“دشمن شناسی” از نگاه بی.بی.سی فارسی

بی.بی.سی فارسیرسانه وبلاگ- دشمن در فضاي مجازي فارسي كلمه اي است كه به آن با توجه به يكسري نصايح از بزرگان و يكسري تفكرات باستاني در ذهن ايرانيان مانند توهم توطئه و غیره از اهميت بسزايي برخوردار است.

بخش فضاي مجازي برنامه‌ نوبت شما در بي.‌بي.‌سي فارسي به اين موضوع پرداخت و طبق معمول با يك روند مشخص در ارائه وبلاگ‌ها و نظرات آنها، و توهم توطئه نشان دادن پست‌هاي وبلاگ‌هاي موافق، با استفاده‌ از كلمه‌ “دشمن” و “دشمن‌شناسي” – كه اكثرا اصولگرا هستند و يا تاكيد بر وبلاگ‌هايي كه اذعان دارند دشمني در كار نيست و خود باعث تمام اتفاقات هستيم – سعي بر اين قضيه دارد تا اهداف بنگاه خبرپراكني بريتانيا را به سرانجام برساند.

برنامه نوبت شما در آخرين اقدام خود به بررسي پست‌هاي وبلاگ‌هاي زير پرداخته است:
1-وبلاگ حقیقت ناب
2-بچه های قلم
3-منتظران
4-رمز دشمن شناسی
5-جامعه ایرانی؛ مدرنیته ایرانی
6-روز نوشت ها
7-دال

حال در اين وبلاگ ها چه چيزي مي‌توانيم بيابيم؟ ابتدا به وبلاگ‌هايي مي‌پردازيم كه به قول بي.‌بي.‌سي دچار توهم توطئه هستند:

1- وبلاگ حقيقت ناب با اشاره به بحث دشمن‌شناسي در قرآن به اين موضوع در قرآن اشاره مي كند و بيان مي‌دارد بخش قابل توجهي از آيات قرآن به دشمن‌شناسي و تجهيزات دشمنان و راه‌هاي مقابله با آن مي‌پردازد. آيا در قرآن كه كلامي آسماني و بدون جبهه گيري مي‌باشد ما شاهد توهم توطئه هستيم؟

2- وبلاگ دوم وبلاگ بچه‌هاي قلم است و در اين وبلاگ به طور خلاصه سعي بر اثبات اين قصيه دارد كه وقتی ديگر كشور‌ها كه دشمن ما به حساب مي‌آيند در مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي خود به مطالعه‌ ايران به عنوان دشمن مي‌پردازند چرا ما به مطالعه‌ آنها نپردازيم؟ اين وبلاگ با ارائه‌ چند آدرس اينترنتي مرتبط با دانشگاه‌هاي بزرگ جهان كه به مطالعه‌ ايران مي‌پردازند و عكسي از مركز مطالعات ايران در تل آويو بر اثبات گفته‌ خود صحه مي‌گذارد.

3- وبلاگ منتظران در يك مطلب بسيار بلند به اين موضوع مي‌پردازد و در برنامه‌ ذكر شده تنها شاهد آن بوديم كه به بخشي از اين پست مي‌پردازند و آن را حتي با تمسخر بيان مي‌كنند! اين وبلاگ با توجه به سخنان امام علي(ع) به اين بخش وارد مي‌شود و بر اين اشاره دارد كه دشمن نيازي نيست با ابزار نظامي وارد ‌شود و اكثر مواقع با رسانه‌ها وارد گود مي‌شود. “نوبت شما” تنها بر اين قسمت مطلب نويسنده اشاره ‌مي‌كند كه نويسنده اذعان مي‌دارد كه يهوديان با استفاده از مشروبات الكلي به مصاف ما مي آيند و اين تنها بخشي از اين پست بود و نه تمام آن.

4- وبلاگ رمز دشمن‌شناسي به اين موضوع پرداخت و فمنيسم را كه يكي از صد بسته‌ تهاجم فرهنگي غرب مي‌داند و بيان مي كند اين بسته به صورت عمده در ميان زنان مسلمان رشد كرده است و اين يكي از حربه‌هاي دشمن است و نه چيز ديگر. و حزب مشاركت درايران را عاملي بر رشد اين تفكر غربي مي داند. اين وبلاگ مانند وبلاگ های ديگر سعي بر ارائه يك سري از ترفند هاي دشمن دارد.

در ادامه وبلاگ‌هاي مخالف استفاده از كلمه‌ دشمن را شاهد هستيم:

5- وبلاگ “جامعه ايراني-مدرنيته ايراني” بر اين قضيه تاكيد دارد كه نيازي نيست به دنبال دشمن بگرديم و قضايا را به ديگران ربط دهيم بلكه مشكل اساسي خود ما هستيم و ابتدا بايد خودشناسي انجام دهيم و نه دشمن‌شناسي.

6- وبلاگ بعدي وبلاگ روزنوشت هاي يك خبرنگار است كه مطلبی را به سوي غلامحسین محسني‌اژه‌اي سوق مي دهد و از وزیر سابق اطلاعات کشور، انتقاد‌هايي را بيان مي‌كند. در اين مطلب به اين موضوع اشاره می شود كه دشمن شناسي نسبت به سال‌ها و دولت‌ها در ايران تغيير موضع مي دهد.

7- وبلاگ دال است كه به دليل فيلتر بودن به آن دسترسي نداشتيم.
انتهای پیام/.

علیرضا اعتضادی دیلمی، وبلاگ نیوز

One comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول