‌آسيب‌شناسی جشنواره‌های وبلاگ‌نويسی دينی و مذهبی كشور

رسانه وبلاگجشنواره ها و مسابقات- جشنواره‌های وبلاگی دينی می‌توانند با اجرای زمان‌بندی‌شده و داوری تخصصی به مهم‌ترين عامل برای رشد و توسعه وبلاگ‌های دينی در فضای مجازی تبديل شود.

اكنون كه حضور مبلغان مجازی در عرصه اينترنتی برای گسترش معارف اصيل از بزرگ‌ترين دغدغه‌ها و نيازهای جامعه مجازی دينی كشور است، اين وبلاگ‌نويسان به صورت خودجوش و بدون هيچ چشمداشت و حمايتی به توليد، بازتوليد و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی در فضای مجازی می‌پردازند.

جشنواره‌های فرهنگی و دينی وبلاگ‌نويسی فرصتی است تا وبلاگ‌نويسان ضمن يافتن دوستانی جديد در عرصه مجازی به مقايسه فعاليت خود بپردازند و در عين حال از طريق آشنا شدن با نحوه اداره وبلاگ‌های مختلف از تجارب يكديگر بهره ببرند.

هنوز به درستی مشخص نيست چند وبلاگ‌نويس مذهبی و دينی به طور فعال در اين عرصه مشغول فعاليت هستند، اما با توجه به برگزاری دومين جشنواره وبلاگ‌نويسی تبيان زنجان كه چند ماه به تبليغ برای ثبت‌‌نام، در عرصه مجازی مشغول بود اين تعداد حدود 3000 وبلاگ است كه با توجه به رشد قارچ‌گونه وبلاگ‌های غيردينی و به‌ويژه غيراخلاقی تعداد قابل قبولی نيست.

وبلاگ‌نويسان مذهبی و دينی با توجه به اينكه انگيزه‌هايی دينی و غيرمادی برای فعاليت خود دارند، دلسردی كمتری نسبت به ساير وبلاگ‌نويسان در خود احساس می‌كنند و بعد از اتمام جشنواره‌ها نيز با قدرت به فعاليت خود ادامه می‌دهند.

جشنواره‌ها فرصت مغتنمی برای وبلاگ‌نويسان مذهبی است تا به گسترش فعاليت خود و استفاده از تجربه سايرين بپردازند و ضمن ارائه مطالب جذاب، تازه و نو به زيباسازی وبلاگ خود نيز اهميت دهند، اما به هر حال داوری در جشنواره‌های دينی و مذهبی هم نسبت به ساير جشنواره‌ها از حساسيت بيشتری برخوردار است.

مسئولان محترم جشنواره‌ها و داوران آن بايد با دقت فراوان، برترين وبلاگ‌ها و وبلاگ‌نويس‌ها را معرفی كنند، چرا كه وبلاگ‌های برتر به‌نوعی الگو، سرآمد و نمايشگر جامعه وبلاگ‌های دينی ما خواهند بود و با توجه به اينكه امكان بازديد همه وبلاگ‌های شركت‌كننده برای بازديد‌كنندگان تقريبا غيرممكن است، اين داوری به آنها نيز تعميم خواهد يافت.

جشنواره‌های وبلاگی دينی از نوع تبيان، آخرين منجی، فرهنگ رضوی، راهيان نور و دفاع مقدس، قرآنی، غدير، عاشورا و … می‌توانند با اجرای زمان‌بندی ‌شده و داوری تخصصی به مهم‌ترين عامل برای رشد و توسعه وبلاگ‌های دينی در فضای مجازی تبديل شود.

ليكن متأسفانه به دلايل مختلفی چون، زمان ناكافی در نظر گرفته شده برای داوران، عدم تخصص داوران در حوزه وبلاگ‌نويسی، اشتباه گرفتن سايت با وبلاگ توسط خيلی از كاربران و داوران، عدم توجه داوران به معيارهای داوری، معيارهای نامتناسب داوری در جشنواره و … اين جشنواره‌ها نتوانسته‌اند اثرات مثبت زيادی در راستای اهداف برگزار‌كنندگان خود و ترويج فرهنگ دينی در اين عرصه از خود بر جای بگذارند و نهايتا تنها در حد يك برنامه فقط اجرا شده‌اند.

بررسی نتايج حاصل از جشنواره‌ها و كاربرد آنها برای غنی‌ كردن جشنواره‌های بعدی، تعامل با وبلاگ‌نويسان و ايجاد يك گروه وبلاگی در موضوع جشنواره و ايجاد بانك اطلاعاتی وبلاگ‌ها در موضوع دينی خاص، ايجاد شناسنامه وبلاگ‌ها از لحاظ فنی و محتوايی از كوچك‌ترين پيامدها و نتايج يك جشنواره است كه به جرأت می‌توان گفت در اكثر اين جشنواره ها تحقق نيافته است.

در آخرين جشنواره از اين دست، نگاهی گذرا داريم به جشنواره بين‌المللی «آخرين منجی» در محور وبلاگ‌نويسی: عنوانی در حد بين‌المللی و متأسفانه داوری بسيار سطحی و تأسف‌برانگيز.

در خبر می‌خوانيم: در بخش وبلاگ‌‌نويسی جشنواره آينده روشن از ميان هزار و پانصد وبلاگ ارسال شده به دبيرخانه جشنواره تنها «مهدی فتاحی» با وبلاگ «رايت سبز» به‌عنوان نفر اول و وبلاگ او به عنوان وبلاگ برگزيده انتخاب شد. (http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=446427) در اين مورد ضمن تبريك به برگزيده محترم و به‌‌منظور آسيب‌شناسی كاربران و كارشناسان محترم در مورد جشنواره‌های وبلاگ‌نويسی دينی و مذهبی، نگاهی داريم به تنها وبلاگ برگزيده اين جشنواره از ميان بيش از 1500 وبلاگ مهدوی شركت‌كننده.

در صفحه اول اين وبلاگ چنان وانمود شده كه وبلاگ 3 زبانه است و به زبان‌های عربی و انگليسی هم مطالب خود را منتشر می‌كند، اما كاربران هنگام ورود به زبان‌های ديگر با يك صفحه خالی مواجه می‌‌شوند. در پايگاه آخرين منجی (وب‌سايت مربوط به اين جشنواره) است: http://akharinmonji.org/MultiMedia.asp?lang_id=1&Category=33

اثری از وبلاگ برگزيده در بين اين وبلاگ‌های ثبت‌نام و معرفی شده، مشاهده نمی‌شود. وبلاگ برگزيده اين جشنواره بنا بر محتويات وبلاگ، فقط دارای 29 مطلب است كه بيشتر مطالب آن مربوط به مرداد‌ماه جاری است. (به تاريخ‌ مطالب دقت كنيد)

وظايف و تكليف شيعيان در زمان غيبت ـ يكشنبه هجدهم مرداد 1388؛ مهدويت از ديدگاه علما ـ پنجشنبه پانزدهم مرداد 1388؛ راه بهره‌مند‌شدن از امام زمان(عج) ـ دوشنبه دوازدهم مرداد 1388؛ منجی در دين يهود ـ دوشنبه دوازدهم مرداد 1388؛ منجی در مسيحيت ـ دوشنبه دوازدهم مرداد 1388؛ جمعه‌های انتظار ـ جمعه نهم مرداد 1388؛ امام قائم(عج) كجاست و آيا فرزند و همسر دارد؟ ـ پنجشنبه هشتم مرداد 1388؛ تصاوير مهدوی 1 ـ پنجشنبه هشتم مرداد 1388؛ مجموعه صوتی شب هجران ـ پنجشنبه هشتم مرداد 1388؛ نرم افزار احاديث امام زمان(عج) ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388؛ امام زمان(عج) چه وقت ظهور می‌كنند؟! – چهارشنبه هفتم مرداد 1388

همچنين ديگر بخش‌ها و مطالب اين وبلاگ عبارت است از: تأثير شناخت امام عصر(عج) ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388؛ نشانه‌های آخرالزمان (دجال يا دجالان) ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388؛ نجوايی با امام زمان(عج) (دل‌نوشته) ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388؛ كتاب الكترونيكی عـصر ظهور ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388؛ كتاب الكترونيكی مهدی منتظر در نهج‌البلاغه ـ چهارشنبه هفتم مرداد 1388 ؛ نرم‌افزار دانستنی‌های مهدوی(موبايل) ـ دوشنبه هشتم تير 1388؛ زندگينامه امام زمان(عج) ـ يكشنبه هفتم تير 1388؛ كتب مهدوی 1 ـ جمعه هشتم خرداد 1388؛ نشانه‌های آخرالزمان(طلوع خورشيد از مغرب) ـ پنجشنبه هفتم خرداد 1388؛ نوای فراق ـ شنبه پنجم ارديبهشت 1388؛ غيبت صغرى و نقش زنان ـ شنبه يكم فروردين 1388؛ چه چيزهایى موجب نزديكتر شدن ظهور امام زمان(ع) مى‌شود؟ ـ شنبه دوازدهم بهمن1387؛ پايگاه‌های مهدوی ـ شنبه دوازدهم بهمن 1387؛ غيبت صغرى و كبرى يعنى چه و چه مدت است؟ ـ پنجشنبه دوازدهم دی 1387؛ منجی در دين زرتشت ـ جمعه هشتم آذر 1387؛ دانلود مولودی ويژه ميلاد امام زمان(عج) ـ كريمی حداديان ـ سه‌شنبه هفتم آبان 1387؛ انتظار و بهداشت روان ـ جمعه دوازدهم مهر 1387.

طبق شمارشگر وبگذر نصب‌شده در اين وبلاگ تا لحظه تنظيم اين گزارش، وبلاگ فقط 1870 بازديد‌كننده داشته است. تعداد نظرات ارائه شده در وبلاگ توسط كاربران از 10 مورد كمتر است و لذا تعاملی بين وبلاگ و كاربران وجود نداشته است. بيشتر مطالب اين وبلاگ كپی از سايت‌های ديگر است. در قسمت پيوندهای آن فقط و فقط يك وبلاگ و يك بنر مربوط به جشنواره وبلاگ‌نويسی ديگر ديده می‌شود و حتی پيوند وب سايت جشنواره بين‌المللی آخرين منجی در جايی از اين وبلاگ ديده نمی‌شود.

در پايان ضمن تشكر از وبلاگ‌نويسان و نيز برگزار‌كنندگان جشنواره‌های وبلاگی دينی، پيشنهاد می‌شود كاربران و پايگاه‌های اينترنتی مذهبی به شكل تخصصی به اين موضوع پرداخته و برای پيشرفت و توسعه وبلاگ‌های دينی پس از برگزاری جشنواره‌هايی از اين دست به بررسی و تحليل آنها بپردازند كه در اين صورت شاهد توجه بيشتر مسئولان و و داوران اين جشنواره‌ها خواهيم بود.
انتهای پیام/.

تحلیل گر: سیدجعفر فاطمی نوش آبادی، ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول