وبلاگ نويسي يا مؤمن درهيچ چهارچوبي نمي گنجد!

رسانه وبلاگ14یادداشت: دوستي تماس گرفت و براي برگزاري ميزگردي با موضوع نقش رسانه ها درفرهنگ شهروندي مرا دعوت كرد. قرار شد بنده درباره وبلاگ نويسي و رابطه اش را فرهنگ شهروندي صحبت كنم. ديگر حاضران درميزگرد، مجيد عسكري، ازمؤسسه آرمان و خانم قنادي از سايت زنان ايران بودند. چند روز بعد، همان دوست جايي مرا ديد و گفت فلاني، يادداشتي ازشما درخبرگزاري شهر بهشت و رزونامه شهرآرا چاپ شده است. گفتم يادم نمي آيد كه يادداشتي به شما داده باشم. گفت من با اجازه ات ازهمان ميزگرد يادداشتي استخراج و چاپ كردم. گفتم به نام خودت؟ گفت نه به نام شما!!

تلخيص آن يادداشت به شرح ذيل است:

وبلاگ نویسی فارسی بعنوان رسانه ای جدید، هنوز جدی گرفته نشده و کارکردهای اصلی آن به درستی تبیین نشده است. به اين دليل، فضای وبلاگهای فارسی بیش از آنکه جدی و کاربردي باشد، فضایي حسی و سرگرم كننده و نگاه وبلاگ نويسان به اين فضا تفنني است. وبلاگ ويژگيهاي خاصي دارد.

ايجاز : وبلاگ نویس باید با موجزترین عبارات، منظورش را به مخاطبی که ممکن است مطلالب رابيش ازچند خط دنبال نکند، برساند. بنابراين روزنامه نگارانی که دائماً مطالب آرشیوی و طولاني در وبلاگ قرار مي دهند، موفق نیستند. معمولا مخاطب فرصت خواندن اينگونه مطالب را نداشته و حتي درصورت جذابيت، بايد متن را ذخيره كرده و درفرصت ديگري بخواند كه اين به کارکرد مواجهه دو طرفه تا حدودی لطمه مي زند..

ارتباط دو طرفه: در وبلاگ اين امكان وجود داردكه شما بلافاصله پس از خواندن مطلب، نظرتان را برای نویسنده بنویسید.

هزينه پايين : وبلاگ محيطي ارزان،‌ نسبت به نشريات و كتابها و حتي سايتهاست.

عموميت : هركسي كه از حداقلهاي سواد دريك زبان برخوردار باشد،‌ مي تواند وبلاگ نويس باشد و براي اينكار احتياج به آموزشهاي پيچييده اي نيست. البته آنهايي مؤفقترند كه بجز شناختن ابزار، به نوشتن نيز مسلط باشند.

ايجاد منظومه هاي فكري : وبلاگ نويس مي تواند به سرعت، مخاطبین همفکر را درمحيط اينترنت پيدا كند. اين نوع از وبلاگ ها تشكيل خوشه های محتوايي مي دهند و طبيعتاً كارگروهي، برآيندي بالاتر ازكار فردي دارد. دراين ميان وبلاگهاي تك موضوعي و محدود نيز كاربرد زيادي دارند. مانند وبلاگهاي علمي، سفرنامه اي، خاطره نگاري، گروهي و …

محيط شخصي : وبلاگ محيطي شخصي و جهت بازتاب دادن افكار و ايده ها با تخصيص موضوعي است. خيلي ها وبلاگ را با سايتهاي خبري، آلبوم عكسهاي ديگران، […] و … اشتباه مي گيرند.

مهارتهاي وبلاگ نويسي :

محتوا: وبلاگ هم مانند هررسانه ديگري احتياج به درك درست ازمحتوا و رسيدن به موضوع يا فكر مشخصي دارد. وبلاگهايي كه ازفكر درست و محتواي مشخصي پيروي نمي كنند، تبديل به رنگين نامه هايي ازجنس نشريات زرد يا سايتهاي مبتذل اينترنتي مي شوند.

مطالعه: براي يك خط نوشتن، نياز به هزار خط خواندن است. اين جمله معروف و عمل كردن به آن سخت است. حالا 900 خطش زير خاك. شما براي هرخط، صد صفحه بخوانيد.

نياز: اصولاً مهمترين دليل حضور درفضاي اينترنت نياز است. تا به موضوعي نياز نداريد و فقط به قصد تفنن وارد اينترنت نشويد. انجامِ اين نوع حضور دراينترنت، دربهترين حالت چت و دربدترينش[…] است. وبلاگ نيز از همين قاعده پيروي مي كند. تا به موضوعي براي كار نرسيديد و يا انباشتي از مطالبي كه مكاني براي درجشان نداريد، شروع به وبلاگ نويسي نكن.
انتهای پیام/.

محمد مهدی خالقی
عدالت خواهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول