آيا وبلاگ‌ها از بين خواهند رفت؟

رسانه وبلاگ19یادداشت: قبلآ نوشته بودم درباره اینکه “چرا باید وبلاگ بنویسیم؟“اما این بار از منظری دیگر بررسی می کنم که آیا وبلاگ نویسی از بین خواهد رفت یا نه . در ابتدا جواب من یک کلمه هست: خیر!

خیلی ها مطرح می کنن با به وجود آمدن سرویس های مانند شبکه های اجتماعی (فیس بوک ، مای اسپیس و…) و یا توییتر و فرندفید و کلآ سرویس های نظیر این ها افراد علاقه کم تری برای نوشتن پیدا می کنند و کلآ بلاگ نویسی رو به افول است. این بحث چنان مضحک هست که من فهرست وار به دلایل و ضرورت های هر کدام اشاره میکنم:

۱ – وبلاگ نویسی تولید محتوا هست که در آینده قابل ارجاع و استناد است بر خلاف چیزی که در سرویس های نظیر توییتر جاری است به جز حلقه دوستان کسی تمایل به اینکه شما آب خوردید و یا اینکه الان کجا هستید ندارد. در ضمن یک مطلب مهم را نمی توان در ۱۴۰ کاراکتر خلاصه کرد. فرض کنید فیلسوفان بزرگ هم اکنون زنده بودند و می خواستند دیدگاه های خود را با توییتر بیان کنند! آیا باز هم کتاب های ارزشمند و در این حد باقی می ماند؟ مطمئنآ فلاسفه وبلاگ نویس می شدند نه چیز دیگری.

۲- با گذر زمان روش ارائه “محتوا” تغییر خواهد کرد و نه به شکل کلی خود محتوا. زمانی روزنامه ها کاغذی چاپ میشد ولی امروزه الکترونیکی و بر بستر وب. ولی هم چنان محتوا یعنی “خبر” ثابت است و بشر به همان “خبر” احتیاج دارد. حال آنکه با وجود تکنولوژی های مدرن این خبر زودتر، چند رسانه ای و با قدرت جمعی به دست کاربر می رسد. پس باز هم باید “خبر” کامل و با صحت را تولید کرد که آن هم در شکل ابزار میکروبلاگینگ و یا شبکه های اجتماعی مقدور نیست.

3- هدف از بوجود آمدن وب ایجاد یک بستری علمی برای دانشمندان بود و بعد از مدتی این پدیده استفاده های گسترده ای پیدا کرد ولی همچنان بزرگترین خدمتی که ما از وب انتظار داریم یافتن “اطلاعات” است و صد البته که اطلاعاتی صحیح و با پایه و بنیانی درست. آیا به نظر شما “ویکی پدیا” مورد استفاده نیست؟ و اگر هست دلیل وجودی ویکی پدیا چیزی جز اطلاعات گسترده آن است؟ پس ما باید در وب اطلاعاتی پایدار، صحیح و به درد به خور تولید کنیم و تولید چنین چیزی ارزشمند هست.

4- وبلاگ ها از بدو تولد تا کنون با استفاده از تکنولوژی های مختلف سعی دارند محتوای کامل تر و دقیق تر را با سرعت بیشتری به دست کاربر برسانند؛ نه اینکه کل فکر خود را در ۱۴۰ کاراکتر خلاصه کنند که بعید هست از دل آن متنی به وجود آید ارزشمند. به عنوان مثال:
RSS (فید): تکنولوژی آر اس اس برای تسریع بخشیدن در دسترسی محتوا برای کاربر بوجود آمد و همچنین به عنوان یک فرمت استاندارد برای دسترسی بر روی همه وسایل. این یعنی کمک به بلاگ نویسی.
ویدیو های توکار: امکان قرار دادن ویدیوها به صورت تو کار در لابه لای متن ها برای کمک به پوشش بیشتر یک متن و کمک به ارائه دقیق اطلاعات توانست قدمی بزرگ برای بلاگ نویسان بردارد.

در نهایت اینکه همچنان که از عمر روزنامه چاپی و کتاب های چاپ شده بر روی کاغذ صدها سال است که میگذرد و همچنان مردم از این قالب ارائه اطلاعات بهره می برند، وبلاگ ها در ابتدای عمر خود هستند و تا بالغ شدن و پیر شدن صدها سال راه دارند.
انتهای پیام/.

حضرت والا مامبو جامبو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول