سرویس های متفاوتی در راه است

مدیریت فارس بلاگسرویس دهنده ها- سرويس دهنده های وبلاگي عددشان در ايران به بيش از 30 سرويس مي رسد. پورشمسي و امينازاده اين دو با يكديگر تصميم به راه اندازي سرويس دهنده فارس بلاگ گرفته اند. خودشان مي گويند در فضاي مجازي گام به گام در حركت اند و اين اول راه آن هاست. خبرنگار روزنامه فرهیختگان با اين دو به وسيله پست الكترونيكي و مكتوب به گفتگو نشسته است.

فرهیختگان: اجازه بدهيد با اين سوال شروع كنيم كه آشنايي اوليه شما با فضاي مجازي از چه طريقي بود و با چه انگيزه اي تصميم گرفتيد اين سرويس دهنده را راه اندازي كنيد؟
فارس بلاگ: اولين بار 10 سال پيش يكي از دوستان من به نام مجتبي كاووسي كه دانشجو عمران بود در يكي از سرويس هاي فضاي مجاني آمريكايي عضو شده بود. تحقيقات اوليه را از آن جا شروع كردم. تا به حال سرويس هاي زيادي راه اندازي كرده ايم ( مثل كلوپ و جامعه مجازي) ولي سرويس فارس بلاگ يكي از برنامه هاي اصلي ما بود. لازم به ذكر است كه بگويم ديدگاه ما فقط تجاري نيست بلكه فضايي سالم با فرهنگ ايراني در دنياي سايبر .

فرهیختگان: فارس بلاگ، چه حرف جديدي در عرصه وبلاگ نويسي دارد؟
فارس بلاگ: در فارس بلاگ، سرويس هاي متفاوتي در عرصه وبلاگ نويسي در راه است. سعي مي كنيم با همه وبلاگ دهي ها از لحاظ امكانات متفاوت باشيم. در حال ایجاد طرح جالبي كه فضايي عجيبي دارد هستيم كه تا چند مدت ديگر ارايه مي دهيم. از وبلاگ نويسان عزيز كه مي خواهند از سرويس هاي ديگر انتقال پيدا كنند نگران نباشند. به زودي اين امكان هم فراهم مي كنيم.

فرهیختگان:براي جذب وبلاگ نويسان به سرويس دهنده خود چه كارهاي انجام داده ايد؟
فارس بلاگ: تبليغ گسترده اي نداشته ايم. اما در اين مدت كوتاه سيستم بازدهي خوبي داشته است. با اين كه بنده مدير فني گروپ مارشال مدرن هستم و 270 هزار عضو داريم ولي زياد تبليغ نكرده ايم.

فرهیختگان: به برنامه هاي تازه كه قصد راه اندازي داريد اشاره كرديد، در مورد برنامه هاي آتي خود هم مي گوييد؟
فارس بلاگ: در حوزه آي.تي و پروژه هايي كه ظرف چند سال گذشته انجام شده مي توان به طرح هايي همچون : تجارت الكترونيك – آموزش الكترونيك و دولت الكترونيك اشاره كرد كه ما تقريبا بيشتر سيستم ها را پياده سازي كرده ايم. از جمله : وب كنفرانس – ويديو كلوپ آنلاين و جامعه مجازي. يكي از پرطرفدار ترين پروژه ها يك ديتاسنتر به صورت الكترونيك است كه در حال راه اندازي هستيم.

فرهیختگان: در زمينه امنيت سرويس دهنده خود چه كرده ايد؟
فارس بلاگ: مسئول امنيتي و برنامه نويس عادل پورشمسي مي گويد امنيت هيچ وقت كامل نيست. ما هم تقريبا تا جايي كه توانستيم كد هاي سرويس را Research كرده و حفره هاي امنيتي را پچ كرده ايم. تازگي هم با شركت كاكاپو كه يك سيستم امنيتي است كه روي وبلاگ نصب مي‌شود و محافظت مي‌كند قرار داد بستيم.

فرهیختگان: موضوع بندي در فارس بلاگ به چه صورتي است و كدام يك از موضوعات نزد كاربران به نوعي پرطرفدار محسوب مي شود؟
فارس بلاگ: در حال حاضر 17 موضوع در سرويس فارس بلاگ فعال هستند كه نزديك به 10 موضوع پرطرفدار است. ولي بيشترين موضوع پرطرفدار علمي است.

فرهیختگان: چالش هاي در پيش روي وبلاگ نويسي ما در كشور چيست؟
فارس بلاگ: يكي از مشكلات وبلاگ نويسي در كشور محدود كردن گفتار يا آزادي بيان است. موضوع بعدي در مورد فرهنگ بعضي از خانواده ها در نحوه استفاده درست از فضاي مجازي است كه اين خود يک نوع چالش به حساب مي آيد كه اميدواريم با مرور زمان با پيشرفت سرويس ها از بين برود.

فرهیختگان: به نظر مي رسد وبلاگ نويسي بسيار تشريفاتي به صورت باز نشر در آمده است. با اين موضوع موافق هستيد؟
فارس بلاگ: بله. با اين حرفتان كاملا موافق هستم . متاسفانه در ايران چنين مشكلي وجود دارد . چون واقعا خيلي از وبلاگ نويسان از خودشان اطلاعات توليد نمي كنند و از روي كتاب يا منابع حقيقي مطلب تهيه مي كنند. اين واقعا از دو جهت آفت به حساب مي آید. يكي اين كه زبان وبلاگي با اين نوع متن ها همخوان نيست و دوم اين كه كپي رايت زير سوال مي رود و در نتيجه درصد اطمينان به فضاي مجازي هم پايين مي آيد. در بحث هاي علمي متاسفانه به خاطر عدم حقيقي بودن اطلاعات در فضاي مجازي با مشكل روبه رو مي شويم.

در حال حاضر وبلاگ هاي خبري در امريكا و كشورهاي مختلف راه افتاده است كه خبرشان را به خبرگزاري ها با پول هاي گزاف مي فروشند اما در ايران به 2علت امكان پذير نيست. يكي اين كه اين نوع وبلاگ ها خيلي كم هستند و دیگر این که بحث كپي رایت مطرح می شود. رسانه دیگر خيلي راحت و رايگان خبر را برمي دارد و كپي مي كند.

فرهیختگان: شما به عنوان فردی كه وبلاگ هاي تخصصي دارد، موضوع رسانه بودن وبلاگ را مي پذيريد؟
فارس بلاگ: رسانه بودن ش فلسفه پذيرفتني است. اما موقعيت يك رسانه از هر نوع به ميزان جذابيت و جواب دادن به خواست ها وعلايق به روز مخاطبان است.

اين يک اصل اول از در تمايلات و خواسته ها وارد مي شود. بعدا اين شماييد كه راه را كليد درهاي بعدي را مشخص مي كنيد. يك آزمايش است ولي انجامش سخت است. چون ما با انسان ها سرو كار داريم و این موجودات هم پر هستند از پيچيدگي و ذهنيت هاي متفاوت. ولي همين يك راه مثبت به نظر من يكسان بودن جايي براي پيشرفت ندارد. تغيير و تحول و گاهي ماجراي جويي مقول هم لذت بخش هم باعث ارتقا مي شود.

فرهیختگان: آيا وبلاگستان توانسته است تاثير بسزاي در جامعه حقيقي داشته باشد؟
فارس بلاگ: صددرصد. چون امروزه وبلاگ نويسان حرفه اي به قول خودتان ديگر نگاه دفترچه خاطره به وبلاگ ندارند و در جامعه واقعا مطرح هستند. فضاي اينترنت با چند سال قبل فرق كرده و فرهنگ استفاده از اينترنت در كشور خيلي بالاتر رفته است. نظر بنده اين است كه يك وبلاگ نويس با رعايت كردن فرهنگ وبلاگ نويسي مي تواند موفق باشد. تا موفقعيت 1 قدم فاصله است. اين را تجربه كرده ام.
انتهای پیام/.

روزنامه فرهیختگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول