دین در وبلاگ های فارسی

یادداشت: بیش ترین محتوای وبلاگ‏های دینی و مذهبی ایرانی را اخبار مذهبی و دینی، احادیث، روایات، نظرات مجتهدان درباره انواع مسائل روز، مناسبت‏های دینی و مذهبی و همچنین برداشت‏های شخصی نویسندگان وبلاگ‏ها تشکیل می‏دهند و معمولاً این اخبار به گونه‏ای با اخبار سیاسی و اجتماعی همراه هستند.

برخی از کاستی‏هایی که در وبلاگ‏های مذهبی ایرانی دیده می‏شوند عبارتند از: انتخاب عنوان‏های نامناسب برای وبلاگ‏ها که بیانگر پوشش موضوعی وبلاگ نیستند؛ استفاده از تصاویر با گرافیک بالا و یا موسیقی و صفحات خوش‏آمد گویی که مدت زمان باز شدن وبلاگ را به شدت افزایش می‏دهد و مناسب وبلاگ‏های مذهبی نیست؛ استفاده از زمینه‏های سیاه و تیره که در اغلب وبلاگ‏ها مذهبی دیده می‏شود و بالاخره اینکه حجم بسیار بالایی از این وبلاگ‏ها را دیدگاه‏های شخصی آمیخته با وقایع سیاسی تشکیل داده است و بحث و جدل منطقی، معرفی پایگاه‏های اسلامی-علمی و علوم حوزوی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

همراه با ورود یک پدیده جدید به دنیای اینترنت و اطلاع‏رسانی، تا مدتی تمام نگاه‏ها به سمت آن پدیده است. اما پس از مدتی با توسعه فناوری و ورود فناوری و ابزارهای جدیدتر کم کم پدیده قبلی فراموش می‏شود. ولی خوشبختانه این اتفاق در مورد وبلاگ هنوز به وقوع نپیوسته است و روزبه‏روز در میان کاربران اینترنت جذاب‏تر می‏شود.

آن چه در این جا حایز اهمیت است، رشد کیفی وبلاگ‏هاست و نه رشد کمی آنها. عواملی مانند استمرار در وبلاگ نویسی، روزآمد کردن‏های مرتب، ارائه مطالب موثق و مستند، ارائه پیوند (Link) به مطالب پایگاههای شناخته‏شده در هر موضوع، احترام به حقوق یکدیگر و رعایت حق مؤلف در دنیای وبلاگستان، از جمله مواردی هستند که به رشد کیفی یک وبلاگ کمک شایانی می‏کنند.

وبلاگ‏های دینی و مذهبی با رعایت موارد فوق و افزایش جنبه اطلاع‏رسانی دینی و اسلامی علاوه بر ثبت خاطرات روزمره و داستان‏های دینی می‏توانند ابزار بسیار مناسبی برای آموزش و پرورش استعدادهای دینی و اسلامی جوانان و نوجوانان به شمار روند.

افزون بر این، حضور متخصصان مسائل دینی و طلاب حوزه‏های علمیه می‏تواند با توجه به سادگی استفاده از ابزارهای وبلاگ‏نویسی، گام بزرگی در معرفی علوم اسلامی به شمار رود.

نکته آخر اینکه به نظر می‏رسد برای بیان حقایق و معرفی اسلام واقعی و تفکیک مذاهب و فرق این دین آسمانی، ظهور وبلاگ‏هایی به زبان‏های بین‏المللی از جمله انگلیسی در آینده‏ای نه چندان دور ضروری باشد. نمونه چنین وبلاگ‏هایی در کشورهایی مانند مالزی بسیار دیده می‏شود.
انتهای پیام/.

طاهره بخشی، وبلاگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول