اگر در تحریف پافشاری کردند، فیلتر بشوند بهتر است

دفاع مقدس / عکس تزیینی است!در وبلاگ ها- دیگر کم تر کسی است که حداقل یک بار نام وبلاگ گروهی “فصل انتظار” به گوشش نخورده باشد. وبلاگی که در مراحل و برهه های مختلف، توانسته است با حضور فعال، نقش خود را در وبلاگستان ثابت کند. فاطمه موسوی یا همان سادات علوی، مدیر این وبلاگ گروهی است که دقایقی را با هم درباره دغدغه هایش پیرامون وبلاگ نویسی دفاع مقدس به گفت و گو نشسته ایم.

وبلاگ نیوز: ‫از همین ابتدا ‫اگر بخواهیم سراغ کمبودها‬ برویم، ‫فکر می کنید وبلاگ نویسایی که در حوزه دفاع مقدس قلم می زنند‬ ‫چه کم و کسری هایی دارند؟‬
موسوی: یک عده خوب کار کردند. یک عده هم تفسیر به رای در حوزه دفاع مقدس کردند و سر نوشته های خودشان گاها توی این فضا باعث شانتاژهایی هم شدند.

‫وبلاگ نیوز: خوب! مگر وبلاگ نویسی‬ ‫چیزی جز رای شخصی هم هست؟‬
موسوی: بله! حقیقت نگاری است.

وبلاگ نیوز: ‫وبلاگ یک رسانه شخصی است که هر کس نظر شخصی اش را درباره یک موضوع می نویسد. غیر از این است؟
موسوی: منظورم این است که حقیقتی که پیش یک فرد نویسنده دفاع مقدس امانت گذاشته شده است و این شخص هست که میتواند آن را تغییر بدهد. یعنی به این حوزه آسیب بزند ‫و این آسیب نشان می دهد که حوزه دفاع مقس نیاز به یک متولی دارد. هم یک متولی و هم یک ناظر حاضر در میدان.

وبلاگ نیوز: ‫و خوشبختانه الآن هیچکدام اش را نداریم. نه؟‬
موسوی: بله. متاسفم. البته من در گوشه کنار با بچه های جنگ نویسنده ارتباط دارم و این بزرگواران می توانند در این حوزه کمک کنند. متولی که قبول زحمت کرد باید از این نظرات استفاده کند. مثل برادر محمد احمدیان، مدیر وبلاگ نشانه که خاطرات تفحص ایشان تاثیر شگرفی روی نسل سوم داشته است.

وبلاگ نیوز: ‫خوب‬! ‫تا این جا قبول‬! ‫اما تا حالا‬ ‫درباره ساز و کار این نظارت و سرپرستی‬ ‫فکری کردید که چطور باشد؟‬
موسوی: بنده؟

وبلاگ نیوز: ‫بله‬! ‫به عنوان یک وبلاگ نویسی که در این زمینه کار کرده است.‬
موسوی: اول این که بنده به عنوان یک نویسنده انتهای جدول نمی توانم نظر خاصی بدهم. ولی روی این موضوع زیاد فکر و بررسی کردم. در مصاحبه با ایکنا هم در حوزه مدیریت دینی و قرآنی همین توضیح را دادم. که در هر حوزه توی فضای سایبری کارشناس و متولی دلسوزی را می طلبد، که این جز همکاری نهادهای مربوطه و دلسوزانی چون خود نویسنده های درد کشیده و ناظر در دفاع مقدس کار ساز نخواهد بود. البته متولی باید خودش کمترین نقص و نقل محافل باشد. یکی از این محافل عرصه سیاست است.

بد بختانه بعضی از نویسنده های حوزه دفاع مقدس، آمیختگی بدی از داشته های ناب گذشته خود و همرزمانشان را با آموزه های فعلی که از آموزه های قببل بسیار متمایز هستند را به خورد مخاطب می دهند. این بنده را نگران کرده است. یک فرد مومن متعهد نویسنده در این فضا تنها با حفظ صیانت خود می تواند داشته های خود و واقعیت های دفاع را به مخاطبین و نسل های بعد انتقال بدهد؛ ولا غیر. چون دیده شده است که در بعضی از این وبلاگ ها یک نوشته و یا یک فیلم نامه در نسل های قبل و بعد یک تهییج فکری و آرمانی بوجود آورده که هم بصورت مخالفت و هم بصورت دست انداختن و بعضا هم موافقینی داشته است.

وبلاگ نیوز: ‫دقیقا منظورتان چیست؟‬ ‫می توانید مثالی هم از این تهییج در همین فضای وبلاگی بزنید؟‬
موسوی: هستند. نمی توانم نام ببرم.

وبلاگ نیوز: نام نبرید. فقط اشاره کنید.
موسوی: بعضی از وبلاگ نویسان دفاع مقدس هم مخالفین و هم موافقین نظام را به تهیج وادار می کنند. با کامنت ها و ایمیل هایشان. حتی با فحاشی به ما که فقط از این شخصیت خواستیم این همه بزرگ نمایی از یک بازیگر سینمایی که اخلاق خوبی در بخش هنری سینما و سیما از خودش نشان نداده نکند. ولی متاسفانه تا توانستند با ما خیلی بد برخورد کردند و مخالفین را خوشحال کردند.

وبلاگ نیوز: ‫شما گفتید باید دلسوزان بیایند و نظارت و راهنمایی کنند. ‫اما یک مشکل اینجا هست. ‫جنس وبلاگ‬ و ‫جنس رسانه وبلاگ‬، ‫رسانه ای نیست که خیلی دخالت پذیر باشد. به نظر شما آیا ‫این نظارت با جنس وبلاگ نویسی منافات ندارد؟‬
موسوی: از این لحاظ که بیایند و تذکر بدهند و یا ناظر بخواهد نوشته ای را حذف کند؛ بله! این بله شدنی نیست. اما این افراد دلسوز می توانند وبلاگ های دفاع مقدسی را نقد کنند و همین نقد و بررسی ها باعث رفع اشکالات خوهد شد. لا اقل برای عده ای از مخاطبین. بنده اگر بدانم در این فضا خدای ناکرده غیر واقعیت را بصورت خاطره و یک پست در وبلاگم بنویسم و بدانم که یکی پیدا می شود و روی نوشته بنده نقد خواهد داشت، سعی می کنم در نوشته و خوراک رسانی وبلاگم دقت بیشتری کنم. این حداقل کار است. یا اگر بدانم نظارتی هست، سعی می کنم آن چه را که باید به صورت واضح و شفاف بیان کنم، تا به صورت یک متن مشتری جمع کن، سعی می کنم متن ام را آن طور که باید تنظیم کنم.

وبلاگ نیوز: ‫منظورتان از نظارت‬ ‫نظارت دولتی است؟
موسوی:هم دولتی و هم عامه. دولت یک چارت قابل احترام و قانونی است. ولی ناظر عامه یک بخش خاص از افراد قابلیت دار است که این گروه عامه بهتر می توانند روی کیفیت ها دقت کنند. چون از دیدگاه یک مخاطب علاقمند به این بخش نگاه می کنند. بعد این گروه عامه وقتی نظرات نظارتی شان ارزش دارد که در کنار هر نوشته ای که برای نقد عرضه می شود، یک نظر سنجی هم وجود داشته باشد. ‫این طور فکر می کنم که نظارت یک گروه کارشناس بیش تر مورد قبول باشه تا نظارت دولت‬.

وبلاگ نیوز: ‫نظارت دولت این طور است اگر وبلاگی فراتر از قواعد نوشت‬ ‫فیلتر شود. ‫غیر از این است؟
موسوی: درست است. ولی دولت باید حمایت کند. ببینید! فیلترینگ هم خوب است و هم بد. در بعضی مواقع جواب منفی به ما می دهد.

وبلاگ نیوز: یک لحظه اجازه بدهید! ‫یعنی‬ ‫شما موافق فیلتر کردن وبلاگ های تحریف کننده دفاع مقدس یا تفسیر کنندگان به رای در این حوزه هستید؟‬‬
موسوی: این طور نمی توان گفت! آخر یک عده یک مدت حضور داشتند. بعد از مدت ها حالا آمدند نگاه به گذشته می کنند و می خواهند بنویسند و خوراک مخاطب را تامین کنند. اما به قیمت نقص ها و یا اضافات غیر واقعی! برای این که مخاطب بپسندد و تهییج شود. این دست افراد اگر نقد را قبول نکردند و پافشاری در تحریف کردن فیلتر بشوند بهتر است.

وبلاگ نیوز: در حال حاضر ‫مجامع وبلاگی‬ ‫و تشکل های وبلاگی‬ ‫چقدر در این زمینه کار می کنند ‫و چقدر می توانند موثر باشند؟‬
موسوی: الحمد الله از نیمه سال قبل طبق بررسی های حقیر در این فضا دیده شده که این کار کردن در زمینه دفاع مقدس نسبت به قبل، چند برابر شده است. تاثیر زیادی دارد ولی ناکافی است.

وبلاگ نیوز: ‫مثلا کارهایی که انجام شده چه بوده و توسط چه مجمع یا تشکلی انجام شده است؟
موسوی: کارهایی مثل ایجاد پایگاه های اطلاع رسانی توسط همین بچه های جنگ، فرزندان شهدا و عده ای هم مثل بنده.

وبلاگ نیوز: با این تفاسیر، ‫ما در حوزه دفاع مقدس‬ ‫بعضا وبلاگ نویسان خوبی داریم‬. ‫اما‬ ‫این ها هر کدام مثل یک جزیره ‫دارند برای خودشان کار می کنند ‫و ارتباط های خوبی ندارند‬. برای وصل کردن این ها با هم‬ ‫و استفاده از پتانسیل هایشان ‫چه باید کرد؟‬
موسوی: این کار را راحت با ایجاد یک روابط عمومی خوب و یک تشکل ساده هم می توان انجام داد. بنده ثابت میکنم می شود. همین وبلاگ فصل انتظار یک نمونه اش است. حدود 15 نویسنده در کنار هم می نویسند. بنده با یاری خداوند و با کمک و همکاری این عزیزان یک گروه را تشکیل دادم و از بین همین گروه یک گروه دیگر که برای پایگاه اطلاع رسانی شلمچه استفاده می شود. حالا می شود این را بسط داد و مدیریت کرد تا اکثر این عزیزان در کنار هم و با هم فکری یکدیگر راه را برای رسیدن به این مقصود یاری کنند.

وبلاگ نیوز: ‫به جز فصل انتظار‬، ‫وبلاگ گروهی دیگری هم هست که به صورت تخصصی به دفاع مقدس بپردازد؟‬
موسوی: شلمچه. البته قرار بود سبکبالان رو هم مثل سایت آوینی کار کنیم که هنوز توفیق به دست نیاوردیم.

وبلاگ نیوز: ‫وبلاگ فصل انتظار دولتی است یا از جای خاصی حمایت می شود؟
موسوی: خیر. یک کار گروهی که به هیچ کجا هم وابسته نیست و از هیچ جایی هم حمایت نمی شود. خود جوش کار می کند. بنده بعد از عضویت در این گروه و رفتن مدیر گروه اینجا را بسط دادم که انشا الله تا یک ماه آینده به سایت تبدیل خواهد شد.

وبلاگ نیوز: ‫به نظر شما‬ ‫وبلاگ نویسان با کمک های دولتی و حمایت های مختلف‬ بیش تر رشد می کنند یا به صورت خودجوش و گروهی؟‬
موسوی: خود جوش بودن قدم اول است. ولی از همین گروه ها اگر حمایت شود، خواهیم دید که تاثیر بسزایی در روند پیشبرد اهداف کار در حوزه دفاع مقدس در فضای سایبری خواهد داشت.

وبلاگ نیوز: ‫مثلا صدا و سیما چه حمایتی از وبلاگستان دفاع مقدس می تواند داشته باشد؟‬
موسوی: اول از هر چیز تبلیغ و رونمایی در صدا و سیما است. مثل معرفی سایت های قرآنی و سایت های مذهبی مثل همین برنامه ظهور در روزهای جمعه.

وبلاگ نیوز: ‫اما مشکل این جاست که هنوز تکلیف صدا و سیما و نهادهای دولتی با مقوله ای به نام وبلاگ معلوم نیست‬ و هنوز معلوم نیست وبلاگ دوست است یا دشمن؟
موسوی: بله متاسفانه. دقیقا با شما موافقم.

وبلاگ نیوز: ‫خود وبلاگ نویس ها چطور می توانند این طلسم را بشکنند؟‬
موسوی: به نظرم با گرد همایی و تبادل نظر.

وبلاگ نیوز: ‫به آینده وبلاگستان دفاع مقدس امیدوارید؟‬
موسوی: بله. چرا که نه؟ چون همین بچه های نویسنده، مخصوصا آن افرادی که خودنگار دفاع بودند الان دارند تلاش می کنند. ولی از یک جهت بسیار نگرانم.

وبلاگ نیوز: ‫از چه جهتی؟‬
موسوی: نگران این هستم که اکثر این نویسنده ها شکسته بال هستند و هنوز جایگزین ها در نسلهای بعدی بسیار اندک هستند. ولی امیدوار هستم که این نگرانی برطرف شود.

وبلاگ نیوز: ‫به وبلاگستان دفاع مقدس‬ ‫از 20 نمره‬ ‫چند می دهید؟‬
موسوی: سخت شد! آخر خودم را آن چنان نمی بینم که بخواهم حد و نمره برای این مقوله تعیین کنم. ولی به امید اینکه همه عزیزان توی این کار همت بیشتری داشته باشند؛ فکر می کنم نمره 15 مناسب باشد.
انتهای پیام/.

One comment

  • سلام
    ممنون از اطلاع رسانی و گله از اینکه چرا حداقل آدرس سایت و یا وبلاگ را درج نکردید؟
    اما در مورد دفاع مقدس نوشتن باید یک نکته را در نظر داشت متاسفانه این مقوله هم در چنبره عده ای خاص و دیدگاهی خاص دارد فرو میرود دیدگاهی که همه به تهران و کیک دوتا شهر دیگر خلاصه میشود دفاع مقدس واژهای است که با کمال پوزش الان مترادف با عملیات مقدس شده و در این مهم همواره شاهد این هستیم که هرگاه خواستیم راجب دفاع مقدس صحبت کنیم سخن از فلان عملیات و چند سردار شهید و زنده شده و کم کم مثل منی که یک رزمنده جنوبی و آهل ابادان هستم دارم به گذشته خود شک میکنم :ه براستی آیا ما ابادانی ها بودیم که دشمن را زمینگیر کردیم یا دوستانی که هنوز در کردستان مشغول دفاع بودند و یک سال بعد پایه گذار لشکر 27 حضرت رسول ؟ دفاع مقدس هم دارد بازیچه نفس خیلی ها میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول