قابل اجراست، اما با محدودیت های خیلی زیاد!

صد چهره وبلاگ نویسرسانه وبلاگ- “100 چهره وبلاگ نویس” نام غرفه ای بود که در نمایشگاه رسانه های دیجیتال، کمی فراتر از یک غرفه عمل می کرد و می خواست بیش تر یک طرز تفکر جدید را جا بیندازد و به ظرفیت های نظام اصرار کند.

حرف و حدیث های پیرامونی این غرفه و گیرا بودن طرح باعث شد که با وجود گذشت حدود 2 هفته از پایان سومین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، سراغ یکی از مدیران این غرفه برویم و درباره حاشیه های این غرفه بیش تر جست و جو کنیم.

سعیده فارسی نژاد، کسی است که به نمایندگی از غرفه صد چهره وبلاگ نویس، سئوالات ما را با صراحت پاسخ می دهد.

وبلاگ نیوز: طرح از کجا کلید خورد و چگونه آغاز شد؟
فارسی نژاد: طرح غرفه صد چهره وبلاگ نویس، طرحی بود که توسط محمدرضا منتظرالقائم ارائه شد. در این طرح قرار بود یک سری شخصیت های وبلاگ نویس جمع آوری و معرفی شوند که بعضی شناخته شده و بعضی هم ناشناس بودند. چهره هایی که بعضا فقط اسمش شنیده شده بود و خوانندگان وبلاگ های آن ها به صورت چهره به چهره برخورد نداشتند. یک هدف دیگر این طرح هم برطرف کردن سئوالاتی است که درباره وبلاگ نویسی و مسائل پیرامونی وبلاگ نویسان مطرح می شود.

وبلاگ نیوز: وقتی طرح را با وزارت ارشاد مطرح کردید، چیزی از طرح تان مشمول سانسور شد یا خیر؟
فارسی نژاد: سعی داشتیم در زمینه اجتماعی و سیاسی بیش تر کار کنیم. اغلب میهمان ها هم در همین زمینه صحبت کنند. شاید یک هدف مان این بود که خیلی از معضلات جامعه را با نشست هایی که برگزار می کنیم برطرف کنیم. اما به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد هم یک سری محدودیت دارد که ما هم باید مطیع آن ها باشیم. تقریبا آن چیزی که می خواستیم شد، اما نه به صورت کامل. وقتی در جریان اجرای طرح قرار گرفتیم با برخورد مواجه شدیم. اهداف مان خیلی بیش تر از آن چه اجرا شد بود. دوست داشتیم بتوانیم بیش تر از این ها مانور بدهیم. اما متاسفانه در جو نمایشگاه این اتفاق نیفتاد.

وبلاگ نیوز: از این دست طرح ها در اشل دولتی قابل اجراست؟
فارسی نژاد: هیچ چیزی غیرممکن نیست. قابل اجرا هست. ولی با محدودیت های خیلی زیاد.

وبلاگ نیوز: از این که چنین طرحی را اجرا کردید؟ اصلا قصد دارید نمایشگاه چهارم چنین کاری را دوباره انجام بدهید؟
فارسی نژاد: بله. فکر می کنم باید یک سری اصلاحات انجام شود. اما پشیمان نیستیم. چون تقریبا تا حدودی شناخته شدیم. مهم شناخته شدن و شناساندن محدوده وبلاگ به قشرهایی از جامعه – مخصوصا جوانان – بود که فکر می کنم به آن رسیدیم. الحمدلله توانستیم خیلی از جوان های جامعه را با محدوده وبلاگ آشنا کنیم.

وبلاگ نیوز: خیلی صریح، رک و کوتاه تعریف کنید که چرا غرفه شما تعطیل شد؟
فارسی نژاد: مسائل سیاسی.

وبلاگ نیوز: این که نشد صریح! دقیقا به خاطر کدام میهمان غرفه تان را تعطیل کردند؟
فارسی نژاد:بیش تر بحث سر آقای نوری زاد و آقای سلیمی نمین بود و به خاطر جلسه های این 2 میهمان که به زعم خیلی از رسانه ها و خبرنگارها با تنش مواجه شده بود. البته تیتر خبری خودتان هم همین بود.

وبلاگ نیوز: یعنی خبرنگارها در این زمینه مقصر بودند؟
فارسی نژاد: مقصر نبودند. من همیشه حق را به خبرنگار می دهم. چون خودم یک خبرنگارم. چون آدم ها از پرسیدن است که می توانند اطلاعات شان را کامل کنند و تجربه کسب کنند.

وبلاگ نیوز: خودتان را چقدر در تعطیلی غرفه مقصر می دانید؟
فارسی نژاد: هیچی. ما وظیفه مان را نسبت به قشر خبرنگار جامعه عمل کردیم. ما مقصر نیستیم. هر کسی نسبت به مطالبی که در وبلاگش می نویسد باید متعهد باشد. شخصی که مطلبی را در وبلاگش منتشر می کند، باید ببیند عواقب دارد یا نه. باید هم نسبت به نوشته های خودش پاسخگو باشد. ما وظیفه مان این بود که برای اطلاع رسانی و برای این که وبلاگ نویسان بتوانند به خیلی از سئوالاتشان برسند، ایشان را دعوت کنیم. حمایت از هیچ خبرنگار یا هیچ میهمانی هم نمی کنیم. ما بی طرفیم و کاری را انجام می دهیم که مخاطبین مان می خواهند. گروهی که این کار را انجام دادند، صرف وظیفه این کار را کردند.

وبلاگ نیوز: وقتی فهمیدید غرفه تان تعطیل شده، دوست داشتید چه کار بکنید؟ گریه کنید، بخندید، داد بزنید؟!
فارسی نژاد: این حس ها به نظرم بچه گانه است. تنها چیزی که به ذهنم رسید این بود که چرا سطح فکر و ظرفیت فکری و محدوده دید خیلی از افراد نسبت به گروهی که دارند فعالیتی را انجام می دهند این گونه هست؟ ما وابسته به هیچ جا نیستیم. هیچ جمعیت خاصی هم نیستیم. کمی کوته فکری است. چون ما خلاف قانون کشور عمل نکردیم. قشرهای مختلفی هم جزو مدعوین بودند. از همه جور طیف بودند. سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دفاع مقدس و غیره. چرا باید فقط روی این مقوله که مقوله سیاسی جامعه است و الآن خیلی از مردم جامعه با آن درگیرند، نباید وارد بشویم؟ چرا نباید نسبت به آن اطلاعات کسب کنیم؟

وبلاگ نیوز: یک تشکر ویژه از کسی که خیلی در تشکیل این غرفه کمک تان کرد؟
فارسی نژاد: اصل طرح برای یکی از دوستان وبلاگ نویس است که شاید راضی نباشد نامش را ببرم. اما فکرشان بسیار خلاق است و حداقل این که من در وبلاگستان ایشان را جزو کسانی می دانم که بسیار خلاقانه مانور می دهند و امیدوارم همیشه موفق باشند.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول