کوشکی:جوان امروز به راحتی می تواند حرف های خود را منتشر کند

دکتر محمدصادق کوشکیهمایش ها و نشست ها- محمد صادق كوشكي، عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي در گردهمايي انتخاباتی وبلاگ نویسان که با عنوان “رئیس جمهور ما وبلاگی ها” برگزار شد اظهار كرد:امروز به کمک فناوری و پیشرفت فضای اطلاع رسانی امکانی برای شما وجود دارد که برای یک جوان نسل قبل یک آرزو تلقی می شد.

به گزارش خبرنگار «وبلاگ نیوز» کوشکی افزود: ما گاه برای ابراز عقیده خود و ثبت مطالب خود در حافظه مکتوب به هر سردبیر نشریه غیر وزینی رو می انداختیم حال آنکه جوان امروز به کمک وبلاگ به راحتی می تواند مطالب خود را بایگانی و منتشر نماید.

كوشكي با بیان این مطلب که در آستانه انتخابات و در فضای غبار آلود آن گاهی مرز تخریب و نقد گم می شود در تبیین این ویژگی ها گفت: دانایی و اطلاع از مطلب اولین اصل نقد صحیح است و هر حرکت نقادانه ای بدون وجود این اصل خواسته یا نا خواسته شکل تخریب به خود می گیرد.

وی ادامه داد: البته دانایی نباید تنها به تشخیص خود فرد متکی باشد بلکه باید به ابزار های دقیق علمی و سنجش ها عقلی مسلح باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي با بيان اينكه بخش اصلي وبلاگ‌ها دل نوشته است، تصریح كرد:دل نوشته های یک فرد هنگامی که وارد فضای همگانی می شود مسئولیت هایی را برای وبلاگ نویس ایجاد می کند که نویسنده ناگزیر به پذیرفتن آنهاست.

وی یک از مهمترین ویژگی های نقد را انصاف دانست و افزود: در بیان و انتشار هر مطلبی نویسنده باید آن را با محک حدیث معروف هرچه برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند بسنجد و ناخالصی و غرض ورزی را از آن پاک نماید.

وي افزود: معیار دیگر نقد رعایت چارچوب اخلاق است. انصاف پدیده ای منشعب از اخلاق و یک اصل مهم در نقد هر شخص یا اندیشه ای است.

کوشکی اخلاق را برآمده از دین و شرع دانست و تاکید کرد: تقویت دین در جامعه باعث تقویت اخلاق در جامعه خواهد شد.

كوشكي همچنين تصريح كرد: مرز میان تخریب و نقد با یک معیار مشخص می شود که یافتن این معیار و سنگ محک کار آسانی نیست.

وي با بيان اينكه امام راحل (ره) به عنوان معمار انقلاب اسلامی معیارهای مناسبی ایجاد کرده اند، ادامه داد: باید از فضای انتخابات سربلند و بری از آلودگی ها بیرون آمد و قرار نیست برای یک انتخاب دین افراد بازیچه و گاهی ابزار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه افزود:نقد و دفاع نباید به گونه باشد که آمدن یک فرد را مساوی بهشت و نیامدن وی و آمدن فرد دیگر را مساوی جهنم نشان دهد و اصولا نیازی به سیاه نمایی و مخدوش کردن چهره یکدیگر نیست.

وی خاطرنشان كرد: اگر یک نقد بر اساس موازین صحیح شرع و بر اساس اصول انجام شود مصداق عینی امر به معروف و نهی از منکر است و در غیر این حالت نمی تواند تخریب نباشد.

کوشکی تصریح كرد: خداوند به قلم قسم یاد نموده است و امروز این قلم در دست تک تک ماست و به همین علت باید آن را پاس بداریم.

وی با بیان این که اگر در نقد از یک قاب و تنها از یک دیدگاه مسئله را بنگرم دچار مشکل می شویم، گفت:یکی از آفات انتخابات این است که برخی سعی دارند در جریان آن جهان را به چهار قاب تقسیم کنند و هر نظر، ایده و عقیده ای را در این چارچوب ها بگنجانند که بسیار نادرست و مضر است.

كوشكي افزود: دمکراسی یعنی مردم سالاری و دین به معنی خداسالاری است و این دو نقیض هستند و با یکدیگر قابل جمع نیستند. این درحالی است که مردم تا جایی اجازه ورود دارند که اذن خداوند بر آن قرار داشته باشد. همچنين بنیاد قانون اساسي ما بر اسلام است و خلاف دين خدا در آن پذيرفته نيست.

وی در پاسخ به ادعای یکی از حضار مبنی بر فرمایشی بودن انتخابات گفت: تمام رفت و آمد دولت ها در هر دوره ای حاصل سه عامل نظر مردم، فضای اجتماعی و شرایط سیاسی آن دوره بوده است و هيچ گاه انتخاباتی در كشور از پيش تعيين شده و فرمایشی نبوده و همواره تصميم‌ اصلي با مردم بوده ‌است.

كوشكي در پاسخ به پرسش دیگری پیرامون فضای باز سیاسی در آستانه انتخابات در کشور خاطرنشان كرد: فضای نقد امروز باز تر است و باید از این فضا به درستی استفاده کرد. اما متاسفانه نقدهاي امروز عمدتا تخريب و زير آب بردن سر ديگري است.

وي همچنين با بيان اينكه نتوانسته‌ايم يك سازوكار متشرعانه اخلاقي را براي نقد تبيين كنيم، گفت: در دنيا احزاب، مطبوعات و جريان‌هاي سياسي به نوعي وظيفه نقد را برعهده دارند، اما در كشور ما مشخص نيست كه نقد برعهده چه جريان، حزب، رسانه، روزنامه و تشكلي است.

وی اظهار داشت: اكنون ما از لحاظ نبود ساز کار نقد در جامعه همچون يك خيابان فاقد خط كشي و علائم راهنمايي هستيم. در حالي كه بايد براي جلوگيري از تخلفات يك سازوكار وجود داشته باشد.

اين مدرس دانشگاه در جواب یکی از حضار که خواهان عدم بر خورد با وبلاگ نویسان بود، تاكيد كرد: متون منتشر شده زماني كه در وبلاگ قرار مي‌گيرند و دیگران نيز در خواندن آن‌ها شريك مي‌شوند نقش یک رسانه را به خود می گیرند.

وی ادامه داد پس ما در برابر نوشته‌هايمان مسووليم و بايد بتوانيم نسبت به صحت نوشته‌هاي خود در برابر خودمان و اخلاقيات جامعه و قانون پاسخگو باشيم و از نوشته‌هاي خود با استدلال دفاع كنيم و براي اظهارنظرها و نقدهاي خود اشراف و اطلاعات لازم را داشته باشيم.
انتهای پیام/.

فایل صوتی: سخنرانی کامل دکتر کوشکی
(حجم: 1.91مگابایت، مدت 11:08، کیفیت 20 kbps)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول