شیرازی: منشور اخلاقی و قانونی برای وبلاگ ها وجود ندارد

علیرضا شیرازیرسانه وبلاگ- مدير بلاگفا معتقد است: وبلاگ‌ها از هيجان جامعه تاثير مي‌پذيرند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» عليرضا شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: همواره مساله مهم آن است كه آيا وبلاگ‌ها مي‌خواهند بر جامعه تاثير بگذارند يا از جامعه تاثير مي‌پذيرند؟ اما آنچه غالبا در فضاي وبلاگستان ديده مي‌شود، آن است كه وبلاگ‌ها از جامعه تاثير مي‌پذيرند و آنچه در جامعه رخ مي‌دهد را منتشر مي‌كنند، اين در حالي است كه در برخي شبكه‌هاي اجتماعي مانند فرندفيد و فيس‌بوك تلاش بيشتري براي تاثيرگذاري ديده مي‌شود.

وي تصريح كرد: در بررسي فضاي مجازي مي‌توان دو گروه از وبلاگ‌ها را در نظر داشت؛ گروهي که معمولا توسط صاحب‌نظران منتشر شده و گروه اکثريت ديگري که توسط اکثريت جامعه نوشته و منتشر مي‌شوند. طبيعي است که گروه اول تلاش مي‌کند با استفاده از رسانه وبلاگ بر جامعه تاثيرگذار باشد و اما در گروه دوم هدف تاثيرگذاري چندان قوي نيست و اين گروه معمولا از وقايع و شرايط جامعه تاثير گرفته و آن را منعکس مي‌کند.

به گفته‌ وي، اكثريت وبلاگ‌ها دماسنج جامعه هستند و البته بخشي از وبلاگ‌ها تلاش دارند تا تاثيرگذار باشند.

شيرازي هم چنين گفت: منشور اخلاقي و قانوني براي وبلاگ‌ها وجود ندارد و از آن سو نمي‌توان از وبلاگ‌ها مانند رسانه‌هاي خبري انتظار داشت كه شايعات را منتشر نكنند، چراكه وبلاگ‌ها آن چيزي را منتشر مي‌كنند كه در جامعه وجود دارد.

وي ادامه داد: قانون خاصي براي آنكه مشخص کند وبلاگ‌ها در چه زمينه‌اي مي‌توانند فعاليت کنند و يا محتواي آنها چگونه بايد باشد وجود ندارد و شايد همين سبب جذابيت وبلاگ‌هاست و اگر قرار باشد وبلاگ‌ها هم مانند ديگر رسانه‌ها در چارچوب و قوانين خاص و زير نظر سردبير فعاليت كنند، نمي‌توان انتظار جذابيت را از وبلاگ‌ها داشت.

شيرازي با بيان اينكه نبود محدوديت‌ و چارچوب، جزء تعريف وبلاگ‌نويسي است، اظهار كرد: رسانه‌هاي ديگر تحت نظر منشور اخلاقي و قانوني فعاليت مي‌كنند و انتظار نمي‌رود که اخبار کذب يا شايعه‌پراكني كنند. اما در وبلاگ‌ها نويسنده بدون هرگونه ويرايش و نظارتي در محدوده‌ي كوچك‌تري مطالب خود را منتشر مي‌كند و البته اکثر خوانندگان با ماهيت وبلاگ‌ها آشنا هستند و با خبرهاي نقل شده در وبلاگ‌ها با دقت بيشتري برخورد مي‌کنند.

وي يادآور شد: اكثريت وبلاگ‌ها از جامعه تاثير پذيرفته‌اند؛ بر خلاف رسانه‌ها كه تلاش مي‌كنند كه بر جامعه تاثير بگذارند.

مدير بلاگفا تصريح كرد: وبلاگ‌ها در كوتاه‌مدت غالبا از شرايط موجود در جامعه هيجان‌زده هستند و تاثير اين هيجان را مي‌توان در متن وبلاگ‌ها ديد. اما اگر بخواهيم تاثير وبلاگ‌ها را به درستي تشخيص دهيم، بايد جو هيجان فروكش كند تا وارد فضاي اظهار نظر و تبادل نظر شويم.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول