تحلیل محتوای وبلاگ های دینی، کتاب خواهد شد

دکتر امیدعلی مسعودیرسانه وبلاگ- دكتر اميدعلي مسعودي، نويسنده حوزه رسانه، پژوهشي درباره تحليل محتواي وبلاگ‌هاي ديني را در دست انجام دارد كه پس از تكميل، از سوي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت ارشاد به صورت كتاب منتشر خواهدشد.

به گزارش «وبلاگ نیوز» مسعودي، نويسنده حوزه رسانه و رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، در این باره اظهار داشت: در اين پژوهش تمامي وبلاگ‌هاي اسلامي شيعه و سني و ساير مذاهب و اديان رسمي كشور كه در چند ماه اخير فعال بوده‌اند، بررسي و تحليل شده است.

وي با اشاره به اين كه وبلاگ نويسان بيشتر مي‌خواهند به بيان نظرات خود بپردازند، افزود: در اين تحقيق محتواي مطالب بررسي شده و اين كه كساني كه اين وبلاگ‌ها را تهيه مي‌كنند، چه ديدگاهي دارند، آيا انسان‌هايي آرمان‌گرا يا سنت‌گرا هستند و ديدگاهشان نسبت به مسايل ديني قابل قبول است؟

به گفته مسعودي، اين پژوهش مشخص مي‌كند چه تعداد از كساني كه اين وبلاگ‌ها را مي‌نويسند، زن يا مرد هستند و بررسي می شود كه ميان جنسيت افراد و نوع مطالبي كه نوشته مي‌شود ارتباط وجود دارد يا خير. همچنین ارتباط سطح سواد وبلاگ‌نويسان با سطح مطالب ديني نيز مورد تحليل و بررسي قرار گرفته است.

رييس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره با بيان اين كه امكانات فعال در وبلاگ‌ها نيز از جمله مواردي كه بررسي شده‌اند، به شمار مي‌رود، عنوان كرد: منظور از امكانات، لينك‌هاي فعال در وبلاگ است و در این راستا ارتباط وبلاگ‌نويسان به مراجعه‌كنندگان به وبلاگشان نيز بررسي شده است.

وي درباره طريقه دستيابي به اين وبلاگ‌ها بيان داشت: با شيوه نمونه‌گيري گلوله برفي به وبلاگ‌هاي ديني فعال مراجعه كرديم و از طريق پيوند‌هاي آنها به ساير وبلاگ‌ها نيز دسترسي پيدا كرديم كه در مجموع 280 وبلاگ در اين پژوهش بررسي شده است و اين كه اين وبلاگ‌ها بيشتر در كدام فضاي اينترنتي نظير blogfa ، persianblog ، parsblog و ساير فضاهاي وبلاگ‌نويسي قرار دارند.

نويسنده كتاب «خلاصه‌نويسي براي رسانه‌ها» گفت: اين پروژه پژوهشي مراحل پاياني را سپري مي‌كند، پرسش‌نامه‌ها بررسي و كدگذاري شده‌اند و آزمون‌هاي آماري آن نيز در دست انجام است.
انتهای خبر/.

  • ra

    سلا م سایت جالبی دارید من هم ازشما دعوت می کنم

    از سایت من دیدن کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول