به هر وبلاگي كه اخبار متفاوت ارسال مي‌كند نبايد اعتماد كرد

دکتر گرانمایه پوررسانه وبلاگ- يك مدرس دانشگاه معتقد است: اعتبار و اعتماد افكار عمومي به اخبار همه‌ي رسانه‌ها – اعم از ديداري، نوشتاري و مجازي- تابعي از عملكرد وسايل ارتباط جمعي در يك كشور است و مسلما زماني كه افكار عمومي به برخي از وسايل ارتباط جمعي اطمينان نداشته باشند، براي كسب اخبار مجبورند از كانال‌هاي ديگري استفاده كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز»، دكتر علي گرانمايه‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار كرد: يكي از بحث‌هاي مهم مطرح در فضاي مجازي اعتبار منبع است. اعتبار منبع سبب اين توصيه به مخاطبان فضاي مجازي مي‌شود كه به هر سايت يا هر وبلاگي كه اخبار متفاوتي را ارسال مي‌كنند، نبايد اعتماد كرد.

وي ابراز عقيده كرد: زماني كه در فضاي اطلاع‌رساني جوامع نوعي انسداد رخ مي‌دهد يا به نحوي فضاي اطلاعات و اخبار دچار تخريب و از هم ريختگي مي‌شود، افكار عمومي آن جامعه براي به دست آوردن اخبار و اطلاعات جامع مجبورند به ساير وسايل مراجعه كنند.

گرانمايه‌پور يادآور شد: در گذشته كه تنوع وسايل ارتباط جمعي وجود نداشت، بازار شايعه و اخبار سينه به سينه داغ‌تر بود، اما امروزه با ورود اينترنت و شكل‌گيري وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها، نگاه‌ها متفاوت‌تر شده است. در نگاه اول برداشت بر اين است كه چون يك سايت يا وبلاگي در معرض ديد همه قرار گرفته، مسلما داراي يك نوع مشروعيت و اعتبار است، اما اگر از نگاه اخلاق اينترنت به فضاي مجازي نگاه كنيم، از انواع هرزنامه‌ها و شب‌نامه‌هاي اينترنتي تا سايت‌هايي كه واقعيات را منعكس مي‌كنند، در اين فضا وجود دارند.

وي تصريح كرد: افكار عمومي امروزه براي پي بردن به ماهيت اخبار و صحت و سقم اخبار دست به يك مقايسه مي‌زنند و اخبار رسانه‌هاي مختلف را دركنار هم مي‌گذارند و به دنبال آنچه كه حقيقت و واقعيت است، مي‌روند.

گرانمايه‌پور در عين حال گفت: رسانه‌هاي جمعي در يك جامعه واقعيت‌هاي اجتماعي را مي‌سازند. بنابراين تشخيص اينكه اخبار كدام رسانه، سايت و وبلاگ درست است، براي افكار عمومي در همه‌ي دنيا مشكل است. اما زمينه فكري افكار عمومي نسبت به وسايل ارتباط جمعي به نحوي به ساير رسانه‌ها تعميم داده مي‌شود و مسلما هرچه ذهنيت مثبت‌تري به وسايل ارتباط جمعي داشته باشند، به اخبار رسانه‌هاي داخلي و عمومي خود بيشتر اعتماد مي‌كنند.

وي همچنين با اشاره به اخلاق در فضاي مجازي تصريح كرد: ابراز كنترلي براي ايجاد زمينه‌هاي اخلاقي در وبلاگ‌ها و وب‌سايت‌ها، وجود ندارد، مگر آنكه آن‌ها را سانسور يا فيلتر كنند.

به گفته‌ وي، رعايت اخلاق در اينترنت به كاربران بستگي دارد و در هر كشوري متنوع است. همچنين اخلاق در اينترنت نسبي است و هيچ كس هيچ التزامي ندارد كه خود را تابع شرايط خاصي در اين فضا كند و تا به حال نيز براي رعايت اخلاق در اينترنت، ابزاري به جز سانسور، فيلتر و اخطار دادن وجود نداشته است.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول