بلاگران قرآنی به ايجازنويسی و استفاده از زبان جذاب در وبلاگ توجه كنند

قرآن کریم2رسانه وبلاگ- عدم تطابق محتوا و قالب با وبلاگ‌های قرآنی از جمله آسيب‌های موجود اين عرصه است، از طرف ديگر بسياری از بلاگران قرآنی به دليل بی‌توجهی به ايجازنويسی در وبلاگ و استفاده از زبان جذاب و تعامل موثر با مخاطب نتوانسته‌اند در اين فضا با ساير وبلاگ‌ها رقابت كنند.

به گزارش «وبلاگ نیوز» و به نقل از خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، وبلاگ پديده‌ای موثر در عرصه اينترنت است و بيش از چند سال از پيدايش آن نمی‌گذرد. استفاده از اين رسانه برای ابراز عقايد و انديشه‌ها توسط افراد هر روزه گسترش بيشتری می‌يابد. وبلاگ‌نويسان داوطلبان نتی هستند كه ابزار وبلاگ را برای تعامل با مخاطبان خود به كار گرفته‌اند.

امروزه رسانه وبلاگ در حوزه‌های مختلف زندگی روزمره همچون زمينه‌های اجتماعی، سياسی و دينی نقش آگاهی بخشی به مخاطبان را ايفا می‌كند. در اين ميان تعدادی از وبلاگ‌ها نيز به ابزار تبليغی برای بلاگران تبديل شده است. بلاگران دينی و قرآنی نيز در راستای استفاده از اين قابليت وبلاگ را برای ترويج اصول دينی و قرآنی به كار گرفته‌اند.

با اين وجود همواره وبلاگ‌های دينی و قرآنی با چالش‌های و آسيب‌ها فراوانی روبرو بوده‌اند. بسياری از وبلاگ‌نويسان قرآنی، وبلاگ را فقط به عنوان محلی برای اعلام جلسه قرائت قرآن و هيئت محل خود تاسيس كرده و بسياری از اين وبلاگ‌ها اصلاً محتوای علمی و قرآنی ندارند.

برخی از وبلاگ‌ها نيز در سرويس‌دهنده‌ها در موضوع قرآنی ثبت شده‌اند، اما نه محتوای آنان قرآنی است و نه ظاهری قرآنی دارند؛ بدين گونه است كه گاهاً ممكن است در يك سرويس‌دهنده چندين هزار وبلاگ با موضوع قرآنی ثبت شده باشند اما عملاً ويلاگ قرآنی نيستند.

عدم تطابق محتوا با وبلاگ‌ قرآنی و استفاده از محتواهايی كه در خور شان اين گونه وبلاگ‌ها نيست از ديگر آسيب‌های موجود در اين حوزه است. در اين ميان برخی قالب‌های وبلاگ‌های قرآنی نيز مناسب شأن قرآن نيست و طرح‌های گرافيكی و يا رنگ‌های استفاده شده در آن در تضاد با موضوع قرآنی است.

تعارضات اينچنينی در عدم تطابق محتوا و قالب با وبلاگ قرآنی موجب تاثير نامطلوب بر ذهن مخاطبان اين رسانه است، در حاليكه كاربران در اين فضا همواره به منابعی دسترسی دارند كه به لحاظ محتوايی و فنی قابليت رقابت با وبلاگ‌های قرآنی را دارا هستند.

برخی از وبلاگ‌های قرآنی علی رغم محتوای بسيار عالی به امكانات فنی و گرافيكی خود بی‌توجه هستند، به طور مثال فونتی كه استفاده كرده‌اند خراب است، به همين دليل اين گونه وبلاگ‌ها ميزان زيادی از مخاطبان خود را فراری می‌دهند، چراكه كاربرپسندی مهمترين ويژگی است كه فعالان مجازی بايد برای ارتباط خود با مخاطبان در نظر داشته باشند.

از عوامل ديگری كه موجب كاهش تعامل بلاگر قرآنی با مخاطب می‌شود، عدم رعايت ايجازنويسی در فضای مجازی است، مخاطبان وبلاگ‌های قرآنی انتظار دارند تا مفاهيم را در اين رسانه با زبانی روان، ساده و موجز دريافت كنند.

متاسفانه يكی ديگر از مشكلات و آسيب‌های اين حوزه تعامل كمرنگ بلاگران قرآنی با مخاطبان خود است؛ تعدادی از بلاگران قرآنی پاسخ كامنت‌ها را نمی‌دهند تا چه رسد به اين كه اين زحمت را به خودشان بدهند كه به وبلاگ‌های ديگر هم مراجعه كنند.

بنابراين ارتباط دوسويه در اين مواقع از سوی بلاگر و مخاطب شكل نمی‌گيرد و در نهايت همان ارتباط جزئی نيز قطع می‌شود.

در نهايت بايد افزود بلاگران قرآنی بايد در فضای رقابتی فضای مجازی به ويژگی كاربرپسندی به عنوان مهمترين مولفه در وبلاگ‌های قرآنی خود نگاه كنند؛ بايد در نظر داشت كه رعايت اين ويژگی در عواملی چون استفاده از امكانات فنی و گرافيكی جذاب در وبلاگ قرآنی، ايجاز نويسی و تعامل قدرتمند با مخاطب خلاصه می‌شود.
انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول