بی اخلاقی وارد شبکه های مجازی و اینترنتی شده است

رسانه وبلاگ12رسانه وبلاگ- يك مدرس دانشگاه تاكيد كرد: رعايت اخلاق و تحمل سياسي در اينترنت و وبلاگ‌نويسي از سوي كاربران و سازمان‌هاي مورد نقد ضروري است.

به گزارش «وبلاگ نیوز» دكتر اكبر نعمت‌اللهي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اينكه اخلاق در اينترنت شامل دو گروه از افراد مي‌شود، اظهار كرد: يك بخش كاربراني هستند كه از اينترنت بهره‌برداري و مطالبي را در آن منتشر مي‌كنند و به صورت مداوم و برنامه‌ريزي شده داراي سايت و وبلاگ هستند و مي‌توانند از سايت خود و ديگران بهره‌مند شوند.

وي افزود: گروهي كه خود داراي سايت يا وبلاگ هستند عموما از اخلاق بيشتري در اينترنت بهره‌مند مي‌شوند، چراكه تلاش مي‌كنند از هنجارها و نرم‌ها عدول نكنند و بتوانند در اين فضا باقي بمانند و حضور داشته باشند.

نعمت‌اللهي همچنين گفت: برخي به صورت گذرا وارد اينترنت مي‌شوند و از اين فضا به عنوان سرگرمي، بازي و رفع اوقات فراغت استفاده مي‌كنند. از اين جهت به خود اجازه مي‌دهند هر حركتي را انجام دهند يا اطلاعات و مطالبي را منتشر ‌كنند كه برخي از آن‌ها خلاف شئونات و ارزش‌ها باشد. درحالي كه اگر اين‌گونه رفتار نكنند، نيازي به فيلترينگ و اظهار نظرهاي متقابلي كه ممكن است خلاف اخلاق و رويه‌ جامعه باشد وجود ندارد. به صورتي كه اگر كاربري وارد سايتي شود و نظراتي خلاف اخلاق، فرهنگ و نرم جامعه وارد كند، برخي به پاسخگويي او وارد مي‌شوند كه همان نيز ممكن است از اخلاق به دور باشد.

وي با تاكيد براينكه رعايت اخلاق و تحمل در اينترنت ضروري است، تصريح كرد: رعايت نكردن اخلاق و برخي فيلترينگ‌ها در اينترنت، به مسائل سياسي مربوط مي‌شود. بنابراين استفاده كنندگان و كاربران بايد اخلاق سياسي را رعايت كنند و سازمان‌ها، موسسات و گروه‌هايي كه اين مطالب به آن‌ها مربوط مي‌شود، بايد تحمل سياسي داشته باشند.

نعمت‌اللهي خاطرنشان كرد: زماني كه اخلاق و تحمل كمتري در اينترنت وجود داشته باشد، به مزاح قلمي و مجازي و در نهايت فيلترينگ سايت‌ها منجر مي‌شود.

وي ادامه داد: امروزه با وجود فيلترشكن‌هاي متعدد، بي‌اخلاقي وارد شبكه‌هاي مجازي و اينترنتي شده است. به طوري كه از يك طرف فيلترينگ انجام مي‌شود و يك اقدام غير فرهنگي با اقدام غير فرهنگي ديگر رفع و رجوع مي‌شود كه اين مساله نيز صحيح نيست.

نعمت‌اللهي تاكيد كرد: از ابتدا بايد يك اخلاق فرهنگي و تحمل سياسي در اينترنت ايجاد شود كه در نهايت با رفتارهاي غيرفرهنگي و غيرمعقول جلوي آنها گرفته نشود.

وي يادآور شد: نشر اكاذيب در اينترنت جزء موارد غيراخلاقي و غير فرهنگي است و به نداشتن اخلاق و فرهنگ مناسب و مقابله با اخلاق و فرهنگ جامعه مربوط مي‌شود.

نعمت‌اللهي همچنين تصريح كرد: كپي‌رايت يك موضوع حرفه‌اي خاصي است كه نه تنها در اينترنت، بلكه در بخش‌هاي ديگر رسانه‌هاي جمعي اعمال مي‌شود. كپي رايت را نه تنها افراد، بلكه سازمان‌ها، نهادها و رسانه‌هاي عمومي كشور رعايت نمي‌كنند و از توليدات فرهنگي بهره‌برداري و هيچگونه حق و حقوقي براي صاحبان اثر قائل نيستند.

وي با تاكيد بر لزوم رعايت قانون كپي رايت، گفت: تا اين مساله قانوني نشود و ضمانت اجرا براي آن وجود نداشته باشد، اين بي‌اخلاق‌ها در شبكه‌هاي اينترنتي و رسانه‌هاي كشور ادامه پيدا مي‌كند.

اين مدرس دانشگاه افزود: ملزم كردن افراد براي رعايت كپي رايت به لحاظ اخلاقي دشوار است. بنابراين بايد قوانين صحيح در اين رابطه تدوين و ضمانت اجرا براي آن ايجاد شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول