ابهام در قانون جرايم رايانه‌اي، سبب ترس كاربران در انتشار برخي حقايق مي‌شود

علیرضا شیرازیرسانه وبلاگ- مدير بلاگفا با طرح اين سوال مبني بر اينكه آيا سرويس‌هاي وبلاگ از لحاظ اخلاقي يا قانوني مي‌توانند در مورد برخي موضوعات به ويژه مسائل سياسي در وبلاگ‌ها، دخالت و كنترل كنند، گفت: اگر وبلاگ سرويس‌ها وارد اين‌گونه حوزه‌ها شوند و از ديدگاه اخلاقي با محتواي توليد شده وبلاگ‌ها برخورد كنند، در نهايت منجر به يك نگاه سليقه‌اي مي‌شود و هر سرويس وبلاگ برخورد‌ها و رفتارهاي متفاوتي را با يك محتواي ثابت خواهد داشت و اين براي فضاي وب مناسب نيست.

به گزارش «وبلاگ نیوز»عليرضا شيرازي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره تصويب قانون جرايم رايانه‌اي و تاثير آن بر سرويس‌هاي وبلاگ و وبلاگ‌نويسان اظهار كرد: يكي از مسائلي كه تصويب قانون جرايم رايانه‌اي به همراه داشته، به نوعي مسوول دانستن سرويس‌هاي وبلاگ و سرويس‌هاي ميزبان در مورد محتوايي است كه توسط كاربران آن‌ها منتشر مي‌شود.

وي افزود: اگر در گذشته چارچوب‌هاي وبلاگ‌نويسي مشخص نبود، در حال حاضر با مشخص شدن اين قانون، سرويس‌هاي وبلاگ‌ ممكن است با توجه به محتوايي كه بعضي از كاربران منتشر مي‌كنند، خود را در خطر ببينند و از طرفي نوعي سردرگمي ايجاد مي‌شود كه آيا يك محتوا تا قبل از اينكه مراجع، غيرقانوني بودن آن را تشخيص دهند، بايد توسط سرويس وبلاگ شناسايي و مسدود شود يا خير.

شيرازي همچنين گفت: با تصويب قانون جرايم رايانه‌اي، اين دغدغه‌ در بين كاربران ايراني ايجاد شده كه با توجه به آنكه تاكنون چارچوب و قانون مشخصي وجود نداشته كه وبلاگ سرويس‌ها را ملزم به معرفي كاربران خود كند، آيا سرويس‌هاي وبلاگ مي‌توانند اطلاعاتي كه باعث شناسايي يك وبلاگ خاصي شود در اختيار مراجع قرار دهند.

وي ادامه داد: اين موضوع دغدغه‌اي را ميان وبلاگ‌نويسان ايجاد كرده، چراكه به نوعي حريم خصوصي خود را در خطر مي‌بينند و هراس دارند كه شناسايي شوند و هويت واقعي آنها مشخص شود. در عين حال اين مساله براي بخشي از وبلاگ‌نويسان كه مطالب اعتراضي مي‌نويسند، جدي‌تر است. به طوري كه اخيرا شاهد بوديم بسياري از وبلاگ‌نويسان با اين دغدغه از سرويس‌هاي وبلاگ ايراني، به وبلاگ سرويس‌هاي خارجي كوچ كرده‌اند تا شناسايي نشوند، در حالي كه ممكن است تخلفي هم نداشته باشند، اما اين ترس و هراس كه مبادا روزي شناسايي شوند، سبب شده كه از وبلاگ سرويس‌هاي خارجي استفاده كنند.

شيرازي تصريح كرد: قانون جرايم رايانه‌اي با وجود تمام نقدهايي كه به برخي موارد آن وارد است، بايد تصويب مي‌شد چراكه به فضايي كه در اينترنت كشور وجود دارد، نظم مي‌دهد و اگر اين قانون به شكل صحيح و نه با نگاه سخت‌گيرانه درك و اجرا شود، قطعا به فعاليت سايت‌هاي ايراني در چارچوب‌ بهتر كمك‌ مي‌كند.

وي يادآور شد: نوع برخورد با وبلاگ‌هاي متخلف مشخص نيست كه از لحاظ كيفري چه نوع جرمي در نظر گرفته مي‌شود. اين مساله به ويژه در چارچوب مسائل سياسي بسيار مبهم است، چراكه بسياري از وبلاگ‌نويسان نمي‌دانند محتوايي را كه منتشر مي‌كنند غير قانوني است يا صرفا از نگاه سليقه‌اي با آن مخالفت مي‌شود و در نهايت با يك نقد يا اعتراض در وبلاگ برخورد مي‌شود يا خير. اما ابهام اين قانون در مورد مسائل اخلاقي كمتر است.

مدير بلاگفا همچنين خاطرنشان كرد: ابهام در قانون جرايم رايانه‌اي باعث ترس كاربران در انتشار برخي حقايق و مطالب در اينترنت مي‌شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول