دانش وبلاگ نویسی

رسانه وبلاگ12یادداشت:  شاید عده ای، وبلاگ نویسی را صرفا یک تفریح و سرگرمی اینترنتی دانسته و وبلاگ را بخش کوچکی از فضای پهناور دنیای مجازی برای نوشتن درد دل ها و حرف هایی که در دنیای حقیقی نمی توان با کسی در میان گذاشت، به حساب بیاورند. عده ای دیگر هم  آن را یک حرکت فرهنگی و رسانه ای جدی و مهم در راستای نشر و اشاعه افکار مختلف دانسته و وبلاگ ها را نشریات بیشمار الکترونیکی که ابزار انعکاس افکار و عقائد اهالی دهکده جهانی هستند به شمار آورند.

اما صرف نظر از نوع نگاه و برداشت ما از مقوله وبلاگ نویسی و جدا از نحوه بکار گیری این ابزار مدرن، به عقیده من وبلاگ نویسی یک دانش است، دانشی آمیخته از فن و هنر و برای اظهار نظر در مورد آن باید بین دو مبحث تفکیک قائل شد:
الف: محتوای وبلاگ
ب : مدیریت محتوای وبلاگ

محتوای وبلاگ ها غالبا حرفها، عقائد و دیدگاه هایی هستند که به صورت متن یا نوشته هایی در وبلاگ ها درج می شوند و مسلما نوشتن نیازمند داشتن استعداد، قریحه و ذوق ادبی در هر اندازه ای است؛ و این چیزی جز هنر نویسندگی نیست. ( البته همانطور که عرض شد نویسندگی حرفه ای منظور من نیست بلکه به هر حال هر کسی که چیزی می نویسد ولو در وبلاگ ، باید حداقل ذره ای از هنر نوشتن در وجودش باشد . کما اینکه می بینیم بسیاری از افراد به علت عدم توانایی در نوشتن علیرغم علاقه ای که به داشتن یک وبلاگ دارند، از آن محرومند).

اما بحث مدیریت محتوای وبلاگ که به نظر من یک فن یا تکنیک است. درست است که سرویس های مختلف وبلاگ نویسی اسبابی را فراهم کرده اند که آماتورترین وبلاگ نویسان به راحتی می توانند با تولید محتوا آنرا مدیریت کرده و انتشار دهند اما در عین حال من معتقدم که مدیریت محتوای وبلاگ چیزی جز یک فن نیست.

به هر حال هر کسی که بخواهد وبلاگش را آنطور که باید و شاید به مخاطبانش ارائه کند باید با فنون و تکنیک های خاصی آشنا باشد تا به بهترین وجه ایده هایش را در وبلاگ عملی کند. پس در یک جمله می توان گفت وبلاگ نویسی دانشی است آمیخته از فن و هنر، هنر تولید محتوا و فن مدیریت محتوا. و یک وبلاگ نویس موفق کسی است که اولا با خواندن وبلاگ های خوب و نیز مطالعه کتب مختلف در جهت تقویت قریحه نویسندگی و ذوق قلم زنی خود گام بردارد و ثانیا روز به روز برای هر چه بیشتر آشنا شدن با تکنیک ها ، ترفند ها و راهکارهای مدیریت بهتر محتوای وبلاگ تلاش کند.
انتهای پیام/.

طاهره بخشی، وبلاگ نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول