وبلاگ نویسی به زبان انگلیسی؟!

رسانه وبلاگیادداشت: چه بخواهيم و چه نخواهيم، امروز وبلاگ ها به عنوان آزادترين رسانه، منبع بسيار مهم و معتبر اطلاعات هستند. چرا که اصلا، محصول رسانه اي به نام “اينترنت” اند، که در حال حاضر به سبب ارتباط دو طرفه رسانه با کاربر، کامل ترين، و به دليل سهولت و گستردگي در دنيا، موثرترين، و به علت عدم امکان کنترل کامل آن، موثق ترين و نيز محبوب ترين رسانه محسوب مي شود.

وبلاگ ها منبع مهم اطلاعات هستند و اين نکته اگر از ديد ما ايرانيان مغفول مانده است، شواهد نشان مي دهد که ديگران از آن غافل نيستند.

در هزاره سوم، اعتماد مردم، به خصوص نخبگان جهان به رسانه هاي دولتي اعم از راديويي و تلويزيوني کم تر و به همين اندازه محبوبيت و اقبال اينترنت زيادتر شده است و افراد و گروه ها براي کسب اطلاعات واقعي از هر موضوع به پايگاه هاي اينترنتي و به خصوص وبلاگ ها مراجعه مي کنند. چرا که منتشر کننده محتواي وبلاگ ها، نه دولت ها و قدرت ها، بلکه اشخاص هستند و اين خود باعث صداقت و در نتيجه اعتماد بيشتر مخاطبان است.

به علاوه در جستجوهاي اينترنتي نيز وبلاگ ها معمولا در صدر نتايج جستجو ظاهر مي شوند. بخش مهمي از ذهنيت و تفکر مردم (به خصوص نخبگان) دنيا از اتفاقات جهان و آن چه در آن مي گذرد، آن چيزي است که از رسانه ها، و با توجه به دلايلي که گفته شد به خصوص از سايت ها و وبلاگ ها دريافت مي کنند. و هرچه دسترسي فيزيکي شان به موضوع مورد نظر محدود تر باشد (مانند موضوع ايران) استفاده از فضاي مجازي موضوعيت بيشتري پيدا مي کند.

اين مسئله به خصوص در مورد اخبار و موضوعات علمي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي بيشتر صادق است. کساني که دنبال کننده جو فرهنگي، مسائل اجتماعي، اخبار سياسي و غيره يک جريان و يک کشور هستند، هيچ گاه به تنهايي رسانه دولتی و شبکه هاي ماهواره اي و حتي خبرگزاري هاي رسمي را به عنوان ماخذ اطلاعات خود، به صورت مطلق نمي دانند! پس يا اطلاعات خود را از وبلاگ هاي داخلی آن کشور مي گيرند و يا از رسانه هاي غربي و شرقي تاثير مي پذيرند.

متاسفانه مي دانيم که در حال حاضر تعداد وبلاگ هاي ايراني و اسلامي که به زبان انگليسي (گمان نمي کنم لزومي به توضيح باشد که چرا “انگليسي” و چرا مثلا “اسپرانتو” نه!) منتشر شوند، بسيار کم است و چون خارجي ها معمولا زحمت يادگيري زبان فارسي و عربي را به خود نمي دهند، ناخودآگاه رسانه هاي انگليسي زبان غربي وظيفه اطلاع رساني به افکار عمومي دنيا را به نحو احسن! انجام مي دهند و به همين خاطر امروز (يا امشب!) اگر در اتاق هاي گفتگوي “ياهو” از يک اروپايي درباره ايران بپرسيد،اگر ديديد که از هر دو نفر يک نفر معتقد است که ايراني ها با شتر به مسافرت مي روند! تعجب نکنيد.

متاسفانه اين ها طيف متصل به شبکه جهاني هستند. البته اگر از اين بين کساني جدا به دنبال حقيقت باشند و براي شناخت ايران کمي به خود بيشتر زحمت بدهند، معدود وبلاگ هاي انگليسي زبان خارج از کشور، وظيفه اي را که ما ايرانيان، در انجام آن کوتاهي کرده ايم، به خوبي انجام مي دهند. همان که ما به آن سياه نمايي مي گوييم.

نتيجه آن که همه مشکلات بشر ديروز و امروز از ناداني بوده و هست. در بازار داغ انتشار اخبار دروغ و جنگ رواني غرب عليه ايران، نوشتن درباره حقايق و واقعيت هاي ايران (از تمدن، فرهنگ، اخلاقيات و روحيات مردم گرفته تا اخبار واقعي اجتماعي و سياسي) آن هم به زبان انگليسي، وظيفه ملي هر ايراني است! به ويژه حالا مي توانيد با انگليسي نويسي، خارجي ها را از عظمت فرهنگ و تمدن ايران و آثار تاريخي و جاذبه هاي توريستي آن مطلع سازيد تا علاوه بر جلوگيري از ساخت يا حداقل تاثيرگذاري فيلم هايي نظير 300، موجبات تبادل فرهنگي، گفتگوهاي تمدن ها، گسترش صنعت گردش گري و سود سرشار اقتصادي آن را پديد آوريد!

البته مزيت هاي فراوان ديگر که انگليسي نويسي وبلاگ ها براي ما دارد. فقط کافي است بنويسيم! نه اين که لزوما به طور مستقيم درباره موضوعات بالا بنويسيم، نه! که نوشتن حتي درباره مسائل روزمره، مي تواند کمک کند به اين که شناخت بيشتري از ما به کساني که در اين دهکده جهاني هستند بدهد.

به عقيده من وبلاگ نويسي به زبان انگليسي درباره حقيقت و واقعيت اسلام نيز، براي آنان که دغدغه اسلام و صدور انقلاب دارند، وظيفه ديني محسوب مي شود. ضمن اين که ارتباط با مسلمانان دنيا، به ويژه تازه مسلمانان اروپايي و آمريکايي که عمدتا انگليسي زبان اند يا لااقل توانايي خواندن و نوشتن انگليسي را دارند، مي تواند بر تشکيل امت مجازي اسلامي و رشد و بالندگي اسلام و مسلمين بي انجامد.

آن وقت، ديگر هنگامي که مسئله مهمي مانند توهين به پيامبر اعظم اتفاق مي افتد راه کارهاي بسياري اعم از جمع آوري امضاهاي اينترنتي و ايجاد فضاي گفتگو در تالارهاي گفتمان مجازي وجود خواهد داشت. ديده ايم که آن موقع کارهاي مقطعي مانند ايجاد اعتراض نامه هاي الکترونيک متعدد و راه اندازي سايتي به زبان انگليسي! آن هم بعد از چند روز از گذشتن ماجرا به هيچ وجه مفيد فايده نخواهد بود، چرا که تاثير گذاري بر دو اصل گستردگي و مداومت استوار است.

بسياري هم مي توانند از اين طريق به بهتر شدن مهارت نوشتن انگليسي (skill writing ) خويش کمک کنند که براي آينده شغلي و تحصيلي شان و فهم ديالوگ هاي DVD هاي زيرنويس دار! وموارد ديگر بسيار مفيد است. کما اينکه اين فرصتي است تا شخص يادگيري هاي گذشته اش را در انگليسي در معرض امتحان قرار دهد . مي بينيد که با توضيحات بالا، وبلاگ نويسي به زبان انگليسي از هر نظر، براي کاربران با هر طرز تفکر، اجتناب ناپذير است. پس: !write in English Lets

البته نبايد فراموش کرد که توليد محتواي فارسي نيز در کنار ايجاد ارتباط به زبان انگليسي امري واجب است.
انتهای پیام/.

  • سلام،البته حرف های جالبی می زنید،هم خنده دار است هم دوباره خنده دار،کدام عاقلی وقتش را می گذارد،مگر مثل من دیوانه باشد،برای این حرفها و فقط هم “حرف”،تجربه من می گوید_6 ماه وبلاگ غزه به زبان انگلیسی_یک سال وبلاگ دوزبانه دریای خزر_شما هیچ حمایتی که نمی کنید هیچ مثل مردم بعضی جاها به جای اینکه دست کسی را بگیرید پای او را می گیرید؟!!!
    اجازه بدهید فعلا من پایم را از مشکلاتی که در آن فرو رفته ام خارج کنم ….تا بعد؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جایزه همراه اول