:«نمي‌دانم تا چند روز ديگر صندوق‌ها نام چه كسي را بيرون مي‌دهند. وه كه چه‌قدر شناخت اين جامعه و مردمش سخت است. شب تاريخي‌اي را گذرانديم كه هركس كانديدايش را برنده انتخابات اعلام كرد. راستي برنده مناظره كه بود؟ فكر مي‌كنم اين را بايد روز راي‌گيري به ما بگويد.»
انتهای پیام/.

گزارشگر: حسن میثمی، وبلاگ نیوز

۲ comments

  • :))))

    به به شما چقدر بی غرض!!!! گزارش می‌نویسی!!!

  • با سلامو خسته نباشید امید وارم همیشه قلمت روان باشد علی یارت به امید روزی که بهترین و اصلح ترین انتخاب شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول