بی.بی.سی فارسی و فضای مجازی

تلویزیون بی.بی.سی فارسیرسانه وبلاگ- در برنامه‌هاي رنگارنگ بي.‌بي.‌سي فارسی شاهد برنامه‌اي هستيم به نام نوبت شما كه در آن قسمتي را به تحليل محتواي وبلاگ‌هاي فارسي مي‌پردازد.

اين برنامه با تلاش فراوان سعي برآن دارد كه نشان دهد كه نسبت به موضوع بي‌طرف است و سعي بر رعايت انصاف دارد. ولي اگر به صورت مداوم اين برنامه را دنبال كنيم مي‌توانيم به اين نتيجه برسيم كه نوبت شما، نوبت شما نيست و وبلاگ‌هاي فارسي در آن از ديد بی.بی.سی تنها تحليل مي‌شود و اتفاقا این تحلیل ها هم بسيار جانبدارانه انجام مي شوند.

سيستم كاري و روتين اين بخش بر اين اساس است كه هر روز شاهد يك موضوع هستيم و در آن 3 الي 6 وبلاگ مورد يك بحث 15 دقيقه‌اي قرار مي‌گيرند و معمولا يك يا 2 وبلاگ موافق و 4 تا 5 وبلاگ مخالف معرفی می شوند. جالب آن است كه به گفته‌‌ خود مجریان، این شبکه در این برنامه سعي بر شفاف سازي دارد،اما بعضا جهت‌هاي مشخصي براي ايجاد دوگانگي در ذهن بينندگان وبلاگستاني مشاهده می شود.

به عنوان مثال در تاريخ 13 مرداد 1388 بحث اين برنامه بر سر كودتا و انقلاب‌هاي مخملين بود كه در آن دقيقا جهتي را براي وبلاگستاني ها مشخص مي‌كند، كه شما به عنوان وبلاگ‌نويس برويد معناي كودتا و انقلاب‌مخملين را در اين وبلاگ و آن وبلاگ كه به نقل از ويكيپديا نوشته است بخوانيد و با اخباري كه از ما از وقايع داخل ايران مي‌دهيم مقايسه كنيد و ببينيد كه اينها دروغ مي‌گويند. جالب اين است كه وقتي وبلاگ‌هاي معرفي شده در اين بخش را دنبال مي كنيم به‌غير از وبلاگ‌هاي اصولگرايان تمام وبلاگ‌ها فيلتر است و وبلاگي‌هاي داخل ايران بدون فيلترشكن به اين وبلاگ‌ها دسترسي نداشته و حق قضاوت ندارند. پس به اين نتيجه مي‌رسند كه بی.بی.سی حقيقت را بيان مي‌كند و كم‌كم بيانش در ذهن مي‌نشيند و به هدف خود دست پيدا خواهد كرد.

البته راهكارهايي براي اين قضيه وجود دارد. مثلا كميته‌ تعيين مصاديق فيلترينگ مي‌تواند به راحتي به فضاي مجازي ايران كمك کند. اگر اين كميته از پشت پرده بيرون بيايد و به سوال‌هاي بسياري از وبلاگي‌ها جواب بدهند و راهكارهايي كه در این گزارش مطرح شد را عملی کند، براي اين امر بسيار مفيد است.
انتهای پیام/.

نویسنده: علیرضا اعتضادی دیلمی، وبلاگ نیوز

اگر نظر مخالف تحلیل فوق دارید، حرف هایتان را برای ما ارسال کنید.

۵ comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول